Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Sportsernæring for veganere

Gæsteforum

Sider: 1 2 > >>
Nadja
(Gæst)
Dato: 7/6 2010 10:59

Hej alle top trænede sports atleter, veganere. ;)) Jeg skal lige spørge hvor mange af jer ville være interesseret i at høre mere om kost i forbindelse med sport?? Jeg har nemlig tænkt mig, men redaktionens tilladelse og samarbejde selvfølgelig, at kunne oprette en ny rubrik i denne forum, som vil handle om sportsernæring for fysisk aktive veganere og vegetare.. Jeg er snart færdig uddannet i "ernæring og fysisk aktiviet" og har skrevet et bachelorprojekt der drejer sig om det pågældende emne og i den forbindelse fik den spænende ide om at skabe en helt ny rubrik, som vil indeholde informationer om sport, træning, ernæring osv. hvor veganere og vegetare der træner kunne mødes, læse og diskutere de emner og evt.komme med nogle nye relevante info. Jeg har selfølgelig også tænkt på at bare lægge nogle informationer ud, men er bange for at denne tråd vil blive glemt, tabt og forsvinde helt med tiden, og f.x. de nye medlemmer vil aldrig finde den, derfor er det mit største ønske om at der kunne blive skabt sådan en rubrik for sig selv, men jeg skal først høre jer om hvad I synes om ideen, før at gå videre med det, og om der er overhoved behov for det her??? Jeg synes bare at andre hjemmesider om sport som "motion-on-line.dk" f.x. er meget præget af sportsernæring baseret på animalske levnedsmidler og der mangler virkelig oplysninger om hvordan kunne man spise optimalt og opnå gode resultater i sin sport hvis man var veganer. Hvad synes I om det?? Er I enige?? Dem som træner meget, hvor henter i jeres oplysninger om kost fra??
Mvh. Nadja
?
Forum-indlæg: 964
Område: KBH
Dato: 7/6 2010 11:12 | Indlæg redigeret den: 7/6 2010 11:14

Hej Nadja

Jeg synes, det er en kanon idé!

Der mangler information og aktiviter for veganere. Jeg har før prøvet at lave en tråd om oprettelse af en dansk udgave af "veganrunners", men er ikke kommet videre med projektet. Jeg er ikke så god til at lave hjemmesider og mit forsøg på sælge idéen til vegetarforeningen mislykkedes.

Jeg støtter helt klart din idé om et underforum / rubrik her på siden! Jeg har læst lidt om ernæring for sportsfolk, men generelt prøver jeg bare at holde mig til en plantekost bestående af frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter og nødder/kerner. Jeg kunne dog helt klart bruge mere viden, så det ville være skønt, hvis du kunne komme med gode links og information.

Jeg vil opfordre dig til at oprette en profil, så du kan skrive til sidens bestyrer, som er Benjamin. Jeg tror meget hurtigt, at han kan oprette sådan et underforum.

Synes det er fedt, at du tager et initiativ :)

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 7/6 2010 12:12

Hej Nadja, jeg er selv uddannet med speciale i Human ernæring og skrev også speciale om emnet. Super spændende er det hvert fald. Smider du ikke lige et link til din Ba. opgave - kunne være spændende at læse :)

Jeg henter mine oplysninger om ernæring fra de team danmark og deres retningslinjer. Synes ikke at det er et problem, da det altid er kulhydrat der er i fokus :O)
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 7/6 2010 12:29

Jeg synes det er en super god ide. Folk som træner rigtig meget, går nettop op i hvad de spiser. Når så de prøver at finde info på nettet, så er det ikke ligefrem Vegetarkontakt der popper op, hvorfor skulle vi ikke også være på banen her? Det er jo ikke kun for os som er herinde, men også for evt. tilgang af nye sportsinteresserede kødspiserer.

Nadja
(Gæst)
Dato: 7/6 2010 17:38

Tak for jeres opbakning! Glad for at høre at der er nogen som synes at dette er interesent og der er behov for det. :) Jeg har allerede skrevet til administrationen med dette forspørgsel og lad os vente på hvad de svarer tilbage med ;) det ville være fedt hvis det lykkedes. Ville puste et nyt liv i dette forum for alle medlemmer! :) Jeg vil selfølgelig gerne lægge noget ud fra mit bachelor her men Moonie jeg kan desvære ikke "bare smide link" til dig til hele min opgave for der er nogle personlige data jeg brugt af en deltager. Dem må jeg ikke afsløre! Så du må vente til sådan en rubrik blive oprettet og sammen med alle andre vil selv få mulighed for at lægge nogle relevante info om dette emne ud, så alle kan få glade af at læse det, især de nyebegyndere der trænge til noget konkret, overskueligt og konstruktivt. Vil du bidrage med det?? :)
Moonie
Dato: 7/6 2010 19:03

Nadja hvor er du uddannet henne? Blev selv uddannet i Sorø i 2009. Og opret lige en profil :D
Nadja
(Gæst)
Dato: 8/6 2010 01:46

Moonie. Jeg er indefra Suhrs - nu Metropol i Kbh. Skal op og forsvare min bachelor her den 24, så jeg bliver meget snart færdig. Moonie, hvad laver du så nu, kunne du finde dig et arbejde med din speciale eller læser du videre?? Er der nogen andre medlemmer her som er uddannet indenfor sport, ernæring og sundhed??
Annika-Malin
Forum-indlæg: 230
Opskrifter: 2
Dato: 8/6 2010 10:33

Wauuu...Det lyder rigtigt interessant... :D
Jeg ville være meget glad hvis det blev en realitet, da jeg selv kunne tænke mig at gå endnu mere energisk igang på træning OG kost området....;)
MarieLD
Forum-indlæg: 3
Dato: 8/6 2010 15:39

og jeg melder mig også lige i koret af folk der synes det kunne være interessant at høre hvordan andre kombinerer kost og træning - når man ikke ønsker at følge de typiske råd om store mængder animalsk protein.
Moonie
Dato: 8/6 2010 16:30

Nadja cool nok og held i sprøjten med at forsvare din Ba.

Jeg var så god/heldig at jeg fik job allerede før jeg blev færdiguddannet. Arbejder som efterskolelærer i Vejle, hvor jeg underviser i basal ernæringsfysiologi, idræt, hjemkundskab - samt kostvejleder fejlernæret teenagere. Et rigtigt drømmejob :O)

Her med eleverne på udflugt - kan man andet end at elske det, med sådan nogle sjove unger :D

Linse
Forum-indlæg: 605
Dato: 8/6 2010 16:51 | Indlæg redigeret den: 8/6 2010 16:52

vil også være meget interesseret i at høre mere om vegetarisk/vegansk kost og træning... :)
Moonie
Dato: 8/6 2010 17:29

Linse :)

Vigtigste er, at en sund og varieret kost skal kompenserer fint for kroppens behov under hård fysisk aktivitet, og bør derfor være første prioritet i henhold til ernæring og eliteidræt.
En vegetarisk eliteidrætsudøvere har mulighed for at opnå samme ernæringsstatus, som altædende eliteidrætsudøvere, da planter bidrager med tilstrækkelig mængder af næringsstoffer. Af undtagelse, ses problematikken med B12-vitamin og D-vitamin. Det anbefales at veganere tager tilskud af B12-vitamin, og D-vitamin kan erhverves gennem eksponering af sollys, men tilskud kan være nødvendigt. Da alle makro- og mikronæringsstoffer kan erhverves gennem en vegetarisk livsstil, så har vegetarisk eliteidrætsudøvere også samme mulighed for et tilegne sig samme ernæringsstatus, som altædende eliteidrætsudøvere og derved også formå at præsterer på samme niveau.
Et element er dog, at muligheden er der, men det kan ikke udelukkes, at det kan være problematisk at tilegne sig alle næringsstofferne, i de retter mængdeforhold. Information om emnet er nødvendigt, på samme måde, som det er nødvendigt at informerer altædende eliteidrætsudøvere.

Information om emnet:

Barr Susan I, m.fl. Nutritional considerations for vegetarian athletes. Nutrition. 2004

Burke Louise, m.fl. Carbohydrates and fat for training and recovery, Journal of Sports Sciences, 2004.

Børsheim Elisabet, m.fl. Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise . Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002

Ivy John, m.fl. Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. Basic Health PUblications, Inc., 2004

Kerksick CM, The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training., J Strength Cond Res. 2006

Lovell Greg. Vitamin D Status of Females in an Elite Gymnastics Program. Clinical Journal of Sport Medicine. 2008

Lyhne Niels, m.fl. Mikronæringsstoffer og elitesport 2002, Team Danmark

Overgaard Kristian m.fl., Fysisk aktivitet, kosttilskud og sportsprodukter - præstations- og helbredsmæssige aspekter for motionister, 2008

Phillips S, Moore D, and Tang J. A critical examination of dietary protein requirements, benefits and excesses in athletes. Int'l J Sport Nutr Exerc Metab 2007

Powers Scott K. m.fl. Antioxidants and exercise, Clinics in Sports Medicine. 1999

Roy B. D. m.fl. Macronutrient intake and whole body protein metabolism following resistance exercise, Medicine and science in sports and exercise, 2000

Team Danmark, "Kost og Elitesport" – basal sportsernæring, 2006

Kan anbefale at søge via google efter de rapporter du gider læse :)

Grønne løve
Forum-indlæg: 21
Område: Århus
Dato: 8/6 2010 20:39

Jeg synes, at det kunne være en super idé!

Jeg træner selv en del og synes virkelig, det er et spændende emne - så jeg vil da helt klart benytte mig af rubrikken (glæder mig allerede til at læse den ;) ).
Det er i hvert fald vigtigt, at oplyse og forklare folk, at man sagtens kan dyrke sport på elite-niveau og leve af en vegansk/vegetarisk kost (folk som Dave Scott, triatlet; Carl Lewis, løber; Tony Gonzalez, Amerikansk fodboldspiller og mange flere).

Mange i min omgangskreds spørg altid, hvor jeg får mine proteiner og vitaminer fra - især når man styrketræner (for så har folk den idé om, at man har brug for at proppe sig med diverse protein-drikke o.l. for at opbygge muskler). Så det er helt klart vigtigt at få mere viden ud til folk. Jeg kunne godt forestille mig, at nogle ville holde igen med at ændre deres livsstil, fordi de er bekymret for at miste noget i forhold til deres idræt.

@Moonie:
Rigtig gode links du lige kom med der! Kan du anbefale nogle bøger om ernæring, som er rigtig gode at læse evt?? Der er virkelig om emnet, så synes det kan være lidt udfordrende at skille det gode fra det mindre gode - så kunne jeg lige skyde genvej ved at spørge dig til råds ;) . Forresten, så skal jeg også selv begynde på Ernæring og sundheds-uddannelsen her efter sommer, så fedt at høre, at der er andre herinde, der også har den uddannelse.

(Sådan, første indlæg :D).
Moonie
Dato: 8/6 2010 21:19

Hej Grønne Løve og velkommen til. Glæd dig til studiet, det er super spændende. Hvor skal du læse?

Jeg kan anbefale disse "bøger" til at starte med :)

Overgaard Kristian m.fl.,
http://www.meraadet.dk/cms2kuser/uploads/8531_Fysisk_aktivitet_web.pdf

og

http://www.teamdanmark.dk/cms/cmsresources.nsf/filenames/Mikron%C3%A6ringsstoffer%20og%20elitesport.pdf/$file/Mikron%C3%A6ringsstoffer%20og%20elitesport.pdf

Givet et super indblik i kosttilskud - så kan du sætte dine venner på plads mht. pulver og piller :)

Den første rapport er for motionister og supermotionister, den anden for eliteidrætsudøvere.

For generel viden om ernæring, så kan jeg anbefale dig at købe hæftet: Team Danmark, "Kost og Elitesport" – basal sportsernæring, 2006. Koster en 100 kr.

Mvh.
JesperK
Forum-indlæg: 212
Område: Østjylland
Dato: 9/6 2010 04:14

Jeg stemmer for :)
Annika-Malin
Forum-indlæg: 230
Dato: 9/6 2010 08:32

Det lyder som om at du har fundet dig en god hylde dér, moonie! :D ...Med dit job,- lyder dejligt! ;)
Tak for dine links.... eliteidrætsudøver!???? Hahahaha...
NEJ TAK! Men tak for links omkring motion, bare sådan almindelig hverdags-jogger!! :D
Grønne løve
Forum-indlæg: 21
Dato: 9/6 2010 16:18

@ Moonie:
Jeg skal begynde i Århus og kan næsten heller ikke vente. Og tak for links ;)
- så er der da lige lidt at give sig i kast med.

Hvad vil det egentlig sige at være "eliteidrætsudøver"?
Er det så fysisk-aktivitet i 4-5 timer om dagen, eller er det måske 2 træningspas om dagen? - Det kommer nok også an på hvilken sport man dyrker.
Moonie
Dato: 9/6 2010 17:59 | Indlæg redigeret den: 9/6 2010 19:14

Cool Grønne Løve. Århus is the place to be.

Team Danmark definerer en eliteidrætsudøver som en person der træner 10-30 timer ugentligt, og deltager i nationale og internationale konkurrencer som EM, VM og OL.

Malin, takker :O)
Linnea
Forum-indlæg: 9
Dato: 23/6 2010 16:05

Jeg vil helt sikkert også benytte mig af sådan en rubrik!
Vil ikke lige kalde mig elitesportskvinde, men er da aktiv :)
Super initiativ!
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Dato: 8/4 2013 14:56

jeg træner 15 - 20timer om ugen. Er ikke elite udøver men deltager i stævner i udlandet men mest i dk.

Min store drøm er at nå så langt kan inden for duathlon. jeg er veganer. Jeg søger en ernærings Expert vil gerne mere detaljeret have sat min kost i system selv om undersøgt meget selv og går meget op i min kost. sig til vis kender hørt om en ernærings Expert omkring næstved i kan anbefale.
Sider: 1 2 > >>