Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Irritabel tyktarm?

 

Gæsteforum

Gæst
(Gæst)
Dato: 10/11 2017 13:18

Jeg er kvinde ultimo 50 og har levet vegetarisk/vegansk snart 10 år. Dvs. vegansk når jeg er hjemme, men er jeg ude og folk har lavet en grøntsagstærte til mig, spiser jeg den selv om der er æg og eller mælk i :(

Jeg har altid været slank og haft tendens til forstoppelse, men det har ændret sig med kostændringen :(
Jeg har nok taget ca. 10 kg på, hvilket jeg ikke forstår, da jeg altid læser om det modsatte. Jeg har også fået mindre energi og lider meget af luft i maven og får som regel voldsom og tynd afføring efter morgenmaden.

Jeg ved godt jeg ikke lever særlig sundt og heller ikke spiser afvekslende. Men jeg arbejder om aftenen og der er ikke mulighed for andet en mad der kan spises i hånden på mit job. Derfor har jeg som regel rugbrød med smørepålæg fra Aldi med + forskelligt frugt.

Til morgenmad drikker jeg kaffe med plantemælk og tager longo vital. Jeg har sjældent lyst til at spise, både fordi jeg ikke orker lave noget, men også ved tanken om det "ryger lige igennem". I løbet af formiddagen spiser jeg nogle gange grøntsatslasagne som færdigret eller roder nogle grøntsager + bønner sammen i en gryde.

Jeg prøver at holde mig fra sukker og drikker aldrig sodavand. Jeg prøver at drikke 2 l vand dagligt, men ved også det kun giver endnu mere løs mave.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg har taget på, for jeg synes faktisk ikke jeg spiser ret meget (jeg har prøvet at notere alt ned, for at se om jeg skulle glemme noget). Men maden giver mig heller ingen glæde, da jeg synes det er det samme kedelige hver dag.....

Jeg er blevet anbefalet A38 for mine mavegener, men vil gerne undgå mejeriprodukter :(

Er der noget jeg kan gøre for at føle mig mere sund, få mere energi og slippe for maveproblemerne?
Theodor
Forum-indlæg: 79
Område: Vestjylland
Dato: 10/11 2017 19:30

A38 er ganske udmærket .. kanon for min mave .. jo
Reader25
Forum-indlæg: 7
Område: Ikke oplyst
Dato: 15/11 2017 09:11 | Indlæg redigeret den: 15/11 2017 09:19

http://www.plantemad.dk/crohns.html

Husk at dine tarme har brug for en masse kostfibre for at fungere optimalt. Hvis du er i for stort kalorieunderskud eller i underskud af kostfibre, vil du risikere symptomer som du beskriver her. A38 indeholder ingen kostfibre, kun planter kan prale af dette. Du kan derfor med fordel inkludere en masse hele plantefødevarer. Overvej måske et probiotika-tilskud og se om det har en effekt.
Læs eventuelt overstående link.
Theodor
Forum-indlæg: 79
Område: Vestjylland
Dato: 17/11 2017 18:42

Hej gæst
Jeg har fundet dette ved hurtig søg .. du kan finde meget mere på nettet som ikke
behøver at omhandle det veganske .. det vegetariske er ganske ok

http://sundogrask.com/fordoejelse-og-maelkesyrebakterier/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/a38-kan-bekaempe-influenza

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sundhedsp/art5502038/Klarlund-Er-skyr-lige-s%C3%A5-sundt-som-A38

http://www.naturli.dk/artikel/irritabel-tyktarm-nervos-tyktarm/

Marcus
Forum-indlæg: 3059
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 17/11 2017 20:46

Jeg vil foreslå at spørge i disse Facebook-grupper:
Starch Solution Danmark:
https://www.facebook.com/groups/544769085620164/

Vegansk Sundhed:
https://www.facebook.com/profile.php?id=462229117260761

Apropos mælkesyrebakterier er de jo i øvrigt - trods navnet - heldigvis ikke nødvendigvis animalske. Eks. kan man i Matas købe vegetabilske mælkesyrebakterier under navnet "Symbioflor +".
Zhcoop
Forum-indlæg: 544
Opskrifter: 7
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/11 2017 21:14

Fermenterede fødevarer skulle også være rigtig godt for tarmbakterierne.

http://www.foodculture.dk/foedevarer/sundhed/2016/fermenterede-fodevarer-kan-holde-os-sunde#.Wg9CypeDO70
Reader25
Forum-indlæg: 7
Område: Ikke oplyst
Dato: 21/11 2017 16:30 | Indlæg redigeret den: 21/11 2017 16:31

Generelt har fermenterede produkter samt probiotika tillskud faktisk kun vist sig at have lindrende effekt og altså ikke en direkte behandlende effekt.

Fokus skal være på hvordan vi danner en sund mikrobiota - altså vores tarmflora. Som tidligere skrevet er kostfibre den vigtigste faktor her. Dermed er plantefødevarerne (fuldkorn,bælgfrugter frugt osv) altså de vegetariske fødevarer (mælkeprodukter) langt overlegen når det gælder om at fremme vores mikrobiota.

Man kan med fordel have fokus på præbiotika frem for probiotika.

Gæstenavn:


Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =