Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk kostplan mod hudlidelse

Gæsteforum

Markk
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 19/7 2017 14:57

Hej

Jeg har fulgt en vegansk kostplan i et par måneder efterhånden, da jeg efter megen søgen på nettet, fandt ud af at kosten spiller en stor rolle i forhold mit skæleksem. Jeg døjede med skæleksem i hovedbunden og i ansigtet omkring næse og i skægget. Til dem som ikke ved hvad skæleksem er, kan man læse om det her http://hovedbunden.dk/skaeleksem-seboroisk-eksem/

Nå, men efter mine 2 måneder helt uden at have rørt kød, er mit skæleksem nærmest forsvundet.(Spiser stadig fisk) Jeg har dog lidt problemer med at holde mig til diæten. Nu er det jo ikke det etiske aspekt der motiverer mig, så spørgsmålet lyder:

Er det kun mig, som har svært ved at opretholde livsstilen? er der andre i en lignende situation?

Kan i anbefale nogle sider med spændende vegetaropskrifter?

Mvh Mark :)
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 19/7 2017 21:33 | Indlæg redigeret den: 19/7 2017 21:34

Der er mange opskrifter her. bare klik på opskrifter øverst på siden. Ellers er der også meget inspiration at finde på youtube.

https://www.youtube.com/results?search_query=vegan+recipe
Zhcoop
Forum-indlæg: 718
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/7 2017 21:47 | Indlæg redigeret den: 19/7 2017 21:49

Velkommen til :D (så er mit indlæg ikke så lige på hårdt xD håber jeg...)

Jeg synes det hjælper at købe nogle råvarer man godt kan lide, så kommer det lidt af sig selv, når man er sulten og kigger i køkkenet. Jeg eksperimentere meget med min mad, så jeg synes det er sjovt at prøve at sammensætte forskellige fødevarer, gerne som jeg ikke har prøvet før, men har også en del "tricks" til hvordan jeg ved at jeg kommer til at kunne lide hvad jeg kokkerer.

Jeg spiser næsten kun hjemme, så for mig er det ganske nemt, men kan godt mærke at hvis man er ude i byen at det hurtigt kan blive svært at finde noget ordentligt vegansk mad der ikke bare er for meget junk eller bare en salat uden meget rygrad.

Der er tonsvis af opskrifter her og bøger og blogs vælter frem, så det er blot at søge og du skal finde. Jeg tror det er nemmest at finde noget hvis du søger på noget mere bestemt end "vegetar opskrifter" fx "vegetar lasagne" eller "vegetar bøffer" eller hvad det nu kan være du har lyst til at prøve kræfter med. Der er forskellige kategorier her på siden, hvilket gør det lidt mere overskueligt, men andre blogs og bøger fungere det også ret godt fx "veganske livretter" er meget fin lavet, og har hørt godt om "vegansk velvære".

Håber du finder en god vej gennem det grønne liv :]
KerstinN
Forum-indlæg: 37
Område: KBH
Dato: 20/7 2017 14:56

Hvor er det fedt at høre, hvordan du er kommet af med din eksem :) Stort tillykke med det og din overgang til den sunde, bærbare og næstekærlige livsstil.

Du behøver ikke at slå dig selv oven i hovedet med din transition til den nye kost. Nogle er i stand til det fra den ene dag til den anden. Andre er et par år om det med jævnlige små tilbagefald. Bare din retning er rigtig. Spørg din eksem ;)

Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 20/7 2017 16:50 | Indlæg redigeret den: 20/7 2017 16:57

Konkrete opskrifter har jeg ikke da jeg sjældent laver mad, men gladeligt spiser andres. For eksempel fik jeg for et par dage siden denne yderst velsmagende Gazpacho-suppe så kraftfuld og fyldig at jeg ikke kunne registrere den var kold. Meget rig på Umami-smagen du normalt associerer med kød/bacon. En sådan kold suppe er desuden sværere at 'fucke op' madlavningsmæssigt set.

Derudover finder jeg generelt størst smagsmæssig tilfredsstillelse i retter bygget op om kartofler.

Udmærkede opskrifter på linser her på siden.
pjevs
(Gæst)
Dato: 18/9 2017 03:34

Man er ikke vegetar når man spise fisk Markk heller ikke når man spiser kylling det er en misforståelse.Skaldyr er også dyr.Hvis du stoppede helt med af spise fisk ville din eksem nok helt forsvinde.Jeg er vegetar og spiser ikke nogen som helst dyr overhovedede.Det er bare et råd det med fisken.
Kappa
Forum-indlæg: 323
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/9 2017 17:46

En undersøgelse viste, at man har lettere ved at holde sig til den veganske livsstil, hvis man er gået ind i det for dyrenes skyld. Det er dog længe siden, jeg læste artiklen, så jeg kan ikke bidrage med et link.
PeterL12
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 20/3 2023 14:31

https://scandinavianbiolabs.dk/blogs/news/vitaminer-mod-haartab

Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =