Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Grønne børn når de er ude...:)

Grønne Børn

MorLiv
Forum-indlæg: 179
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 13/1 2012 18:10

Hey Lækre veggie-mammas og Pappies! :D

(som en bi ting, skal det sige at min datter lever vegansk, undtagen hjemme hos sin far hver 14. dag)
Så kom det endelig... Den første fødselsdags invitation fra en i børnehaven.......

Min første tanke omkring dette var, at hun selv måtte erfarer det lidt, og evt på sigt måske vælge de ting fra, som jeg ser som unaturligere .... Jeg ringede for at bekræfte at Liv kom med, og hun fortalte glad at pigerne skulle ha pølsehorn mm.
Jeg åd mig selv og tænkte, det skal nok gå... men som timerne gik, syntes jeg virkelig IKKE om tanken om at 1. hun skulle sættes i det dilemma, og 2. at hun skulle ha det i sin krop... :-/

Så jeg ringede til moderen til fødselsdagesbarnet, og fortalte at vi er "vegetare" og om det var ok, jeg kørte nogle soyapølser hen til hende, så Liv kunne få pølsehorn med dem i..... :)

Og det var selvfølgelig helt ok... :)

udover det, har Liv for 1 mdr siden fået sin egen mælk med ned i børnehaven, og sojapølser til børnehaven når de laver pølsehorn... Og sin egen Fri smør... Hmmm....

Har bare nogen dage hvor jeg rammes af den der frygt, om jeg styrer for meget, om det ender med jeg gør hende til særlingen... osv. (Nå men det var så også bare en masse tanker )

Idag skulle hun så til sin far, og spurgte mig for en uge siden, om hun ikke måtte få sin egen mælk med hjem til far... Så det fik hun idag (Den røde rismælk, hvor der står + kalk, hehe..... Med tanke på hendes skeptiske far, griner)

Nå alt godt her fra!

Er bare nysgerrig på, hvordan i takler de her dagligdags udfordringer.... ;)

<3 Line
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 13/1 2012 18:21

De samme tanker gør vi os også en del.
Jeg vil lige prikke til moren til mine børn for at få hende til at skrive lidt om det.
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/1 2012 19:21

Jeg ville helt sikkert også ringe og tilbyde at komme med nogle sojapøller.

Jeg prøver at lade Satya føle at det er hendes eget valg.

Sådan at retorikken ikke er "Jeg MÅ ikke" men istedet "Jeg VIL ikke".

Men at blive særling er nok svært at undgå, da det er et markant valg, børn kan dog i højere grad accepterer forskellighed, hvor voksne i den sammenhæng nok er de værste.
Roxy
Forum-indlæg: 90
Område: Lolland / Falster
Dato: 13/1 2012 19:47

Hej MorLiv :)

jeg har præcis de samme tanker/ problemer som du har. :)

Min søn går i en skovbørnehave. Der køber de Rismælk til ham, samt margerine og jeg køber veganske pøsler til ham af og til. Når de laver pandekager, bruger de sojamel i stedet for æg, som jeg også købte. I princippet fungerer det fint, men nu til jul eller når de er ude og fejre fødselsdage hos andre børn og får kage, eller andet slik, så får han åbenbart også noget en gang i mellem. Det er jeg selv. ikke glad for, men...

Da han blev født, var min eks (omni) og mig enig i, at han skulle opvokse vegansk. Efter vi gik fra hinanden for ca. 1,5 år siden, gik det også fint. Men nu drengen begynt at fortælle om rullepølse, remoulade, pizza, ost, is og jeg ved ikke hvad. Jeg kan desværre ikke snakke hans far til fornunft. Fordi for ham og hans kæreste, samt hans store søn på 9 år, er det jo "normalt" at spise dyr :(

Jeg væmmes ved tanken at mit barn spiser alt det der og har det virkelig virkelig dårlig med det.

Til dels tænker jeg han må selv tage den beslutning hvad han vil være, når han er stor. Men på den anden side vil jeg jo gerne beskytte ham fra de "bivirkninger" animalske "produkter" har.

Så slutendelig har jeg besluttet, at forklare ham alt omkring kød, fisk, æg, mælk og honning.

En dag gik vi fx. igennem SuperBest, og jeg forklarede ham alt slags kød der lå der køledisken. "prøv se her har vi en død høns, her kan du se vingerne, her er brystet, her halsen og her skulle der være hovedet", "og her er der "døde, frozsne rejer, dem du kender fra tegneserien.... ", "og her er der en gris, skåret i skiver" og her rullepølse, som også bliver lavet af døde grise.

Samme stil kører jeg med mælke og ægprodukter.

Jeg viste ham også et video, hvor høns lå æg på en bondegård, og køer blev mælket. Og jeg lånte en dvd, som vidst hedder "Helmut Olsens Mave" og er en lille tegneserie, der forklarer hvor alle disse animalske produkter kommer fra og hvor de ender henne... den er selvf. til omnivore... men forklarer alligevil godt hvor tingene kommer fra.

Jeg ved godt nogle af jer synes, det er padagogisk måske forkert at starte så tideligt, men I må tro mig det er altså på børneniveau jeg forklarer ham verden :)

Og jeg synes det er bedrer end hvordan jeg lærte hvor kød kommer fra....

Jeg var omkring 9-10 år, da vi fik "kylling" til aftensmaden. Efter noget tid, fik jeg at vide, at det ikke var kylling, men én af mine elskede kaniner vi havde i haven og som blev slagtet for at vi kunne spise dem. (den officielle version indtil da var, at de var syge og døde allesammen natten over) :( :( Jeg var i chok og mega ked af det, tænkte meget over det og blev slutendelig vegetar med 12 år. :)

Men jeg er mega spændt på hvordan det kommer til at gå når min søn også bliver inviteret til børnefødselsdage, kommer i skolen osv. osv.

Men jeg synes bare, det er vigtig at opdrage vores børn med åbne øjne, så at de ved hvad det er de får serveret hos andre og forhåbentlig også tørrer at sige fra :)

LineS
Forum-indlæg: 29
Område: Nordjylland
Dato: 13/1 2012 20:35 | Indlæg redigeret den: 13/1 2012 20:42

Ligenu gør vi sådan med vores ældste på 7 år, at han selv må bestemme, når han er til fødselsdag eller på lejr osv. Men han er også så stor, at han forstår, hvad det hele går ud på, og selv kan vælge ud fra, hvad han synes er rigtigt. Nogen gange vælger han pizza fra, fordi der er kød på, andre gange spiser han en enkelt pølse. Hvis han gerne vil have alternativer med, laver jeg selvfølgelig noget til ham.

Det er straks sværere med vores piger på 4 år, som går i børnehave. Vi er først blevet helt vegetarer og siden veganere så sent, at de har fået smagen for kød fx pølser og hamburgerryg, og de har sværere ved at sætte lysten til side, selvom de føler, det er forkert at spise det. Vi har valgt at sige i børnehaven, at vi ikke vil have, at de får kød (de laver selv eftermiddagsmad dernede, der ofte består af brød med leverpostej el. hamburgerryg), istedet får de figenpålæg eller jeg laver noget alternativt. Det vigtigste for os er dog, at de ikke får en dårlig oplevelse med mad, så hvis de en dag skal have kakao, og der ikke er noget alternativ, jamen så må de få det kakao. Det samme gælder til børnefødselsdage, hvor der fx bliver serveret pizza og pølser - de får lov til selv at bestemme, om de vil spise det (og det vil de som regel). Vi er endnu ikke kommet dertil, hvor vores piger skal til en privat fødselsdag... Der vil jeg nok gøre det samme som dig - ringe og høre menuen, og så komme med lidt erstatning :)

Vi snakker rigtig meget med vores børn om mad, hvorfor vi spiser sådan, hvorfor de andre ikke gør osv. Så de forstår, hvorfor vi har valgt, at de skal være anderledes, og så de selv kan vælge, når de bliver udsat for det hos andre. Men der er efterhånden så mange anderledes børn - dem der ikke kan tåle mælk, gluten og andre fødevarer. Der er efterhånden en del nede i børnehaven, der har deres egen mad med til fryseren - lidt skræmmende.

Det hele er godt nok noget nemmere med vores pige på 1,5 år, der altid har været veganer, og som vi stadig vælger alt for :) Tænk bare på alt det der kommer med overnatning hos kammerater, hjemkundskab i skolen, spejderlejr... (ikke for at tage modet fra dig ;) )

Vh Line (mor til Supermans (sax's) børn)
ab
Forum-indlæg: 1
Dato: 14/1 2013 01:11

Min søn er 4 år og har altid været vegetar
Jeg har valgt at han ikke skal skille sig for meget ud til føds..og lign..jeg fortæller at han er vegetar, og tilbyder at komme med noget der ligner det de andre får, men han får slikposen med vingummier .... og dem elsker han....
jeg mener det er mit valg at være vegetar, og ønsker selvfølgelig at vi lever som det falder mig mest naturligt, og væmmes også ved at der bliver proppet kød ind i min lille søn. men jeg vil ikke have at han skiller sig så meget ud, at han ikke kan deltage til en føds på en måde hvor alt ikke drejer sig om hans" særhed" i forhold til de andre børn. jeg retter ham når han siger kød er ulækkert, ikke at jeg ikke er enig, men det bliver ikke modtaget posetivt ude i vores lille samfund, så jeg lærer ham at nogle vælger at spise kød, for dem er det ikke ulækkert, men vi har valgt at spise noget andet. det andet tager han selv stilling til når han bliver ældre.
Jeg mener ikke at man skal fokusere så meget på at lære dem om det etiske,,har de aldrig spist kød, og opdager nogle spiser en ko, syntes de fra naturens side det er synd. er de vokset op med en livsstil er det bare en naturlig måde at leve på...
Vi fik jo heller ikke forklaret at vi ikke spiste feks hund og kat...det gjorde man jo bare ikke ....
jeg tror den mest naturlige måde at forholde sig til det over for sine børn er at svare ærligt når de selv begynder at spørge ind, og så holde det på et nivå hvor det er lidt positivt neutralt,, jeg sagde feks til min søn, jeg spiser ikke kød fordi jeg syntes det er synd at spise dyrene..... mere skulle der ikke siges, siger han det overfor de andre børn kan de forholde sig til den forklaring uden han er underlig.....
Og det er det vigtigste for mig, at han i sin opvækst ikke behøver at føle sig mere anderledes end nødvendigt........
zakiya
Forum-indlæg: 23
Dato: 14/1 2013 07:22

Jeg har altid været vegetar – og jeg er SÅ glad for, at mine forældre fortalte mig hvor kød egentlig kommer fra, og at de lærte mig en grundlæggende respekt for liv. Dengang jeg var lille, føltes det meget som mit eget valg. Tanken om at spise døde dyr virkede fuldstændigt unaturlig for mig, og selvom jeg var MEGET nysgerrig (og somme tider en smule misundelig på mine McDonalds- og hotdog-spisende venner), havde jeg simpelt hen ikke lyst til at spise kød. Siden har jeg så selv valgt at blive veganer. Min lillebror har derimod truffet det valg, at han vil begynde at spise kød, når han flytter hjemmefra. Og selvom jeg overhovedet ikke forstår hans valg, så tror jeg bare man bliver nødt til at respektere det (og selvfølgelig tage en venskabelig diskussion med ham i ny og næ) – ligesom ikke-vegetariske familier også skal respektere hvis et af deres børn beslutter sig for at vælge kødet fra.
Jeg ville i hvert fald føle at jeg blev “kvalt" hvis mine forældre hele tiden skulle holde øje med hvad jeg spiste og hvad jeg ikke spiste, da jeg var lille. Så når børnene er store nok til selv at kunne sige, hvad de har lyst til at spise, synes jeg egentlig bare man skal lade dem bestemme selv :)
Karat
Forum-indlæg: 670
Opskrifter: 9
Område: Sydjylland
Dato: 14/1 2013 10:39

Jeg syntes børnene i så vid udstrækning som muligt selv skal bestemme. Men som udgangspunkt syntes jeg nu også det er i orden at bestemme for sine børn, når de er små - der er det jo os der bestemmer en hel masse ting for dem, fordi de endnu ikke har en jordisk chance for at vide, hvad der er bedst for dem.
Vi var altspisende til min datter i en alder af 9 år bestemte sig for, at hun ville være vegetar, og jeg synes det var så fornuftigt, at jeg fulgte hendes eksempel, så vi blev vegetarer herhjemme. Det samme skete, da hun ville være veganer. Nu er hun 13 og har bestemt sig for, at hun hellere vil være vegetar igen, og det er hun så (jeg er dog stadig veganer), det er ikke noget, jeg vil bestemme, det må være hendes eget valg, når hun er så gammel ;)
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/1 2013 16:30

Hej Karat
Jeps det frie valg vinder - forældre har bekymringsprivilegiet at administrere - så de har fuldt op at gøre :-)

Venlig hilsen