Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Animalske produkter- vegansk fødselsdag

Gæsteforum

Linekolbeak
Forum-indlæg: 1
Område: Nordjylland
Dato: 4/11 2018 08:11 | Indlæg redigeret den: 4/11 2018 08:12

Hej
Jeg fylder snart 17 år og derfor skal jeg holde fødselsdag for min familie. Jeg er veganer og derfor havde jeg selvfølgelig tænkt at maden skulle være 100% vegansk.

Det skal lige siges at jeg er den eneste i min familie der er veganer. Men har været veganer i et år, samt blev vegetar for 2 år siden så det er altså ikke en ny ting for min familie og vi har holdt vegansk fødselsdag før.

Havde planer om at servere boller og kage til eftermiddag. Problemet er så pålægget til bollerne. Jeg mener at alt selvfølgelig skal være vegansk, fx. Naturli smørbar i stedet for almindelig smør. Mens min mor mener at vi altså skal servere almindelig smør, ost, lys chokolade og andet ikke-vegansk pålæg samt almindelig kakao i stedet for soya-kakao. Men at vi selvfølgelig også serverer den veganske variant.

Det betyder meget for mig at maden er vegansk da jeg ikke kan se hvorfor man skulle spise noget animalsk når nu det påvirker både klimaet, dyrene og os selv så meget. Når det er sagt respekterer jeg 100% andre der spiser animalske produkter, da jeg mener at folk har ret til at mene og for den sags skyld spise hvad de vil.

Er det mig der skal give mig? Og kan man tillade sig at lade være med at servere animalske produkter til en fødselsdag?

Curator
Forum-indlæg: 637
Område: KBH
Dato: 4/11 2018 10:01 | Indlæg redigeret den: 4/11 2018 16:28

Hej Line.

Du kan bestemt tillade dig dig at undlade at servere animalske madvarer til din fødselsdag, vil jeg sige, hvis det går dig følelsesmæssigt på at skulle lægge både køkken og service til animalske madvarer. Undlad hvis du er typen der ville gå rundt og ruminere over det den efterfølgende tid.

Men hvis ikke, så synes jeg også at du skulle servere animalske produkter. En festlig lejlighed er det den er, og ikke tiden til større politiske statements. Jeg ville kunne forstå afbud, da veganske erstatnings-mad/drikkevarer generelt noget af en skuffelse. Det behøver jo ikke smage direkte grimt, men blot være flad fornemmelse, når der sammenlignes.

Det betyder meget for mig at maden er vegansk da jeg ikke kan se hvorfor man skulle spise noget animalsk når nu det påvirker både klimaet, dyrene og os selv så meget. Når det er sagt respekterer jeg 100% andre der spiser animalske produkter, da jeg mener at folk har ret til at mene og for den sags skyld spise hvad de vil.
Hvad du serverer til din fødselsdag har næppe nogen indvirkning på fx. klimaet eller er afgørende for gæsternes helbred. Kvaliteten/oplevelsen gæsterne får den pågældende dag, det har har betydning og vil blive husket.

Det er en større diskussion om hvorfor nogen kan have godt af at spise animalsk. Jeg laver frivilligt arbejde med ældre mennesker, og her har hypervelsmagende mad (hyper-palatable foods), energitætte madvarer - ofte animalske (frikadeller, kartofler, sovs), sødmælk, smør, fløde bestemt sin plads, så de ikke bliver for tynde og svækkede. Tillige øges proteinbehovet med alderen. Men det er en anden diskussion end den du lægger op til.

Greenday
Forum-indlæg: 22
Område: Ikke oplyst
Dato: 4/11 2018 13:03

Man kan sagtens tillade sig at lade være med at servere animalske produkter til sin fødselsdag, men hvor meget det kommer til at fylde til fødselsdagen afhænger af gæsterne. Der kan nemt blive en lidt dårlig stemning, hvis folk ikke er vant til sådan noget mad, særligt hvis de ikke er blevet "advaret" på forhånd. :(

Jeg synes, at et fint kompromis ville være at holde en vegetarisk fødselsdag, dvs. med smør, ost, pålægschokolade, kakao osv. men intet kødpålæg. !ja

Hvis det skal være vegansk, vil jeg råde dig til at oplyse, at det er "vegansk fødselsdag" i forbindelse med invitationen. :)
Tutu
Forum-indlæg: 4
Område: Sydjylland
Dato: 5/11 2018 07:56

Når det nu betyder meget for dig, at maden er vegansk synes jeg det er argument nok for ikke at servere animalsk. .. Det er jo din fødseldag. Hvis ikke man selv må bestemme dér hvornår så? :D

Så ja, kan være der bliver lidt akavet stemning men det må man jo tage med engang imellem - man kan ikke please alle. Når jeg har serveret udelukkende vegansk for familie er det blevet modtaget positivt (og der er ingen vegetarer, at all). Det er selvfølgelig forskelligt men du har et standpunkt, hold fast i det, hvis det betyder noget for dig :)
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =