Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

hvorfor blive vegetar

Gæsteforum

Sider: 1 2 3 4 > >>
projekt
Forum-indlæg: 5
Område: Vestjylland
Dato: 4/11 2010 13:29 | Indlæg redigeret den: 4/11 2010 14:04

har meget brug for hjælp til at forstå hvorfor folk vælger at blive vegetarere og de begrundelser de nu har, har brug for folks meninger i stedet for det man kan finde på wiki og lignende sider.
Cellie
Forum-indlæg: 151
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 4/11 2010 13:30

Er det meningen vi skal komme med grunde til at blive vegetar?
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 4/11 2010 13:40

Tallerkener er hurtigere at vaske rene efter et vegetarmåltid, kontra kødmåltid.
projekt
Dato: 4/11 2010 13:43

ja har meget brug for grunde fra folk man kan skrive med i stedet for alt det man kan finde når man søger fordi der kun står etiske og andre relgiøse grunde
projekt
Dato: 4/11 2010 13:46

hvorfor bruger i, ikke chatten ?
Daniel
Forum-indlæg: 581
Dato: 4/11 2010 14:59

Jeg er vegetar af to grunde; det er sundt for kroppen, og jeg mener det er voldeligt (= uetisk) at dræbe andre individer, hvis man kan undgå det. Mennesker kan sagtens leve halvt eller helt vegetarisk, på den måde er vi sundere og vi undgår ondskab mod uendeligt mange forsvarsløse personer (="dyr") der ellers ville blive dræbt på vores kommando.
Veganissen
Forum-indlæg: 214
Område: Odense
Dato: 4/11 2010 15:53

Jeg er veganer primært fordi jeg er overbevist om at det er det sundeste, men den miljømæssige gevinst er også vigtig for mig.
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Dato: 4/11 2010 15:57

Man kunne jo også vende spørgsmålet om og spørge hvorfor ikke?

nativemermaid
Forum-indlæg: 318
Område: Midtjylland
Dato: 4/11 2010 16:27

ChristinaW, præcis. Der findes ingen grund til ikke at være vegetar. INGEN! :)
Så længe du er udviklet nok til at kunne bruge en computer og har en profil
på vegetarkontakt.dk så er der ingen undskyldning for at leve som hulemænd.
Ikke engang alle hulemændene kunne spise kød så det hele er en myte. Der
findes INTET dårligt ved en kødfri diæt og INTET godt ved en diæt med kød.
mailis
Forum-indlæg: 124
Opskrifter: 11
Område: Sjælland
Dato: 4/11 2010 19:23

Jeg tror rigtig mange vælger at blive vegetarer af etiske årsager. Når man begynder at sætte sig ind i hvordan dyrene bliver behandlet i industrien, kommer det næsten af sig selv. Ikke fordi man som kødspiser ikke ved hvor kødet kommer fra, men de fleste er jo vokset op med, at det er okay at spise kød og så tænker man ikke rigtig over det i hverdagen...

Jeg tænkte ikke over det før min bonus-storebror kom hjem fra efterskole og meddelte at nu var han vegetar... Det satte da nogle tanker igang hos mig og da jeg begyndte at undersøge sagen nærnere, kunne jeg tilsidst ikke forsvare at spise kød længere...

Udover at man skåner en masse dyr for at leve et unaturligt liv og lide en meningsløs død, er der også mange helbredsmæssige fordele ved ikke at spise kød. Og så er det nok den største personlige indsats, man kan gøre, for at skåne miljøet.
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/11 2010 19:26

Chatten er mest aktiv om aftenen.

Hmmm jeg synes ikke at nogen skal lide og dø for at jeg kan spise, specielt ikke når man lever SÅ sundt og godt på en vegetabilsk kost.
DennisL
Forum-indlæg: 778
Dato: 4/11 2010 19:49 | Indlæg redigeret den: 4/11 2010 19:58

Objektiv videnskab har ikke kommet med én eneste grund til at spise kød. Til gengæld prøver den kapitalstøttede pseudo-videnskab at fodre os med falske oplysninger, såsom at kød er - ikke bare sundt - men direkte livsnødvendigt, at dyr ikke har bevidsthed eller følelser etc.
Artschauvinisme/speciesisme er et ren og skært sociokulturelt produkt.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 4/11 2010 23:14

Der er ingen tvivl om at det er sundest at være veganer. Dernæst er jeg glad for, at jeg ikke er medansvarlig for de forfærdelige forhold der er i dyreindustrien..... Det er også bedre for klimaet og naturen. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er der kun fordele ved at være vegetar...og veganer! :D

Endelig, så synes jeg faktisk også at det smager meget bedre - og det betyder jo også noget! Jeg har lige bagt chokoladekage og den er total superMUMS. :D
Ina
Forum-indlæg: 151
Område: Århus
Dato: 4/11 2010 23:32 | Indlæg redigeret den: 4/11 2010 23:34

Hej

Jeg blev vegetar fordi jeg læste om hvordan dyrene behandles i landbruget, og så billeder af et slagteri og videoer af hvordan det foregik - både i staldene, i transporterne og på slagteriet. Jeg har altid været ven med dyr, så derefter fandt jeg det forkert at spise kød, Forkert at købe, støtte og spise noget, som var blevet produceret på unaturlig vis, frihedsberøvet, mishandlet, udnyttet, og slået ihjel. Det var årsagen.

Men siden da, gik det op for mig, at vegetarisk mad både smagte bedre og var sundere, og skåner miljøet. Det var bare bonus'er
:-)
projekt
Dato: 5/11 2010 19:27

så de fleste af jer gør det for dyrenes skyld.?
granatæble
Forum-indlæg: 516
Dato: 5/11 2010 19:33

Jeg gør det udelukkende for min egen skyld.
Det har dog ofte det heldige udfald at når man er god mod sig selv, så gør det også godt for andre. Det er bonus.
DennisL
Forum-indlæg: 778
Dato: 5/11 2010 21:05

@projekt:
Jep, men ikke kun for dyrenes skyld. Jeg gør det også for miljøet, samt de millioner af mennesker, der i den 3. verden lider, pga. kødproduktionen:
- Indianere og indfødte i Amazonas, der bliver jagtet væk fra deres hjem, fordi junglen skal rives ned til landbrug for soja til dyrene i Vesteuropa og USA.
- Arbejdere i slagterier i det meste af verden (Kina, migrantarbejdere i Syd-USA, Latinamerika etc.), der arbejder til underbetaling, under lisvfarlige kår, og uden organisationsret. Gør de det alligevel, bliver de slået ned.
- De millioner af mennesker, der er tæt på at dø af sult, fordi vi her i Vesten putter maden i udbyttede dyr.
- De millioner af mennesker, der har fået ødelagt deres livsgrundlag pga. forurening i forbindelse med kødproduktion.
Jeg kunne blive ved...
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 5/11 2010 21:32

Dybest set gør jeg det nok også mest for min egen skyld.

Jeg ved ikke om det som sådan var et empatisk valg for dyrene, men nok mere at jeg syntes det var lidt ulækkert at spise en død krop. Såvel som jeg synes det er klamt at spise et æble der er sprøjtet 10-12 gange på en sæson, det har jeg ikke ret meget lyst til at give til mine børn eller mig selv. Men som sagt har det jo en positiv indflydelse på miljøet også sååå win-win

Jeg er dog et rimeligt følsomt barn, jeg kan ikke rigtig holde ud at se på at mennesker og dyr lider, jeg har meget svært ved at lukke øjnene for enhver uretfærdighed.
Kilroy
Forum-indlæg: 2764
Opskrifter: 24
Dato: 6/11 2010 04:56

Fordi det er bedst for dyrene, miljøet, kloden...og mig selv;)
Som buddhist forsøger jeg at bidrage så lidt som muligt til andre væseners lidelse.
Ahimsa.
Marcus
Forum-indlæg: 3046
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 6/11 2010 16:02

Fordi undertrykkelse pba. art er forrykt, når der er tale om lyst fremfor et tvingende behov. (der eksisterer suverænt bedre alternativer, praktisk talt uanset hvilken målestok)
Veganisme kan være udfordrende helt i starten, som man kan vælge at se positivt eller negativt på, men på kort tid bliver det med afklarethed og dedikation let som ingenting.
Og ikke mindst lækkert, mere miljøvenligt (bedre for andre mennesker) og potentielt sundere. :)
Sider: 1 2 3 4 > >>