Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvordan bliver jeg vegetar?

Gæsteforum

Sider: 1 2 > >>
Martin N
(Gæst)
Dato: 13/3 2011 17:59

Jeg har aldrig været den helt store kødspiser og har egentlig besluttet mig for bare at droppe kødet.

Men så til sagen jeg vil gerne høre om hvordan jeg bliver vegetar, altså hvad spiser man som vegetar osv. det håber jeg virkelig en vil gå i dybden med da jeg virkelig gerne vil have et indblik i det.

fx. så træner jeg og der er protein en vigtig del af min træning fx. så får jeg masser af det igennem kylling, tager dog også protein pulver ved siden af. osv.

Men jeg håber virkelig en som vil "byde mig velkommen til den her nye verden" og give mig et indblik i hvad det indebærer at være vegetar, hvad man spiser og hvordan man får god protein, dog ved jeg der er en del protein i brocolli men det kan jeg vel ikke kun leve af :)

på forhånd tak

Martin :)
Jimmi
Forum-indlæg: 413
Område: KBH
Dato: 13/3 2011 20:27 | Indlæg redigeret den: 14/3 2011 14:19

1. Spis de veganske fødevarer der er nævnt på denne liste http://whfoods.com/foodstoc.php
2. download CRON-O-Meter og indtast hvor meget du spiser af de forskellige fødevarer.
3. Tag tilskud af det du ikke får nok af. Jeg kan enbefale http://www.iherb.com/

linser og sorte bønner indeholder meget protein. På nutritiondata.com kan du søge efter fødevarer som har det højeste indhold af forskellige vitaminer, mineraler, aminosyrer, fedtsyrer, protein, kulhydrat osv.
?
Forum-indlæg: 964
Dato: 13/3 2011 21:35 | Indlæg redigeret den: 13/3 2011 21:43

Velkommen til. :)

Jeg har været vegetar i 2,5 år og dyrker også en del sport. Broccoli, som du nævner, er en super grøntsag med højt proteinindhold og fyldt med vitaminer og mineraler.

Andre gode kilder er bønner, linser, nødder, kornprodukter, tofu og seitan. Sidst nævnte er næsten ren protein og minder meget om kød, så hvis du en dag savner kød, så lav noget seitan.

Jeg prøver at spise en diæt, som består af bønner, linser, fuldkornsprodukter, grøntsager, frugt og lidt tofu og seitan. Det virker fint. Prøv at kigge på opskrifterne her på siden og ellers prøv dig frem.

Til sidst vil jeg sige, at du da skal oprette en profil :). De fleste er ganske flinke herinde, nogen er mindre søde, men der er masser af viden og muligheder for at lære en masse mennesker at kende :)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/3 2011 08:17

Hej Martin - velkommen. Lige som Jakob, vil jeg anbefale dig at oprette en profil og dernæst vil jeg opfordre dig til at deltage i en omgang fællesspisning. :D
Martin N
Forum-indlæg: 6
Dato: 14/3 2011 17:38 | Indlæg redigeret den: 14/3 2011 17:40

Så har jeg fået lavet en profil :-)

Jeg siger mange tak for den hjælp fra alle 3, dog aner jeg ikke lige hvad linser er eller seitan.

Men det kan man vel finde ud af.

Jeg kan også se der er forskellige slags vegetar, hvad er forskellen egentlig :)

Men i hvert fald tak :)
OSTEN
(Gæst)
Dato: 11/4 2011 08:27

Hej alle vegetarvenner!!!

Jeg har noget meget vigtigt at fortælle. Jeg har ligget søvnløs i utallige nætter. I går er jeg kommet til at spise ét stykke revet skinke...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.. Jeg mener det strider jo voldsomt mod mine helt basale livsprincipper. Jeg har det moralsk dårligt over den enorme brøler jeg har begået. Det værste af det hele, er at jeg jeg kun har været vegetar i 2 timer, inden jeg ved en fejltagelse forgreb mig på kødet.. Meget dårlig start må man sige. Det kan man ikke kalde begynderheld... Så ville bare spørge om i har nogle gode råd til hvordan jeg kommer videre? Hvad kan jeg gøre for at gøre det godt igen ?

Hilsen den utro ost
Karat
Forum-indlæg: 670
Opskrifter: 9
Område: Sydjylland
Dato: 11/4 2011 09:25

Hej Martin
Velkommen til. Min datter har netop afleveret årsopgave om vegetarisme, og tyvstjålet fra hendes opgave får du her en liste over, hvad de forskellige slags vegetar er (tak til Sia-My for listen):

VEGETAR : En person som ikke spiser kød overhovedet.
Kylling: Nej
Fisk: Nej
Grønt: Ja
Frugt: Ja
Honning: Ja
Æg: Ja
Mælk: Ja

VEGANER: En person som ikke spiser noget som helst, der kommer fra dyr.
Honning: Nej
Æg: Nej
Mælk: Nej

RÅKOSTSPISER: En person som lever vegansk, der ikke spiser noget som har været opvarmet over 42 grader (bliver tit kaldet en RAW-fooder).
Honning: Kun ’koldslynget’

OVO VEGETAR: En person som lever vegansk som også spiser æg.

LAKTO VEGETAR: En person som lever vegansk, men også drikker mælk.

PESCETAR: En person som lever vegetarisk, men som spiser fisk.
Fisk: Ja
Honning: Ja

FRUGTAR: En person som kun spiser frugter (frugtarer regner også nødder og frø for frugt).
Grønt: Nej

Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/4 2011 10:31

Osten: Kan ikke helt finde ud af om du er seriøs eller...?

Martin N: Håber det fortsæt går godt med din nye vegetariske livsstil. På min blog har jeg samlet de forskellige betegnelser som forhåbentlig kan give dig et overblik.

http://hijaluna.wordpress.com/hvorfor-nogle-vegetarer-spiser-fisk/

~Luna

lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/4 2011 10:45

jeg er ikke helt enig i frugtar
jeg vil mene frugtar er hvor hovedparten er frugt , ellers skulle man lave en mellemled mellem veganer-frugtar
kh lu
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 11/4 2011 12:15 | Indlæg redigeret den: 11/4 2011 22:09

Jeg anser vegetarisme som en diætskategori og veganisme som en filosofi, der inkluderer en diæt.*
Forsøg på definitioner:

Pescetar: En person hvis diæt er plantebaseret (?), men som af animalsk oprindelse kan indeholde fiskekød, mælk, æg og honning. Diæten kan klassificeres separat eller som en omnivore diæt. Den hører IKKE ind under vegetarisme.

Råkostspiser: En person hvis diæt udelukkende består af rå ingredienser. Det kan være eks. natursten, koldstøbt plastik, kød, mælk, æg eller plantemad, så længe det er råt. Herunder findes synteserne rå(kost)-vegetar, rå-lakto-ovo-vegetar, rå-veganer, rå-frugtar osv.**

Frugtar: En person hvis diæt primært/udelukkende består af frugt. *** Definition af 'frugt' er den 'rigtige' definition, hvilket vil sige den botaniske/biologiske (plantens reproduktionsorgan), fremfor den kulinariske.

Vegetarisme: En kategori af plantebaserede kostformer, herunder lakto-ovo-vegetar, lakto-vegetar, ovo-vegetar og strikt vegetar. Intet kødindtag er det fælles fundament.****

Vegetar: En person hvis diæt er plantebaseret*****, men som af animalsk oprindelse kan****** indeholde mælk, æg og honning.

Lakto-ovo-vegetar: En person hvis diæt er plantebaseret, men som af animalsk oprindelse kan indeholde mælk, æg og honning.

Lakto-vegetar: En person hvis diæt er plantebaseret, men som af animalsk oprindelse kan indeholde mælk og honning.

Ovo-vegetar: En person hvis diæt er plantebaseret, men som af animalsk oprindelse kan indeholde æg og honning.

Strikt vegetar: En person hvis diæt udelukkende består af plantemad.

Veganer: En implicit etisk livsfilosofi der i sin modstand overfor menneskers indstilling til og deraf følgende behandling af andre dyrearter søger at ekskludere genstande af animalsk oprindelse i alle aspekter af livet, herunder en strikt vegetarisk diæt.

Overvejelser:
Jeg har bevidst undgået at skrive 'dyr', i og med det skaber en diktonomi ml. mennesker som separat fra dyreverdenen.
Derudover har jeg bevidst undgået at skrive 'animalske produkter', i og med jeg ikke vil mene levende, bevidste skabninger skal/kan reduceres til et 'produkt'. Jeg ved ikke om jeg har fundet en ordentlig, alternativ beskrivelse.
Mine definitioner afspejler også, at jeg ikke synes det giver mening at skelne ml. animalske ingredienser. (ingredienser...det er vel lige så problematisk som 'produkter'. Hvad kan man kalde dem? 'Kan indeholde spor af undertrykte, ofte livstidstorturerede andre dyrearter'?)

* Selvom vegetarisme også oprindeligt inkluderede etik, hvilket vil sige at vegetarisme over tid er blevet udvandet og veganisme nu er dén filosofi, der svarer til og er en udvikling af den oprindelige vegetarisme, som jeg ser det:
"The earliest records of (lacto) vegetarianism come from ancient India and ancient Greece in the 6th century BCE.[14] In both instances the diet was closely connected with the idea of nonviolence towards animals (called ahimsa in India) and was promoted by religious groups and philosophers.[15]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#History
Måske det er forkert at definere vegetarisme rent som en kategori af diæter helt uden implicit motiv/filosofi/etik? Hvad er i så fald den specifikke, fælles etik bag eks. lakto-ovo-vegetarisme eller lakto-vegetarisme til forskel fra førstnævnte? Hvis det kun handler om mad, hvad så med eks. læder og silke?

** Måske det ikke SKAL være 100%, modsat vegetarisme-kategorierne? Jeg ville nok sige at en råkost-diæt er 100%, og at diæten ellers er "råkost-fokuseret", man er en "råkost wannabe" eller lign.

*** Ift. om 100% frugtdiæt kan lade sig gøre eller ej (der findes meget begrænset viden omkring det), er jeg usikker om 100% skal være definitionen. Man kunne også sige "en person hvis diæt er centreret omkring frugt", men 'centreret omkring' er så vagt. Og hvis det først er 'centreret omkring', kan diæten så også indeholde noget af animalsk oprindelse? Jeg vil umiddelbart mene, at det er en strikt-vegetarisk diæt with a twist. Ikke nødvendigvis rå. Man kan selvfølgelig også sige 'hovedparten', som lucifer gør, ift. frugtar og evt. råkostspiser? Så man er frugtar/råkostspiser så snart man lever af 51% (vægtmæssigt eller kaloriemæssigt?) rå mad eller frugt.

**** Er vegetarisme implicit også etisk? Man må vel i teorien godt henrette dyr herunder mennesker på stribe og helt unødvendigt så længe man ikke spiser dem? Men det er selvfølgelig mere en teoretisk diskussion, der handler om at presse begrebet så meget som muligt, som måske ikke er særligt frugbart at overveje. Og dog kan det gøre en definition klarere og mindre tvetydig, og vise eventuel inkonsistens.

***** Hvad med eks. en diæt bestående af Rittersport Marzipan, Cornflakes og Candy Floss? Går de ind under 'plantemad'? Hvad skal man ellers kalde kategorien, hvis den skal defineres positivt? Eller skal man bare holde sig til negative definitioner? (Jeg ser umiddelbart personligt gerne en positiv definition) Kan man kalde en diæt der består af store dele mælk og æg 'plantebaseret'? Er 'plantebaseret' slet ikke en del af definitionen, eller er man omvendt ikke vegetar, hvis ikke ens diæt er plantebaseret, men eks. mest består af tungt forarbejdede varer og mælk og æg? Er pescetarisme plantebaseret?

****** Jeg skriver "kan" fordi jeg tænker at grænsen er, om man i teorien er åben overfor at spise noget eller ej, ikke om man de fakto gør det, eller afhængigt af hvor lang tid der er gået siden sidst. Men man kan selvfølgelig også stå i en situation hvor man ikke har intentioner om at spise eks. mælkeprodukter når man kalder sig ovo-vegetar, men gang på gang falder i, hvor det så ikke giver mening at kalde sig ovo-vegetar. Måske lakto-ovo-vegetar der er ovo-vegetar wannabe.

RET: Har rettet en masse til.
???
(Gæst)
Dato: 22/4 2011 11:23

Råkostspiser: En person hvis diæt udelukkende består af rå ingredienser. Det kan være eks. natursten, koldstøbt plastik, kød, mælk, æg eller plantemad, så længe det er råt. Herunder findes synteserne rå(kost)-vegetar, rå-lakto-ovo-vegetar, rå-veganer, rå-frugtar osv.**

Siden hvornår er mennesket begyndt at spise natursten og plastik? Du er virkelig USÆRIØS. Get real, for dælan.
25%rå
(Gæst)
Dato: 22/4 2011 11:41

@Luna

Jeg har heller aldrig hørt om revet skinke som OSTEN skriver om.

Det er vist bare en idiot der er ude på ballade.

Marcus
Forum-indlæg: 3073
Administrator
Dato: 18/7 2011 10:16

???: Det var for, i et abstrakt definitionsforsøg, at pointere at rå er det eneste kriterie, det man spiser skal leve op til. At det også kan være kød, mælk og æg og for så vidt alt andet. Resten af mit indlæg er meget seriøst og real, din gavtyv. ;)
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Dato: 27/1 2012 23:42

Tusind tak for alle svarene, super at komme herind hvor man bare kan spørge og få svar. Jeg havde så forstået det rigtigt. En lakto vegetar spiser ikke kød, men kan spise ting der indeholder mælk og honning. En ovo vegetar spiser ikke kød, men kan spise ting der indeholder æg og honning. En strikt vegetar spiser kun mad fra planter. En veganer spiser eller bruger intet fra noget dyr. En ovo lakto vegetar spiser ikke kød, men kan spise mad der indeholder mælk, æg eller honning.Jeg vil jo så mene at jeg er ovo lakto vegetar, da jeg ikke spiser kød, men kan spise mad der indeholder mælk, æg eller honning, selvom jeg gør det meget lidt. Dette ord findes så bare ikke som en mulighed når man skal skrive i sin profil hvad man er. Jeg kan så se at man også bare kan kalde sådan en person vegetar, og det har jeg så også gjort i min profil, men synes det er misvisende, da det jo meget nemt kan misforstås. Jeg håber det er ok at jeg har kaldt mig vegetar:-)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 28/1 2012 09:45 | Indlæg redigeret den: 28/1 2012 09:52

Det lyder som en kliché, men det er langt mindre vigtigt, hvad du kalder dig selv, end hvordan du tænker og hvad du gør.

Selv om nogle måske siger, at veganisme er filosofi, er det stadig nødvendigt at blive sat i den rette kontekst for at være meningsfuld. Det ville helt sikkert ikke give så meget mening at besvare spørgsmålet "hvad er din mening om liv efter døden?" med "jeg er en veganer".

Jeg tror der er nogle fælder, der opstår ved at forsøge på at forme en identitet omkring et sæt af regler. Det efterlader den enkelte ofte etisk "boxed-i" eller på den defensive eller uden en sammenhængende respons i etisk komplekse situationer.

Hvis dine grunde til at vælge ikke at spise kød er baseret på en følelsesmæssig reaktion på lidelse, selv om dette fortæller dig noget, er dette meget svært at omsætte til etisk konsistent udtryk.

Hvad er din reaktion på at se sultende børn i andre lande?

Hvor meget mad har du sendt dertil i år?

Synes du, at det er rimeligt for den enkelte her at forblive arbejdsløse og modtage forholdsvis rundhåndet støtte snarere end at finde en måde at tjene deres mad, så flere ressourcer kan blive til rådighed til at hjælpe andre med større behov, og måske derved som enkeltperson til at have midlerne til at handle barmhjertigt?

Hvis jeg viste dig et billede af en stor gruppe sultende børn versus et billede af en mishandlet hundehvalp, bør du overveje dit svar til hverts behov meget omhyggeligt. Hvilken reaktion er faktisk stærkere - hvordan "burde" det være?

Vores etiske indstillinger har brug for forankring i mere end blot den slags følelsesmæssige reaktioner, som er udsat for stærke "framing effects".

Jeg vil anbefale, at du taler med dig selv om dine begrundelser for dit valg. Se om de giver mening i et større billede. Vær ikke bange for at bruge menneskelige årsager som begrundelse for dine valg. Der findes ingen transcendentale guidelines her, som kan forsikre os om de etiske retskaffenhed af vore valg.

Overvej nogle af de faktiske virkelige omstændigheder, der har at gøre med dit valg af fødevarer. For eksempel, pløjning af jord til plante-baserede afgrøder er selv ikke uden sin egen skade og dødsfald af utallige hvirveldyr og hvirvelløse dyr. Bestøvning gør storstilet brug af biavl.

Du kan finde dig selv over for en overvejelse af, hvorvidt at spise et enkelt dyr skudt i skoven ude i naturen som en kilde til protein er mere etisk end at spise tofu lavet af sojabønner, der er blevet dyrket på jord taget fra en skov og pløjet hver sæson.

Det. som du kalder dig selv og reglerne for at kalde dig det, vil være meget vanskeligt at anvende i sådanne situationer.

Du har brug for et grundlag for dig selv om hvad er rigtigt og forkert, og en form for intellektuel fleksibilitet for at kunne løse konflikter.

Selvom min mening afviger stærkt på nogle måder m.h.t. hvad Marcus har skrevet, har jeg selv valgt at bruge betegnelsen "vegetar" her, netop fordi det generaliserede mine kostvaner, som han siger, selvom jeg er langt tættere på at være veganer end noget andet. Min primære grund til ikke at vælge ordet "veganer" er fordi jeg netop ikke ønsker at komme ind i nogle definitoriske debat med nogen her om, hvad jeg skal og ikke skal kalde mig selv på grund af den ene eller den anden forskel i mening om visse etiske overvejelser.

Min begrundelse for at jeg endnu ikke har diskuteret nogle af disse små forskelle er for det meste på grund af den dårlige tone i mange af de diskussioner her, som afgår fra en bestemt slags "veganisme", som er frastødende for en hel del af de tidligere deltagere (de har skrevet og talt til mig om dette).

Sure, der er nyttigt at høre andres meninger, men det er langt mere vigtigt at finde ud af systematisk, hvad din etik er på egen hånd, ved at læse og tænke på grundlæggende etiske og metaethical spørgsmål og dilemmaer.

Held og lykke ved det.

tingle
Forum-indlæg: 91
Dato: 31/1 2012 10:30

tror mit indlæg forsvandt,prøver lige igen
Vegetar er noget man er dybest inde, ikke noget man skal kæmpe for at blive,. Det kommer af sig selv, når du spiser mindre kød,og til sidst slet ikke, kan du slet ikke få det ned.
Protein får du sikkert nok af hvis får meget mælkeprodukter og æg. Man skal vist spise mange kg broccoli for at få dagens protein. Men eller sojaprodukter er der alle aminosyrer i. Hvis man dgl får enten ,og mælkeproteiner og noget soja i form af tofu, seitan, sojabønner, tørret sojakød(meget billigt og nemt)
sojapølser og bøffer, frossent eller dåser (kvickly,superbest,irma,men dyrt).Soja/hvede pålægskiver, fra helsekost. Er man nogen stk i en forening kan man købe billigt fra www.solhjulet.dk og www.biogan.dk
proteinpulver kan man jo altid tage i begyndelsen, til man har fået nogen protein rutiner.
Hvis man kombinere tingene er der jo også lidt protein i god ris,majs,ærter.
Røde linser er fantastisk, de skal ikke koge ret længe og kan smides i sammenkogte retter og supper,for at give fyld,smag og protein,og så er de billige.Netto har mange bønner linser,kikærter
Man husk at bønner og kikærter og grønne linser skal stå i blød ½-1 døgn. Det skal røde linser ikke.
Kikærter står i blød 1 dg,koges 25 min, og blendes med hvidløg,citron saft ,vand og olie,salt.Så har du humus. Lav en stor portion ,kan holde sig nogen dg,eller frys ned. Så har du altid noget protein frokost.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 31/1 2012 12:02

@Tingle.

Det er altså ikke nødvendigt at lægge grønne linser i blød inden kogning, jeg nøjes bare med at skylle dem, inden jeg koger dem.
De er fint møre efter en 30-35 minutters kogning.
;)
Det står i øvrigt som regel også ude på pakkerne af dem med grønne linser.
:)
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 31/1 2012 12:13

Det er ikke nødvendigt at spise æg, mælk eller pulver for at få nok protein.
Faktisk behøver man overhovedet ikke at bekymre sig om protein. Eller det skulle da lige være om man får for meget...
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Dato: 31/1 2012 12:26

Der er lige så mange proteiner i bønner som i rødt oksekød! Det eneste, der ikke kan fås gennem en 100% plantebaseret kost er b12-vitamin og D-vitamin;)
tingle
Forum-indlæg: 91
Dato: 31/1 2012 14:07

Det er jo let nok at få sin protein når været vegetar i mange år, men husker det som meget bøvlet i starten.

Så er det godt at have nogen kendte ting ,at få noget hurtig protein fra i starten. Mælkeprodukter,æg og ja proteintilskud når man træner. Så kan man jo begynde at sætte sig ind i dels hvor man køber maden,til ok priser,og hvor meget protein der er i hvad.
Det tager altså noget tid ,før man finder rutinen. Og der er altså forskel på om man skal dække energi til at være hjemmegående, eller træne hårdt. Vi kender vel alle vegetarer/veganere der nærmest lever af
feks slik og cola, tomat og agurk,indtil de har kunnet overskue at sætte sig ind i tingene.
Jeg vidste i starten ikke at bønner skulle stå i blød først. Det gav nogen mavepiner.
Husk bønnevand er giftigt, skal smides ud efter kogning
Sider: 1 2 > >>