Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Blodtryk

Gæsteforum

Signe Vejle
(Gæst)
Dato: 27/12 2021 14:44

Hej

https://xn--hjlpemiddelcentralen-j0b.dk/blodtryk/ kan jeg læse, at vegetarisk mad er godt for blodtrykket, og at vegetarer derfor sjældent har forhøjet blodtryk.

Jeg har været vegetar i knap et år, og mit blodtryk er stadig forhøjet, så jeg vil lige høre, om det blot er en skrøne?

Tak
Sæmån
Forum-indlæg: 9
Område: Østjylland
Dato: 27/12 2021 16:34

MJ4
(Gæst)
Dato: 1/1 2022 13:06

Vegetarisk kost kan også være usundt, fx har jeg forhøjet kolesterol pga overvægt. Så vidt jeg ved kan forhøjet blodtryk og kolesterol have mange forskellige årsager, og ikke kun være livsstilsbetinget. Fx medicin bivirkninger, gener osv. Men eftersigende skulle en sund plantebaseret kost også være rigtig sund :)
Helle
(Gæst)
Dato: 3/1 2022 16:38

Du kan både være vegetar og veganer og samtidig leve et usundt liv. Hvis cigaretter, chips, alkohol, fedt, olie, raffineret sukker mv + søvnmangel og stress er en del af dit liv, er det næppe helsefremmende. Det har dog næppe noget med det plantebaserede at gøre. Plantebaseret kost er, uden tvivl, det sundeste man kan leve af. Hvis man vælger med omhu. Det kræver man sætter sig ind i hvad kroppen har brug for og spiser fornuftigt. Som ved alle andre kosttyper. Hvis man indtager medicin, der øger ens blodtryk bør man snarest kontakte egen læge og få det reguleret/ændret.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 620
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 8/1 2022 11:52

Jeg hører til gruppen af mennesker, der spist sig ud af forhøjet blodtryk og dermed lagt medicinen på hylden. For mig handlede det om en kostomlægning til vegansk kost/plantebaseret kost og samtidig et farvel til raffineret hvidt mel, raffineret sukker og fabriksfremstillede fødevarer. Jeg bager selv alt vores brød af fuldkornsmel, som vi selv maler. Vi bruger spelt, svedjerug, kamut og boghvede, samt havre, som vi også selv valser. Jeg bruger kun ganske lidt økologisk olivenolie/ jomfru kokosolie, alle øvrige fedtstoffer er dem, der naturligt findes i de fødevarer, jeg spiser, som f.eks. nødder og frø. Derudover består min kost af grøntsager, frugt og bælgfrugter. Da jeg har en kronisk smerte- og træthedssygdom, kan jeg ikke motionere særlig meget, men jeg søger for at få bevæget mig og jeg går ture, så meget som min krop kan klare uden at blive overanstrengt, for både kost og bevægelse er vigtige for et sundt blodtryk.
JensCH
Forum-indlæg: 41
Område: Odense
Dato: 9/1 2022 19:04 | Indlæg redigeret den: 9/1 2022 19:10

[Til Fib-Spurven]
Det lyder måske ikke relevant, men har du en eller flere rodbehandlede tænder?

Jeg havde for få år siden også noget træthed, som blev værre og værre, men det stoppede da jeg fik fjernet en tand, hvor roden var stærkt betændt, fordi der var gået hul i den fra mellem den og tanden bagved.
Min energi kom tilbage 'i ryk', nærmest som om at nerverne skulle gendanne sig og pludselig fik forbindelse igen, og min energi har været ganske fin lige siden.
Fib-Spurven
Dato: 16/1 2022 11:23

Tak, JensCH, for et interessant input og tak for din omsorg. Jeg har faktisk en rodbehandlet tand, så måske jeg skulle tale med min tandlæge om det ved næste eftersyn. Men derudover stammer min træthed fra fibromyalgi, en betændelsestilstand i centralnervesystemet, som forårsager smerter i hele kroppen samt fatique. En del af trætheden kommer af, at hjernen konstant skal forholde sig til det, at den føler smerte, og aldrig kan holde fri, en anden del er, at på celle-niveau er mitokondrierne (cellernes kraftværker) beskadigede, så de ikke fungerer optimalt. Min grønne kost har hjulpet mig meget, givet mere energi, så jeg har bedre overskud til at leve med smerterne og til at gøre de ting, jeg holder af, kort sagt mere livskvalitet og livsglæde.
JensCH
Dato: 18/1 2022 18:53

Hmm, hvornår fik du rodbehandlet den tand og hvornår kom det fibromyalgi?
Fib-Spurven
Dato: 20/1 2022 11:31

Jeg ser ingen sammenhæng mellem de to.
JensCH
Dato: 27/1 2022 15:48

Når en tand er blevet rodbehandlet, er den død.
En død kropsdel fungerer som arnested for farlige bakterier, hvis man lader den sidde i kroppen.
Disse producerer skadelige stoffer, som kan fordele sig ud i kroppen via nervebanerne.

Der findes enkelte eksempler (fra udlandet) på, at folk har udviklet "kronisk" træthedssyndrom, og når de så ved et tilfælde har fået fjernet en rodbehandlet tand, har der vist sig at være helt sort af farlige bakterier lige under den.

Det er, såvidt jeg ved, ikke noget man kan se på et røntgenbillede.

Efterfølgende er deres træthedssyndrom gået væk af sig selv.

Det vil selvsagt være en bombe under en af tandlægernes helt store indtægtskilder.
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =