Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vallepulver?

 

Gæsteforum

Sider: 1 2 > >>
HestepigenOgvegetaren
(Gæst)
Dato: 22/10 2010 15:23

Hej!
Jeg kiggede på noget chocolade og der stod vallepulver, jeg har søgt på nettet, men kunne ikke finde noget.
Hvad er valle lavet af og hvordan kan man se om det er animalsk eller vegetabilsk? Har ikke turde spise det..
Og hvad er sød Vallepulver?
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 22/10 2010 16:30

Det stammer fra mælk.
Jeg ved ikke helt hvorfor du ikke har fundet det når du søgte, der dukker da en masse links op hos Google.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/10 2010 18:10

Proteinerne i komælk er mest casein (ca. 80%) og valle. Valle er også betegnelsen for den vædske, der bliver til overs fra ostefremstilling. Ost består hovedsagelig af casein, deraf navnet Käse på tysk.

Vallepulver er koncentreret, animalsk protein fra komælk. Det er lige så sygdomsfremkaldende som al anden animalsk protein. Det indeholder bl.a. vækstfaktoren IGF-1, som fremmer udvikling af brystkræft, prostatakræft og andre hormonbetingede kræfttyper.

Både ost og vallepulver er syredannende (det er al animalsk protein) og hiver calcium ud af knoglerne, hvilket fører til knogleskørhed over tid. Begge produkter hører til i gruppen »verdens værste fødevarer« og bør ubetinget undgås af sundhedsmæssige årsager.

Det er en myte, at det skulle hjælpe bodybuildere. Man skal ikke bruge ret meget protein til at opbygge muskler. Det klares fint ved at spise mere mad som sådan. I øvrigt bliver muskler og knogler stærke af at blive brugt, ikke af at blive overfodret med protein af den ene eller den anden slags.
HestepigenOgVegetaren
(Gæst)
Dato: 22/10 2010 18:46

Tak for hjælpen!
Jeg havde ellers hørt det stammede fra kalvemave :S?
ProVeganSocieties
Forum-indlæg: 673
Opskrifter: 1
Område: Andet
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/10 2010 19:06 | Indlæg redigeret den: 22/10 2010 19:07

Det er måske osteløbe du tænker på, som er et enzym man bruger til fremstillingen af ost? :)
Det er nemlig oftest udvundet af kalvemave som faktisk gør at meget af den ost der fremstilles i virkeligheden ikke er kødfri (vegetarisk). Det samme gælder gengangerne som vingummi (gelatine), og rigtigt meget forskelligt brød som indeholder forskellige emulgatorer som er udvundet fra svin. Det er bare så meget nemmere at skrive e472e :p


peace out!
HestepigenOgVegetaren
(Gæst)
Dato: 22/10 2010 19:24

Ok. Men skriver de på pakkerne hvis der er osteløbe i, eller skriver de bare vallepulver?
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 22/10 2010 19:26

Du kan læse meget mere om osteløbe, valle og den slags spas her: http://www.vegetarforening.dk/content/v%C3%A6rd-vide-fra-til-%C3%A5
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 22/10 2010 19:28

Vallepulver og osteløbe er ikke det samme. I fast ost er der altid osteløbe i, hvis ikke der står vegetabilsk eller mikrobiel osteløbe, så er det udvundet af kalvemaver. Men igen kig på listen jeg lige har linket til, den er en god hjælp. :D
HestepigenOgVegetaren
(Gæst)
Dato: 22/10 2010 20:03

Ok.
Kender godt deres hjemmeside har kigget der hver gang jeg har været itvivl om noget.
Har været vegetar et år, men der er stadig meget man ikke ved :).
Tak for hjælpen alle sammen!
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Område: Sjælland
Dato: 23/10 2010 17:01

Så er det jo godt du spørger. Og heldigvis er der maaange dejlige mennesker herinde der ved en masse, så de kan svare ;)
Du kan jo også oprette dig? :D
Susan
(Gæst)
Dato: 11/3 2012 14:29

Jamen, hvad er i noget frem til?
Kan man godt spise produkter/chokolade med vallepulver i, hvis man er en veganer/vegetar?
Jeg har hørt at vallepulver stammer fra mælk. Men samtidig har jeg hørt at valle er animalsk. Hvad vil det sige? Er valle og vallepulver ikke det samme?

MVH den nysgerrige, der gerne vil kende sandheden
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/3 2012 14:38

http://da.wikipedia.org/wiki/Valle_(ost)
vh lu
Rasmus Madsen
Forum-indlæg: 73
Område: Århus
Dato: 11/3 2012 15:59

Hej Susan

Som Leif så fint har beskrevet ovenfor, er valle et mælkeprodukt.

Altså spiser en lacto-vegetar spiser valle, mens en veganer ikke gør.

Ja, valle stammer fra mælk. Alle produkter der stammer fra eller er dyr, er animalske. Derfor stammer valle fra mælk og er animalsk.

Vallepulver går jeg kraftigt ud fra betyder, dehydreret og pulveriseret valle.
MetteL
(Gæst)
Dato: 30/3 2012 22:42

Er der nogen der har en ide om hvor man kan købe osteløbe?
Nicolaj
Forum-indlæg: 74
Område: Århus
Administrator
Dato: 31/8 2012 20:50

MetteL:

Jeg tror du er landet på det forkerte forum ;)
mison
(Gæst)
Dato: 31/8 2012 23:36

hey leif tror du ikke ordet käse er ældre end ordet casein?
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 31/8 2012 23:52

Gajhede:
Jeg tror du er landet i en gammel tråd. ;) (Men ellers er jeg enig.)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/9 2012 08:53

mison -

Jo, selvfølgelig:$. Ost hedder caseus på latin, hvilket gør ordet mere end 2000 år gammelt, så det er naturligvis omvendt: ordet casein er afledt af caseus og betyder ostestof. Min pointe var blot, at casein og ost er to sider af samme sag og lige sundhedsfarligt.

http://www.plantemad.dk/ost.html
MIYAOO
(Gæst)
Dato: 26/4 2013 22:36

Valle. Biprodukt (vandfase), der udskilles ved ostefremstilling. I ostefremstillingen vil ofte være anvendt animalsk osteløbe. Se også ost, osteløbe.

SOM SAGT OFTE ANVENDES ANIMALSK, vil sige er ikke vegetabilsk
Svend
(Gæst)
Dato: 7/12 2018 10:15

Nogle indlæg E472b er en mælkesyreester af monoglycerid og kan udmærket være vegetabilsk
Sider: 1 2 > >>