Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvilke vitaminer som veganer

 

Gæsteforum

Gæst
(Gæst)
Dato: 19/1 2019 16:01

Hvis man vil leve rent vegansk, er det så nok at tage Longo Vital Vegan tabletter?
itvivl
(Gæst)
Dato: 19/1 2019 18:38

https://maanebarnet.org/hvad-er-en-veganer/
KerstinN
Forum-indlæg: 37
Område: KBH
Dato: 19/1 2019 21:19

Jeg ville nok vælge Omni Vegan Multivitamin

https://www.med24.dk/kosttilskud/vitaminer/multivitaminer/omni-vegan-multivitamin-90-stk

Dertil er der brug for noget omega-3. Her vil jeg foreslå Vegetabilsk Omega-3 min ven :)

https://www.jala-helsekost.dk/omega-3-vegetabilsk-180-kaps.html
Anders
(Gæst)
Dato: 13/2 2019 20:08

Hej spørgende :)

Ligesom animalsk kost, så er det vigtigt at man indtager varieret kost, dette er ikke kun forbeholdt veganere.
Så slå dig løs i alle de lækre veganske opskrifter du kan finde, og sørg for at få et bredt udvalg af både frugt og grønt samt bønner og linser, mm.

Og så smut en tur forbi dit apotek, de kan vise dig Veganske vitaminpiller, hvis du syns du har behov for lidt ekstra. Det der er specielt ved Veganske vitaminpiller er, at der er en lidt større mængde B12 i.

Håber det gav dig lidt svar på det du søgte.


Venlig hilsen
Anders

www.VeganerKok.dk - Veganske opskrifter for alle.
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 13/2 2019 21:06

Det vigtigste er at sørge for at tage et tilskud, der indeholder B12! B12 findes ikke naturligt i nogen veganske fødevarer, men det dannes af bakterier og arkæer så veganske tilskud kan sagtens fremstilles og findes rundt omkring, eks. Matas.

Derudover kan det være en god idé at tage D-vitamin i vinterhalvåret. Eftersigende har mange danskere for lavt D-vitamin-niveau om vinteren, ikke kun veganere. D-vitamin findes i nogle animalske fødevarer men ikke naturligt i veganske fødevarer, bortset fra svampe, teoretisk set. Svampe kan i hvert fald danne det hvis de udsættes for UV-lys. Desværre er det pt. bare ikke særlig udbredt at gøre blandt producenterne af svampene, mig bekendt.
Der findes to typer (vi har bare brug for een af dem): D2 og D3:
D2 er den form der dannes af svampene, mens D3 er den vores egen hud danner. Begge dele kan findes vegansk som tilskud, men D3 er nok lidt sværere at finde vegansk, da flere producenter bruger uld som kilde. Ift. de veganske bbruges livsformen "lav" til at fremstille det.

Nogle foreslår desuden at tage tilskud af langkædet Omega-3 - specifikt EPA+DHA. Vores kroppe kan selv omdanne den kortkædede Omega-3 (ALA) til de langkædede, men der er tvivl om, om det er nok til at dække vores behov.
Mange nonveganere tager tilksud af fiskeolie af den grund, men en vegansk kilde er i stedet algeolie, som er fisks kilde til omega-3. På den måde slipper man samtidig for tungmetallerne i fisk, så i virkeligheden burde alle bare vælge algeolie fremfor fiskeolie af sundhedsmæssige årsager alene.
Hørfrø kan dække behovet for ALA, og de er samtidig rigtig sunde bl.a. ift. at nedsætte risici for nogle kræftformer.
Nærmere info om omega 3: https://www.theveganrd.com/2012/01/omega-3-fats-in-vegan-diets-a-quick-primer/

Kan generelt anbefale:
https://veganhealth.org (diætist)
https://nutritionfacts.com (læge)
...eller på dansk:
http://diaetist-felding.dk/
http://vegetarisk.dk/
Gæstenavn:


Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =