Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisk/vegansk julemad

Gæsteforum

Aya
(Gæst)
Dato: 26/11 2019 09:35

Hej alle
Jeg ville bare lige høre hvad i andre spiser i stedet for den klassiske and/flæskesteg til jul? Er nemlig blevet lidt træt af kun at spise kartofler og salat. Håber i vil hjælpe, mvh Aya
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 26/11 2019 10:30

Jeg laver en vegansk julesteg, du kan finde min opskrift her:
https://www.trohåbogfib.dk/index.asp?loadContent=347214

Nogle år har jeg også lavet en fars til selleri-nødde-steg, lagt den på en butterdejsplade og lavet indbagt steg.

Begge dele kan laves i forvejen og fryses ned, så det er lige til at tage frem/med juleaften, hvor køkkenet som regel syder af travlhed, når kødspiserne skal lave and, flæskesteg og tilbehør. I vores familien kom vi endelig sidste år frem til et kompromis vedr. saucen, så der kun laves vegansk sauce, hvilket er en stor lettelse for mig, da det er mig, der er den ansvarlige for alt undtagen kødet. Alt det øvrige tilbehør er hos os også vegansk, ligesom ris a la manden samt julekagerne og julekonfekten er det.

Ønsker dig en glædelig jul :) <3
Aya
(Gæst)
Dato: 26/11 2019 12:52

Ej det ser mega godt ud, tak! Og vegansk risalamande lyder som noget jeg skal prøve, har du en opskrift som jeg må få?
Glædelig jul til dig også:D

Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 27/11 2019 19:31 | Indlæg redigeret den: 27/11 2019 19:34

Dejligt, at du finder det inspirerende. :)

Mht til ris a la mande har jeg brugt mange års eksperimenter for at finde frem til noget, som jeg synes kunne serveres for gæster på en festdag. Jeg har været rundt på mange hjemmesider for at finde en løsning, for jeg synes ikke, at den plantemælk, som jeg kan finde i butikkerne, giver en risengrød med en smag, der bare ligner lidt en grød kogt på komælk. Jeg fandt så endelig frem til, at sojamælk med vanilje var den bedste løsning .... men, men, men, jeg er nu gået skridtet videre og har ikke længere lyst til at bruge købe-plantemælk. Jeg laver nu min egen plantemælk af mandler og cashewnødder, og for nogle dage siden begyndte eksperimenterne. Jeg blev virkelig glædeligt overrasket, for første eksperiment, hvor jeg brugte ren cashewmælk, smagte faktisk så godt, at det straks blev besluttet, at det bliver løsningen i år.

Næste udfordring er så den piskede fløde. Også her har jeg tidligere brugt piskbar plantefløde, men det er nu udelukket pga af alle de hjælpe- og tilsætningsstoffer, det indeholder. Nu er jeg så på jagt efter den bedste piskbare kokosfløde uden tilsætningsstoffer. Jeg har bestilt nogle dåser hjem af forskellige mærker, som skal afprøves, så nogen opskrift foreligger der ikke endnu.

Hvis der er nogle, som læser med, som kender til et godt mærke kokosmælk, der egner sig til piskning, hører jeg gerne om det. Jeg har lagt en efterlysning i en anden tråd. På forhånd tak. :)

Men når det er sagt, så er det jo ikke alle, der er så sarte mht til smag eller tilsætningsstoffer, så der ligger mange opskrifter rundt omkring på nettet - det er bare at søge og afprøve dem, du synes lyder bedst.

Glædelig jul endnu en gang - og god arbejdslyst i køkkenet. :-)

Niklas
Forum-indlæg: 41
Område: KBH
Dato: 4/12 2019 19:14

Jeg har spist nøddesteg de sidste mange år :-)

https://www.vegetarkontakt.dk/opskrifter/vegansk/776-noeddesteg
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =