Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk på efterskole?

Gæsteforum

Fr
(Gæst)
Dato: 22/10 2019 16:23

Hej alle :)
Jeg er en pige på 15 år, der til sommer 2020 skal starte på efterskole.
Jeg har været vegetar i en længere periode, men har for nylig taget en beslutning om, at tage skridtet videre til veganer.

Jeg er meldt ind på efterskolen, men har desværre fundet ud af, at de ikke serverer vegansk mad kun vegetarisk...
Ud fra Google ser det ikke ud til, at ret mange efterskoler skriver noget om at tilbyde vegansk mad. De få der gør er enten for langt væk, har ikke linjefag af interesse eller er fyldte allerede.

Ved ikke helt hvad jeg skal gøre?
Har overvejet om man kunne tage nogle bønner eller noget med de dage de serverer noget med æg eller mælk, men min mor synes, det er en dårlig ide.
Kan jo heller ikke bare leve af ris og grøntsager haha.
Har virkelig heller ikke lyst til at opgive efterskole...
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 611
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 23/10 2019 18:12

Hej Fr - glæd dig til tiden på efterskolen, for de fleste er det meget lærerig og givende tid.

Og hvor dejligt, at du har besluttet dig for at gå all-in på den grønne kost. !ja :D

Jeg vil foreslå dig at kontakte efterskolen og høre, hvad de kan gøre mht til veganske måltider. Måske vil der være mulighed for, at de tager lidt hensyn - f.eks. serverer både med og uden ost, undlader æg og mælk i en del af retten, osv. Eller de serverer noget med bønner, linser eller kikærter som et alternativ til dem, der ikke spiser æg og mælkeprodukter. Måske er den, der har ansvaret for efterskolens køkken ikke klar over, at veganske alternativer vil være velkomne, og at ønsket faktisk ikke er så svært at opfylde.

De bedste ønsker herfra. <3
MsVeganFighter
(Gæst)
Dato: 30/10 2019 23:26

Hej Fr,

Pudsigt - jeg stødte lige på dit spørgsmål, fordi jeg for sjov sad og researchede veganske efterskoler :-) De er tilsyneladende ikke særlig stærkt repræsenterede her i landet...

Jeg har hørt om efterskoler, der KUN serverer sovs og kartofler med varieret kød til dagligt, så det er da et skridt i den rigtige retning at nogle faktisk HAR vegetarisk mad.

Som Fib-Spurven er inde på, er det værd at tage en snak med skoleledelsen, og evt. køkkenpersonalet, for at få afklaret om det er muligt at lave veganske måltider.

Hvis det slet ikke er muligt, synes jeg måske du skulle prøve at afsøge mulighederne for at medbringe dine egne veganske måltider. Det koster selvfølgelig lidt, men hvis du gerne vil være tro mod dine egne principper og samtidig få noget godt og sundt at spise, er det måske en god løsning.

En mulighed kunne være en vegansk måltidskasse med færdigretter:
https://xn--bedstemltidskasse-frb.dk/maaltidstyper/vegansk/?fwp_loesninger=faerdiglavet-mad&fwp_maaltidstype=vegansk

Og derudover findes der i mange supermarkeder nogle gode og sunde veganske måltider, som du enten kan varme eller spise som de er. Hvis du kender menuen på forhånd, kan du f.eks. medbringe til det antal dage, hvor du får brug for at spise din egen mad.

Men først og fremmest håber jeg det kan lykkes at overtale skolens personale til at tilbyde et vegansk måltid :-)

God fornøjelse med efterskolen - det vil helt sikkert komme til at være den bedste tid i dit liv! :-)
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =