Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Satviske proteiner

Gæsteforum

Sattva
(Gæst)
Dato: 23/10 2019 20:52

Hej!

Jeg ville høre, om nogen herinde kunne have nogle gode råd til, hvordan jeg kan få dækket protein-behovet på en vegansk og satvisk kost?
Jeg bør måske lige forklare hvad satvisk betyder. Det er et begreb inden for yoga og ayurveda, og i kostsammenhæng betyder det at man ikke spiser f.eks. løg grøntsager, stærke krydderier, dåsekonserves, svampe, animalske produkter (bortset fra visse mælkeprodukter, men dem ønsker jeg helt at udelade).
Derudover indtager man ikke kaffe/te, alkohol, tobak, kakao, for meget salt, sukker og fedt. Altså en meget balance-skabende kost, som giver indre ro og fred.
Så jeg ønsker at finde nogle opskrifter eller idéer til hvordan jeg kan spise bælgfrugter, der er frisk tilberedte og uden løg/hvidløg, edikke, animalske ingredienser osv.
Jeg har prøvet en ret som kitchiri, der består af basmati ris og gule mungbønner, men jeg synes den blev lidt kedelig.
Har I kloge og erfarne mennesker mon nogle idéer til, spændende måder at få protein på en vegansk og satvisk kost? Især bælgfrugt-retter, som kan være et supplement til f.eks. havregrød, frisk frugt, nødder, salater, dampede grøntsager, basmati ris, hvedebrød osv.
På forhånd tak :)
itvivl
(Gæst)
Dato: 25/10 2019 23:36

Prøv at få fat i "Yoga kogebogen" fra Sivananda Yoga Vedanta Centres. Den er meget satvisk orienteret og kan bl.a. fås på Saxo.com eller lånes på biblioteket. Der er rigeligt med forslag til proteinrige retter:

https://www.saxo.com/dk/yoga-kogebogen_paperback_9788772308494

Der er også en god kogebog (kom for 30 år siden) der hedder "Kreativ terapikost" af Sadhya Rippon. Den er som sådan ikke spirituel i sit sigte, men opskrifterne er meget simple og derfor velegnet til dit formål. Kan ligeledes fås på biblioteket eller måske findes brugt på Bogtorvet.

Følgende har ikke noget at gøre med dit spørgsmål om proteiner, men er essentielt. Du skriver at retten kitchiri blev lidt kedelig. At spise satvisk betyder næsten altid at du er åndeligt søgende. I dette ligger bl.a. målet om at hæve sig over sanserne og blive deres mester - ikke slave af deres smags tilbøjeligheder ;)

Måske bruger du allerede følgende forslag. Alligevel vil jeg nævne det, fordi det er enormt vigtigt for at fødens subtile vibrationer kan berige dit sind. Det er at dedikere måltidet til din ishta-deva. Her er Krishnas fra Bhaghavad Gitaen med forklaring samt hvordan den udtales:

http://www.sathyasai.org/about-us/health-corner/food-prayer

Her er den bøn Amma anbefaler og andre råd vedr. maden:

https://www.amritapuri.org/teachings/practices#toggle-id-5

Husk også at dybfrost og genopvarmet mad er tamas. I dag er alt på kloden desværre så forurenet, at den reneste føde er økologisk/biodynamisk frugt og anden raw food. Her er det en god ide at lave egne spirer (proteiner) og ikke købe færdigspiret. Lykke til med det :)

vericon
Forum-indlæg: 700
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/10 2019 20:35

Hej Sattva
Kosten er ikke det eneste der tæller i dybere indsigt -
Mvh.
HJ
Sattva
(Gæst)
Dato: 27/10 2019 12:56

Namaste itvivl og vericon,

Itvivl: Tusind tak for dine råd. Der er lidt at se på og gå i gang med. Det gav mig lidt inspiration og et lille 'skub' til at gå videre. Ja korrekt, jeg er åndeligt søgende, så de mere åndelige råd er jeg også glad for. Jeg synes det kan være lidt svært at 'tænke ud af boksen', det er nok der, min forvirring stammer fra. Men det hjælper rigtig meget at få en andens perspektiv på det :)

Vericon: Det er jeg enig med dig i. Men lige i dette nu betyder det en del for mig, og det tror jeg ikke jeg skal overhøre. Måske det stammer fra et sjæleligt plan, det er i hvert fald en interesse jeg ikke kan slippe igen :) Men ja, jeg tror heller ikke generelt at det er kosten der er det (eneste) der tæller i dybere indsigt. Måske kan man sige at det, den satviske kost, skal dyrkes med en åbenhed og frihed og glæde, så det ikke bliver det modsatte :)

vericon
Forum-indlæg: 700
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/10 2019 23:10

Hej Sattva
Hvis du har en stærk impuls - så lyt !
Alt godt <3
HJ
itvivl
(Gæst)
Dato: 29/10 2019 01:47

Hej Sattva. Tak for svar. Jeg tror du har ret godt styr på din satviske kost set ud fra det fysiske aspekt ;)

Derfor vender jeg tilbage til formålet med at kosten skal være satvisk - for at bidrage til rensning af sindet for alle tanker/tilbøjeligheder (vasanas). Vi bør desuden opøve evnen til kun at

Lytte/høre satviske lyde
Se det der er satvisk
Tale/ytre det der er satvisk
Føle/mærke det der er satvisk
Luge/dufte det der er satvisk

Nu kender jeg dig jo ikke, så derfor kan du allerede være i fuld gang med at chante et mantra. Men hvis ikke, vil dette være en enorm hjælp på din spirituelle rejse. Det vil lære dig at fokusere sindet (få one-pointedness) for derved at åbne for Selvets indflydelse i dit liv.

Gentager du uophørligt et mantra mens du køber ind, tilbereder maden, serverer og spiser den, vil du få det optimale udbytte. Bruger du ikke et mantra, så vil "Om Namah Shivaya" være noget af det stærkeste du kan vælge. Det betyder tilbedelse af Herren Shiva, der den højeste gud for ødelæggelse (af ego-sindet).

https://no.wikipedia.org/wiki/Shiva

https://en.wikipedia.org/wiki/Om_Namah_Shivaya

Men som sagt, kan du allerede være i fuld gang med disse nævnte åndelige øvelser :)

Namaste
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =