Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ingen støtte

Gæsteforum

louise1234
(Gæst)
Dato: 12/9 2018 17:28

Hallløj mit navn er Louise og jeg har for et par dage siden besluttet mig for at blive vegetar :)) Jeg starter dog med at skære svinekød og oksekød fra, og så om et par måneder vil jeg også skære kylling og fisk fra :)

Mit problem er at jeg er forholdsvis ung (16 år) og bor derfor stadig hjemme. Mine forældre er meget skeptiske og nævner alle ulemperne ved mit valg, og gør mig derfor ret negativ og tvivlende omrking det. Det irriterer mig, at de ikke kan holde deres negative tanker for dem selv (altså helt ærligt, jeg har sgu da tænkt over, at frikadeller også er lavet af kød, og at jeg altså også må give afkald på dem...) min mor siger "Ej det overrasker mig bare fordi du jo er sådan en madelsker og aldrig har været kræsen" det kan jeg jo sagtens stadig være? Det demotiverer mig bare helt vildt, og jeg har da også sagt det til dem.

Min pointe er.. hvordan klarer man sig igennem den spæde start på en vegetarrejse når man basically har ingen støtte, og ingen at dele rejsen med. Jeg elsker at prøve nyt mad og er meget sikker i mit valg så har enlig ikke kunne se de store problemer, men mine forældre får mig til at tvivle på om jeg kan klare det, og om det ikke er for besværligt og egoistisk.

Hjælp tak

Vh
Den ny-udsprungne vegetar Louise :)
Nyanne
Forum-indlæg: 12
Opskrifter: 1
Område: Nordjylland
Dato: 12/9 2018 18:30

Hej Louise

Dejligt at høre, der nu er en vegetar mere i verden

Dit indlæg vækker minder! Jeg blev også vegetar som 16 årig, mens jeg boede hjemme og det vakte bestemt heller ikke begejstring. Jeg spiste den del af maden, der var kødfri og havde faktisk nogle år på en jævnt kedelig kost. Men altså, når man holder af dyr - i levende form . så er det bare totalt grænseoverskridende at få dem serveret på en tallerken. Jeg håber, du finder styrken til at stå imod omverdenens pres for det er dit valg og det bør de respektere i stedet for at mobbe. Der er ingen ernæringsmæssige problemer med at være vegetar, tværtimod, og vegetarisme er ikke kræsenhed - det er et etisk valg.

Tre hurtige gode råd:

Gør det nemt for dine forældre ved at aftale nogle typer fødevarer, der kan købes i daglighandlen og ikke er for dyre, som du gerne vil spise. Feks pålæg eller humus (begge dele billigt i Aldi) til madpakken, tofu til stegning, quorn eller soyanuggets i fryseren osv. Lav en positivliste :-)

Hvis du bliver inviteret til spisning, så oplys altid, at du er vegetar - ikke fordi, du forventer særbehandling, men folk bliver - forståeligt nok - ærgerlige, hvis de har lagt tid og energi i at kreere et lækkert måltid, som man så ikke vil spise.

Find meget gerne nogle at dele det med - præcis som du har gang i her med at oprette dig et vegetarforum; det er et super godt initiativ! Check evt. om der er nogle af de andre profiler herinde, der bor i dit nærområde og måske endda er nogenlunde jævnaldrende.

Super meget held og lykke :-)

Nyanne
Forum-indlæg: 12
Område: Nordjylland
Dato: 12/9 2018 18:31

Hov - det skulle have været et noget mindre billede :D
Kappa
Forum-indlæg: 256
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/9 2018 21:39

Hej Louise og tillykke med dit valg :)

Ja - jeg tror, at samtlige vegetarer og veganere har prøvet det, som du beskriver. Alle er fuldstændigt ligeglade med, hvad du spiser, så længe du spiser kød, men når man så pludselig bliver vegetar eller veganer, så er alle pludseligt blevet til ernæringseksperter. Dertil er sikkert samtlige vegetarer på et eller andet tidspunkt blevet ret trætte af alle menneskers "ekspertise" - eller mangel på samme.

Der er vist ikke meget at gøre i den her situation. Som du siger, at du har gjort, så få det sagt - alternativt sig til dine forældre, at du ikke vil høre på det. Ellers er det bare at bide det i sig og så vente, til de stopper.

Du kan også tage eksempler op som, som jeg læste på facebook i aftes, at både den mandlige og kvindelige verdensmester i tennis er vegetarer (eller veganere?). Der er ganske mange undersøgelser, der peger i retning af, at det er meget sundere at leve vegetarisk.

Da jeg blev veganer, var min far overbevist om, at det var fordi, at jeg ikke kunne lide smagen af kød - selvom jeg gentagende gange havde sagt, at det var for dyrenes skyld.

Så in the end, så er der ikke rigtig noget at gøre ved det, hvis de ikke forstår, at du ikke gider at høre på dem - det er bare at bide det i sig.

Prøv eventuelt at søge efter videoer eller rapporter, der beskriver hvor sundt det er at leve som vegetar.

Kig eventuelt på den her - eller vis den til dine forældre.

Fib-Spurven
Forum-indlæg: 587
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 13/9 2018 09:44

Hej Louise og tillykke med dit grønne og gode valg!

Som skrevet ovenfor, så er vi mange, der har følt os ret alene i den første spæde start. Men hold ud, hav tålmodighed og vær stædig, så dine omgivelser forstår, at du mener det. Og positiv dialog fremmer også forståelsen - fortæl, hvad du gerne spiser, og vær villig til selv at købe ind og gå i køkkenet for at lave lækker mad ikke bare til dig selv men til hele familien.

Jeg er den eneste på plantebaseret kort i min familie og vennekreds. Det mødte megen modstand fra mine allernærmeste i starten, men efterhånden som de nu har set den positive udvikling i forhold til mit helbred (jeg er kronisk syg med fibromyalgi og en overliggende stress), er min kost blevet accepteret. Så ja, som jeg skrev ovenfor - vær tålmodig og hold ud.

Jeg laver mad, plantebaseret, så kan de, som ønsker kød, selv købe, tilberede og spise det sammen med det tilbehør, jeg laver. Derudover er alt brød, kager og desserter plantebaseret - og familien spiser det med fornøjelse! :-)

Der er mange tråde herinde, som omhandler samme tema - søg og kig lidt rundt. Print evt. denne tråd med de svar, du får, ud, samt måske andre tråde, som du synes giver gode svar, og vis dem til dine forældre som et udgangspunkt for en god dialog omkring, hvordan I som familien indretter jer bedst muligt, når I spiser forskellig kost. Derudover bør du sætte dig ind i, hvordan du får dine næringsstoffer, dels for din egen skyld, og dels for at gøre dig klar til at svare på diverse tåbelige spørgsmål, som du helt sikkert vil blive udsat for. Du kan læse om det på Dansk Vegetarforenings hjemmeside, og du kan gå på biblioteket og låne bøger både om kost og ernæring samt kogebøger med gode idéer til skønne grønne retter med indhold af gode næringsstoffer.

De bedste ønsker og hilsener
fra
Fib-Spurven.
Greenday
Forum-indlæg: 11
Område: Ikke oplyst
Dato: 13/9 2018 19:39 | Indlæg redigeret den: 13/9 2018 19:45

Halløj Louise

Det kan være svært i starten, især når man bor hjemme ved sine forældre.

Deres bekymringer kan bygge på 1) De kender ikke til vegetarisk mad, og det skaber problemer for dem, når de skal lave mad til dig 2) De er bekymrede for, at du ikke får noget ordentligt at spise og bliver syg, undervægtig eller underernæret 3) De vil ikke have, at det går ud over dit sociale liv.

Du må prøve at arbejde med ovenstående, f.eks. 1) komme med eksempler på nemme ændringer i din mad, f.eks. at du bare skal have en veggiebøf eller et spejlæg i stedet for en hakkebøf til aftensmad, samtidig kan du måske være lidt mere opsøgende og hjælpe med at planlægge eller lave noget af aftensmaden 2) Erstat altid kødet med noget andet, hvis det er det bærende element i retten, da det bare er trist at kigge på en vegetar spise et måltid bestående af kun kartofler og rødkål 3) Vær meget åben over for alle omkring dit valg i stedet for at holde det for dig selv, da det kan gå ud over dit sociale liv. Stå ved dit valg og buk ikke under for gruppepres. Du kan selvfølgelig altid ændre dit valg, men det skal være din egen beslutning.
Anne
(Gæst)
Dato: 21/9 2018 15:29

Ak ja, det er ikke kun som hjemmeboende det kan være svært. Det kan med nød og næppe slæbes hjem at være vegetar, men veganer!!!!Jøsses da! Hvis jeg bliver inviteret ud er det helt ok med mig at spise et 1/2 måltid ( typisk uden proteindelen og med lette grøntsager ) Hvis jeg tager noget med hjemmefra ( til private ting) er det dog ved at være anstrengende altid at sku medbringe til nærmest alle og at skulle missionere/argumentere for sagen + det økonomiske aspekt. Nogle gange vil jeg også bare slappe af. Jeg blander mig aldrig i hvad andre spiser. Bare jeg slipper for dyr i min mad. Jeg får skyld for at være nærmest provokerende pga min kost. Det er dog 100% altid kødspisere, der bliver aggressive og vil diskutere ????????????????????
vericon
Forum-indlæg: 686
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/9 2018 20:23

Hej
Hold op med sliddet og slæbet - lev livet -
Det er for kort til at spilde
;)
HJ
Anne
(Gæst)
Dato: 24/9 2018 06:41

:D
:P
Det var ikke for at være et brokkehoved ( kun lidt )
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 587
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 24/9 2018 18:09

@Anne - du har helt ret, nogle dage er det ret meget op ad bakke! Jeg kan da godt blive træt af at skulle sammensætte en vegansk festmenu eller frokostretter til julefrokost til mig selv - og da vært og værtinde det sted, man er inviteret, jo har susende travlt i køkkenet med at lægge sidste hånd på de øvriges festretter, føler jeg ikke, at jeg kan spørge, om jeg kan varme min egen mad og derved bidrage til stressen i køkkenet, så min festmenu skal være noget, der kan spises koldt. Og skal de andre have is til dessert, ja, så skal min is pakkes med ekstra-ekstra-ekstra mange køleelementer, så den kan holde sig frossen indtil den skal serveres. Lagkage laver jeg ikke til mig selv, så når andre smovser sig i lagkage, har jeg som regel noget brownie eller frugttærte med.

Det er dog efterhånden sjældent at jeg skal forsvare min mad - min familie og min vennekreds har vænnet sig til at jeg på det punkt bare er "undelig". Et par enkelte i vennekredsen vil meget gerne lave grøn mad til mig, så jeg intet selv skal medbringe, og andre ved nu, at jeg spørger efter menu'en, så jeg kan se, hvad jeg kan spise af det, de serverer, og hvad jeg skal tage med, så det nogenlunde ligner det, de øvrige får eller i det mindste passer til tilbehøret.

Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =