Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gode comebacks til nederen kommentarer

Gæsteforum

Freya
(Gæst)
Dato: 17/2 2020 18:41

Hej alle

Jeg har for det meste ret svært ved at styre min vrede når folk taler dårligt om at være veganer/vegetar på fx de sociale medier. Forstår simpelthen ikke folks behov for at kommentere provokerende på fredelige opslag på instagram/facebook. Og når jeg ser sådan nogle kommentarer har jeg bare lyst til at levere de sygeste comebacks, men de falder bare altid lidt til jorden da der så er en masse kødspisere til at hakke ned på mig. Det sker også tit at folk i min familie kommenterer på sådan en lidt drillende måde med jeg synes bare ikke det er sjovt mere og vil gerne sætte dem på plads en gang for alle. Det er ikke fordi jeg vil sidde at overbevise dem om at blive veganere og sådan men synes ærligt ikke det er i orden at have så lidt respekt overfor en som bare har nogle andre madvaner en dem.
Så hvis i har nogle gode facts og comebacks så skriv dem meget gerne her, på forhånd tak<3
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 17/2 2020 22:08 | Indlæg redigeret den: 17/2 2020 22:17

Den slags kommentarer kommer typisk fra folk der enten generelt kommer med "drillende" kommentarer til alting eller personer som bliver ramt i den latente dårlige samvittighed af dine handlinger/udsagn. I begge tilfælde er den bedste løsning, efter min mening, at du lader som om at du er helt og aldeles ligeglad (selvom det er tydeligt i din post at du ikke er det).

Den følelse du har når dine egne kommentarer "falder lidt til jorden" kan du give de folk der irriterer dig ved at lade som om at deres kommentarer ingen effekt har på dig.
Hvis du aktivt poster om veganisme på sociale medier vil den sidstnævnte type dog naturligvis stadig tage det som en invitation til at komme med modsvar, men hvis du fokuserer på de positive elementer og ikke indgår i formålsløse diskussioner sparer du dig selv for en del unødvendige hovedpiner. Og du bliver et kedeligt "offer" for folkene med de generelle drillende tendenser, når du ikke reagerer.

Ovenstående metode fungerer i hvert fald for mig, men det er evt. nemmere og mere oprigtigt i mit tilfælde da jeg virkelig er fuldstændigt ligeglad.
Men på trods af at plantekost er blevet meget mere udbredt og at der er meget større fokus på de samfundsmæssige fordele kan du nok ligeså godt vænne dig til kommentarene. Især når du opretter indlæg som inviterer folk til at tage stilling til emnet (dermed ikke sagt at du ikke skal gøre dette, bare vær bevidst om hvordan du håndterer det).

Under alle omstændigheder er mit råd generelt at man inspirerer (via handlinger), i stedet for at diskutere og provokere. De folk der er mest ivrige efter at diskutere med dig er dem der er mindst chance for at du overbeviser.
Håber du holder modet højt og når dertil hvor du oprigtigt er ligeglad med de negative typer :)
JensCH
Forum-indlæg: 19
Område: Odense
Dato: 20/2 2020 13:41 | Indlæg redigeret den: 20/2 2020 13:41

Problemet er vel i grunden, at dét man spiser indgår i ens livsstil, og når en kødspiser læser om noget som opfordrer til vegetarisme/veganisme, dvs. en anden livsstil, føler man det som et slags "angreb" på sin egen, og man føler sig tvunget til at forsvare den, istedet for at se på, om man mon kunne være forkert på den.
Måske er det også svært at overskue konsekvenserne af, og den dårlige samvittighed det vil medføre at indse, at have fulgt en livsstil med dårlig karma hele sit liv.

Derfor er det bedre at bruge indirekte metoder, som f.eks. at henvise til forskning, som viser de negative virkninger af kød, og de positive virkninger af plantekost, og ikke at forglemme, svampe.

Du kan også lave opslag med historier og/eller videoer om dyr, som viser at de har personlighed, og intelligens. Det kommer åbenbart som en overraskelse for mange mennesker.
Mange kødspisere tror vist, at det bare er "dumme dyr" de spiser.

Her er ét med en ko, som kan finde ud af at åbne sig egen og andre køers hovedlås, med det formål at komme hen til foderet. Det virker nærmest planlagt af den:

Det kan også overraske, hvor mange der egentlig ikke spiser kød.
Oversigt over procentdel af landes befolkninger, der er vegetarer (eller veganere) :
https://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism_by_country

Hvis du virkelig vil rive en specielt 'hardcore' kødspiser ud af illusionen, så er der her en video om/med kødindustriens rædsler: (Advarsel: Grusomhed hele vejen igennem)

Det har iøvrigt været fuldt ud muligt at få alle næringsstoffer og vitaminer uden at spise dyr, siden starten af 60'erne, hvor Vitamin B12 blev identificeret, og begyndte at blive produceret som kosttilskud.
Serenity
Forum-indlæg: 1680
Område: Nordjylland
Dato: 21/2 2020 19:00 | Indlæg redigeret den: 21/2 2020 21:10

Hvad ville i sige til hvis en eller anden irriterende veganer kom med negative kommentarer om de parterede ligdele som i propper i munden? Ville det ikke være ret irriterende i længden?
vericon
Forum-indlæg: 708
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/2 2020 21:32

Hej
Hvordan vil den konstant diskriminerede fraktion af rodfrugternes befrielsesfront forholde sig til det?
Hvorfor har i glemt os ??
Vis nu lidt respekt - :=
Hans Jørn
sundveganer
(Gæst)
Dato: 23/2 2020 21:54

Man har altid kunnet få B12. Før i tiden når de plukkede grøntsager og frugt i skoven, vaskede de det ikke og fik derfor B12 fra jordrester. Måske har de også spist lidt jord i ny og næ, netop for at få b12, og de drak jo også af søer, hvor der flyder B12 og jord rundt.
Mic
Forum-indlæg: 206
Dato: 23/2 2020 22:02

Hej Freya

Slå dem oven i hovedet med fakta om den største årsag til klimaforandringer. Noget de fleste kødspisere kan fatte.

Over halvdelen af alle CO2 udledninger stammer, på en eller anden måde, fra kød- og mejeriproduktionen. Altså, når samtlige faser i produktionen medregnes. Men for at dine våben kan blive ladt, bliver du nødt til at nærlæse noget fra disse artikler :D

https://www.plantbasednews.org/page/facts

https://www.connect4climate.org/infographics/true-environmental-cost-eating-meat

https://www.independent.co.uk/environment/climate-change/study-claims-meat-creates-half-of-all-greenhouse-gases-1812909.html

Lykke til :)
Serenity
Forum-indlæg: 1680
Område: Nordjylland
Dato: 24/2 2020 10:11 | Indlæg redigeret den: 25/2 2020 19:17

@Mic
Du spreder misinformation. Måske ca. halvdelen af bidraget fra vores kost, men hvis det er korrekt at CO2 udledning fra kosten kun udgør 20 % af den samlede udledning så er det 50 % af 20 %. Så er vi nede på 10 %. Ifølge Bjørn Lomborg ville man reducere sin udledning med ca. 2 % ved at vælge en vegetarisk kost, og han er vegetar af etiske årsager, så han ville nok sige hvis kosten havde en stor betydning. Vi får nok ikke meget ud af at sprede misinformation.
Curator
Forum-indlæg: 652
Dato: 24/2 2020 16:45

"Hej Freya

Slå dem oven i hovedet med fakta om den største årsag til klimaforandringer. Noget de fleste kødspisere kan fatte."

Stop dig selv Mic.

Den største årsag til klimaforandringer er klart at folk får børn. En kødspiser/vegetar der ikke sætter afkom i verden sætter nemt mindre klimaaftryk end en veganer der stifter familie.

Det diskuteres jo også for tiden om du overhovedet kan være veganer og få børn.

Mic
Dato: 25/2 2020 00:20

https://www.climatehealers.org/animal-agriculture-white-paper

:D
JensCH
Forum-indlæg: 19
Dato: 26/2 2020 12:41

Til Mic:

Zhcoop
Forum-indlæg: 648
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/2 2020 15:28

Hele klima-debatten er lort, imo.
Det er større betydning for (landbrugs)jorden der bliver misbrugt og ødelagt, ved at holde sig til én afgrøde - monokultur. For short: vi har brug for permakultur.
Om det har noget at gøre med klimaet tror jeg næppe, men det ødelægger menneskets helbred, dyrenes velvære og jordens biodiversitet - noget af det VIGTIGSTE for LIV på jorden er insekter og andre små-dyr fx regnorme, så hvis vi ødelægger insekternes levevis, så ødelægger vi ALT LIV på jorden, as we know it today, anyway. Ergo, vi har i gang en selvdestruktion.

Det sagt, så tror jeg ikke der er så forfærdelig meget at gøre. Folk er stædige, og hvis de ikke vil høre, så er der intet at gøre eller sige.

Man kan altid lavet noget nice vegansk mad og dele det med de nærmeste (skeptiske) og så håbe ringene spreder sig i vandet - altså, at de synes det smager godt, og begynder at bløde lidt op...

Evt se denne video om at sætte grænser (eller find andre videoer der fortæller det bedre til dig):

Jeg forstår din vrede, det kan være mega træls og svært at håndtere. Man kan ikke gøre så meget ved andre, men man kan gøre noget ved sig selv.
Håber du finder ud af en god løsning :]
Aros
Forum-indlæg: 859
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 26/2 2020 17:00

Hej Freya. Synes det her er et godt eksempel på et comeback til nederen kommentarer:

Aros
Dato: 26/2 2020 17:29

Et mere medfølende comeback der ofte også vil pege personen i retning af deres problem om de så gør noget ved det eller ej, kunne også være at sige noget i retning af "Du lyder til at have problemer med selvværdet. Håber du får det bedre."

Og hvis du også er klar over at det er grunden til deres adfærd, så vil du også være mindre vred. Selvom det lettere sagt end gjort og jeg har bestemt selv lang vej til aldrig at blive vred over nederen kommentarer fra andre. Men det hjælper at øve sig i at tænke - det har ikke noget med mig at gøre.
Zhcoop
Forum-indlæg: 648
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/2 2020 19:54

Måske denne kan hjælpe:

Kappa
Forum-indlæg: 303
Opskrifter: 12
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/3 2020 20:00

Her er lidt buddhistisk filosofi:

It is said that one day the Buddha was walking through a village. A very angry and rude young man came up and began insulting him, saying all kind of rude words.

The Buddha was not upset by these insults. Instead he asked the young man, “Tell me, if you buy a gift for someone, and that person does not take it, to whom does the gift belong?”

The young man was surprised to be asked such a strange question and answered, “It would belong to me, because I bought the gift.”

The Buddha smiled and said, “That is correct. And it is exactly the same with your anger. If you become angry with me and I do not get insulted, then the anger falls back on you. You are then the only one who becomes unhappy, not me. All you have done is hurt yourself.”
Aros
Dato: 3/3 2020 14:23

dann
Dato: 26/3 2020 18:09

Hej Freya.
Jeg vil prøve at tackle din forespørgsel på en lidt mere analyserende måde end de foregående:

Jeg har for det meste ret svært ved at styre min vrede når folk taler dårligt om at være veganer/vegetar på fx de sociale medier.

Det lyder umiddelbart som et anger management-problem, selv om fortsættelsen ikke tyder i den retning, så jeg vil anbefale dig at overveje: Er problemet, at du har svært ved at styre din vrede? Eller er problemet, at folk taler dårligt om plantespisere?

Forstår simpelthen ikke folks behov for at kommentere provokerende på fredelige opslag på instagram/facebook. Og når jeg ser sådan nogle kommentarer har jeg bare lyst til at levere de sygeste comebacks, men de falder bare altid lidt til jorden da der så er en masse kødspisere til at hakke ned på mig.

Det bliver lidt en gentagelse, men er dit problem, at du ikke forstår dem, der hakker på dig? Eller er problemet, at dine modargumenter ikke er gode nok? Eller er det, at der er for mange imod dig, selv om dine argumenter er gode nok?

Det sker også tit at folk i min familie kommenterer på sådan en lidt drillende måde med jeg synes bare ikke det er sjovt mere og vil gerne sætte dem på plads en gang for alle.

Den dér med at sætte folk på plads "en gang for alle" er lidt spooky. Det lyder ret Endlösungsagtigt - især når det, som du siger er sket, ikke er værre end, at din "familie kommenterer på sådan en lidt drillende måde."

Det er ikke fordi jeg vil sidde at overbevise dem om at blive veganere og sådan men synes ærligt ikke det er i orden at have så lidt respekt overfor en som bare har nogle andre madvaner end dem.

Er det udtryk for manglende respekt at drille lidt? Er det ikke en del af ganske almindeligt venskabeligt eller familiært samvær? Kan du ikke bare drille lidt igen? Jeg spørger, fordi du ikke giver os nogen mulighed for at bedømme, hvad det egentlig er, der er sket.

Så hvis i har nogle gode facts og comebacks så skriv dem meget gerne her, på forhånd tak<3

Nogle gode facts om hvad? Hvad er det for en påstand eller indvending, som du har brug for facts til at bakke op om? Hvad er det for nogle argumenter eller påstande, som du ønsker at gendrive (= comebacks)?
Eftersom du ikke refererer en eneste af de påstande, som du har fremsat på Instagram/Facebook, eller en eneste af de indvendinger imod dem, som de mennesker, der hakker på dig, er kommet med, er det komplet umuligt at bedømme, hvad du har brug for. Det virker, som om du gerne ville have et argument på niveau med en brintbombe, som du kunne smide i hovedet på dine modstandere, så du kunne lukke kæften på dem for evigt, hvilket så skulle få dem til at respektere dig.
Du er nødt til at blive mere konkret: Præcis hvad er det, din familie og kødspiserne siger, som du godt kunne tænke dig at indvende noget imod men mangler argumenter til?
Sæt dig ind i sagerne! Læs på lektien! Find ud af, hvordan tingene hænger sammen! Husk, at det, som du selv finder indlysende, ikke nødvendigvis virker lige så overbeviser på alle andre, så forsøg så vidt muligt selv at foregribe indvendinger mod dine holdninger, når du argumenterer for dem! Tænk argumenterne grundigt igennem, før du deler dem med andre på nettet!
Og glem aldrig, at der er masser af idioter og trolls på nettet, som ikke lader sig overbevise af nok så rigtige tanker, så argumentér på en måde, som du formoder vil overbevise et eventuelt publikum på sidelinjen. Hvis dine argumenter holder stik, og troldenes indvendinger er tåbelige, så vil både de og tilskuerne være klar over, hvem der har vundet diskussionen.
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =