Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Få dækket vitaminbehov

 

Gæsteforum

gæst
(Gæst)
Dato: 7/7 2019 11:37

Hejsa :)

Har I mon nogle gode råd.
Vil gerne leve vegansk.

Jeg lider af BED, hvor jeg har gode og dårlige perioder, så jeg har bedst af at bruge så lidt tid i køkkenet som muligt, skal ikke stå i timevis og kokkerere.
Har ikke råd til at spise ude og her er allgevel ik nogen veganervenlige steder hvor jeg bor.
Vil helst undgå for meget af færdigretter, altså færdiglavet bøffer osv.

Hvordan laver jeg nemme retter og får dækket alle behov for vitaminer/mineraler osv uden at bruge meget tid i køkkenet?

Jeg har det nemt og godt med en portion havregryn med rosiner og rismælk.
Havregrød med nødder/rugfras og øllebrød har jeg det også godt med, det går så stærkt men vel ikke nok til at få dækket vitamin behov.

Nogen ideer til nemme hurtige retter hvor der eralt i man har brug for?
itvivl
(Gæst)
Dato: 10/7 2019 02:36

Det med grød der lige spædes op med rosiner, nødder, chia- eller hampefrø er en rigtig god spise. Prøv også andre end havre som f.eks. boghvede- og hirsegrød.

Suppe kunne også være en løsning. Det er hurtigt og nemt. Ofte behøver man slet ikke de mange ingredienser der nævnes i de forskellige opskrifter for at få en velsmagende og nærende suppe. Noget grovflutes til og så er den hjemme.

Raw food salater tilsat f.eks. tofu, sesamfrø, pinjekerner eller nødder er ligeledes hurtig, sund og lækker mad.

Der er en stor oversigt over veganske retter her på VK, hvor du hurtigt kan finde nogle der ikke kræver megen tilberedning.

https://www.vegetarkontakt.dk/opskrifter/vegansk

Til nogle af retterne kan du tilføje noget tang (fås tørret), der er rig på mineraler. Ellers kan du tage et kosttilskud af Kelpasan. Du får også brug for D-vitamin og B12. Dertil vil jeg foreslå Vegetabilsk omega-3.

https://www.jala-helsekost.dk/omega-3-vegetabilsk-180-kaps.html?gclid=EAIaIQobChMIqqXKr5Sp4wIVCc53Ch2JLAEEEAQYASABEgLlAPD_BwE

Det kan også være en god ide at lave noget friskpresset juise eller en smoothies et par gange om ugen, hvis der virkelig skal postes vitaminer og mineraler på :D

Og så til noget helt andet. Vedr. BED - for at bearbejde nogle af de bagvedliggende følelsesmæssige årsager kan både meditation og Bachs blomster remedier hjælpe. Vedr. meditation vil jeg anbefale at bruge et mantra eller andet fokuspunkt. IKKE en guided medi - da disse kun hjælper overfladisk.

Bach Rescue Remedy (nødhjælpsdråber) kan bidrage til at nedbringe sindets underliggende stress. Fire dråber i et glas vand der sippes lidt af - helst 6 gange om dage eller mere.
Lillian
(Gæst)
Dato: 13/7 2019 19:25

Spis kød i stedet. Det kan fordøjes, er hurtigere at lave, og smager meget bedre.
Curator
Forum-indlæg: 649
Område: KBH
Dato: 14/7 2019 08:53 | Indlæg redigeret den: 14/7 2019 14:33

Jeg gider ikke bruge meget tid i køkkenet og én af mine favoritter må være Ratatouille der tager under 10 minutter at lave! Rema 1000 har en utroligt velsmagende blanding af flotte grøntsager og krydderier fri for tilsætningsstoffer. Varmes og vendes et par minutter i oliven-olie og så er den klar.

Prisen er endda kun 13,- !

Se her:
https://shop.rema1000.dk/varer/40292

Består af:
25% courgetter, 25% løg, 18% hele tomater, 11% gul peber, 10% fennikel, 9% rød peber, salt, krydderurter, krydderier.

Nem og velsmagende måde at få grønt på som er helt fraværende i det du skriver. Man kan ikke lave retten "forkert".

Urtekram's (nærende) kikærter på dåse er delikate sammen med den Økolivet tomatsauce på glas du finder i Aldi. Det er hurtigt at blande og varme op og relativt billigt. Jeg spiser ofte frossen spinat til der er hurtigt at varme op.

Jeg kan anbefale at købe en Tefal secure trykkoger. Den bruger jeg til at koge tørrede bønner til mange dages forbrug. Jeg blander sorte bønner, kidnyebønner, hvide bønner, pinto bønner og sortøjebønner sammen og koger dem i 12 minutter! Denne herlige ultra-nærende bønneblanding putter jeg ofte i tomatsovs på glas man ofte kan få i Netto på spot til 5,-. Et 'måltid' koster under 10,- kroner.


God vind med projektet!
pjevs
(Gæst)
Dato: 28/8 2019 23:59

Ta i Meny og køb nogle færdige tomatsupper og aspargessupper.Det er hurtigt også kan du købe nogle flutes.Til morgenmad kan du spise youghurt og til frokost og aftensmad kan du spise supper og så kan du købe ind til en smoothie køb: jordbær eller hindbær og bananer gerne 2 til at komme i blenderen og lidt plantemælk eller sødmælk eller letmælk.Blend det hele sammen og lige en ting mere du kan gå i helsekost og købe veganproteinpulver eller ærteproteinpulver så får du også nok proteiner.Køb B12 og calcium hvis du ikke drikker rigtig mælk. Du skal også have D vitamin hvis du ikke er så meget udenfor søger også for at motioner, du kunne løbe og dyrke yoga og du kunne melde dig ind i et fitnesscenter. Du kan finde yoga videoer på youtube. Hvis du er meget smidig og stærk kan du dyrke astangha yoga.Det giver en flot krop.Selv løber jeg og dyrker lidt yoga.Jeg har lavet mit eget yogaprogam med en masse smidighedsøvelser.Held og lykke du skal nok få vitaminer nok...
Gæstenavn:


Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =