Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp erstatning for svampe i vegetarretter

Gæsteforum

jgkdlrig
(Gæst)
Dato: 31/10 2011 17:40

Hej alle

Jeg har brug for lidt hjælp med hensyn til opskrifter. Normalt når jeg laver mad, improviserer jeg bare ud fra hvad jeg har lyst til at blande sammen af forskellige ting, men efter jeg er blevet vegetar er min mad blevet lidt kedelig.
Jeg har så købt en vegetar kogebog, hvori der er rigtig mange fine opskrifter.
Problemet er bare at der i mange af dem er svampe. Jeg bryder mig virkelig ikke om svampe af nogen art, så jeg vil gerne undgå dem i min mad.
Jeg ved bare ikke helt hvad jeg kan bruge i stedet for svampe. Jeg har eksperimenteret lidt med en nøddepostej med ekstra mange gulerødder og rødbeder og selvom det smagte udemærket, ville jeg bare høre om I har nogle ideer til hvad man ellers kunne bruge.
Smagsmæssigt har det ikke den store betydning, da jeg bare gerne vil slippe for svampesmagen, og den sødere smag fra fx. gulerødder kan udfordres med krydderier. Det er mere i forhold til \"fyld-delen\" jeg er nervøs, da jeg tror det let kan blive for vandet uden svampene.

Håber I kan hjælpe :D
Kilroy
Forum-indlæg: 2984
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/10 2011 17:59

Jeg har det lige som dig m.h.t. at lave mad improvisorisk (det lød højrøvet ;)).
Personligt er jeg tosset med svampe, så jeg føler lidt med dig...heh.
Prøv de par opskrifter jeg har herinde : Svampepostej og Stuvede Østershatte.
Der findes et produkt, der hedder Quorn, lavet syntetisk på noget svampemyseliumshalløj. Der er æg i, og jeg kan ikke lide det. Men de har en variant, der er som fars i konsistens....måske det var noget.
Ellers er det nemt at banke en god sammenkogt/sovs/stuvning sammen af løg/hvidløg/røde linser/tomathalløj og krydderier, det tager kort tid og smager skønt :D
VaniljeViking
Forum-indlæg: 13
Område: Sjælland
Dato: 31/10 2011 23:03

Du kunne prøve med aubergine :)
Repsej
(Gæst)
Dato: 30/3 2022 08:19

Jeg elsker svampe, både konsistens og smag af alle de svampe jeg har prøvet. Men desværre har jeg udviklet en form for allergi mod svampe. Og ja, jeg har testet mange forskellige slags og jeg bliver hamrede syg af det. Derfor vil jeg gerne vide hvad jeg kan bruge i stedet for svampe. F. eks. til beef Wellington. Jeg har prøvet med obergine og cousettet, men jeg vil gerne finde noget der er bedre.
Kilroy
Forum-indlæg: 2984
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/4 2022 05:48

Repsej : Lige netop til Wellington er seitan perfekt - check min madguru Gaz Oakley på avantgardevegan :D
Ellers var det måske en mulighed for dig at bruge et af de mange forskellige slags (soya)granulat, man kan finde i helsekoster/nettet(f.eks. Nuttyvegan)/supermarkeder. Mange af dem fungerer fint, jeg bruger dem i bolo sauce/shepherds pie/deller/postejer/pirogger osv :)
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =