Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gode råd til kommende vegetarer !!

Grønne Børn

CeciliaAstridBraheBonke
Forum-indlæg: 6
Område: KBH
Dato: 18/1 2012 19:20

Heej Alle Sammen.

Som i alle nok kan se, så hedder jeg Cecilia. Jeg er 15 år gammel.
I mandags var jeg i skole, vi havde samfundsfag. Vi er i gang med at se nogle film om naturen, og om global opvarmning osv. Jeg blev meget rørt, da jeg fik af vide at de torsk der er tilbage i vores vand, er de eneste tilbage. Selvfølgelig får de børn. Men alligevel er det skræmmende.

Jeg er så begyndt at læse bogen \"om at spise dyr\" er ikke nået så langt endnu, men kan allerede se at den giver ikke rigtig fakta om at være vegetar.

Som i nok kan forestille jer, så vil jeg gerne være vegetar. Da jeg ikke rigtig kender nogen der er vegetarer, ville det være super dejligt, hvis nogen med mere erfaring, måske ville give mig nogle startråd til hvordan man bliver vegetar.

Jeg er meget interreset, og vil blive super glad.
Mine forældre er fantastiske personer, og lytter. Som sagt så er det i mandags(16/1), at jeg opdagede, at jeg gerne ville være vegetar. Men har ikke rigtig et sted at begynde.

Tak på forhånd.
Hilsen Cecilia Astrid Brahe Bonke :)
Rune Skougaard
Forum-indlæg: 188
Område: Sjælland
Dato: 18/1 2012 19:33

Hej Cecilia og velkommen til.

før end at en masse af veteranerne bombarderer dig med information om at den slags tråde er der oprettet mange af så vil jeg starte med at sige velkommen. Her har du fundet det helt rette sted. Siden er fyldt med veganere og vegetarer som i mange tilfælde brænder for at være grønne.

Til at starte med vil jeg ønske dig tillykke med det der lyder som om at du er "vågnet" op til den verden de fleste af vores medmennesker vælger at fortrænge.. Her kan du få massere af hjælp til alt fra den etiske debat til de mere praktiske ting som ernæring og hvordan man takler familie og venner og sådan.

hmm... Til start råd kan jeg kun sige benyt siden her evt kig på vegetarforening.dk

Det er en god ide at sætte sig lidt ind i tingene da man som ny vegetar ofte vil blive skubbet lidt til af kødspiserne.. Det kan være rart at have nogle gode argumenter til forsvar.. sådan havde jeg det i starten.

Et andet godt råd er at se om du kan finde en fælles spining her på siden og meld dig til, det er klart den bedste måde at komme ind i det på ved at møde andre mennesker der tænker på samme måde.

håber det hjælper.

mvh
Rune

DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Dato: 18/1 2012 19:41

Spring ud i det :D !
Jeg blev det da jeg var 15, så alderen og det at du bor hjemme er ingen hindring. Min familie var ret skeptiske.

Du er måske nødt til at lave din mad selv, og derfor er det en god idé at tjekke opskrifterne ud herinde. De fleste ting kan fås i alm butikker, men er ofte billigere hos grønthandlerne. Mange hjemmesider har vegetaropskrifter. Google dem!
Gå ind på anima.dk og få deres vegetar starter kit.
Snak med dine forældre, og tag det evt i etaper. Pescetar-->vegetar-->lacto-vegetar-->veganer eller hvad du gerne vil spise. Jeg startede som pescetar, og blev vegetar. Nu spiser jeg ikke mælk, men til tider fisk(ca 2 gange om måneden). Så ved ikke hvad jeg skal kalde mig, men det er også min egen sag, ligesom det er din hvad du har lyst til at spise :). Det er godt at eksperimentere, fx var jeg veganer i ca. 4 mdr en gang osv.

Men denne hjemmeside og anima.dk er rigtig gode, selvom anima godt kan virke lidt voldsom pga. billeder osv, hvis man er lidt følsom.

Du må endelig spørge hvis du skal bruge links til at vise dine forældre, eller søge på google selv.

Prøv at lav en vegetar ret med dine forældre, fx vegetarlasagne, det plejer at hitte. Grovpastaplader, tomatsovs med grøntsager og bechamelsovs. Den kan hurtigt blive vegansk hvis du laver bechamel med sojamælk, kokosmælk el.lign. og tykner med lidt mel og tilsætter muskatnød. Syntes spinat og aubergine i sådan en lasagne er lækker + godt med løg/hvidløg.
Almindelig vis skal sådan en sag have ca. 200 grader og ca 30-40 min i ovn.

Linsedeller er også smart at lave, da de kan fryses i portioner og de dage du ikke gider lave mad kan du spise dem til de andres tilbehør.
Det er smart at lave store portioner som kan fryses når du laver mad, så behøver du ikke lav mad så tit.

Hummus til rugbrød er godt i stedet for kødpålæg, men figne, vegetariske smørepålægger, smørreost, peanutbutter osv er også egnet til pålæg. Der er en kategori herinde i opskrifter som hedder pålæg :)

altomkost.dk til dine forældre og vegetar foreningens hjemmeside er gode.

Håber det hjalp lidt :)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2012 21:20

Hej Cecilia :)

Jeg blev også vegetar som 15 årig, men fordi jeg ikke kendte andre vegetarer endte jeg med at vende tilbage til en helt almindelig altspisende kost et par år efter. Da jeg blev vegetar igen i 2007 fandt jeg kort tid derefter Vegetarkontakt, og det har hjulpet mig meget! ...så jeg kan forsikre sig om at du allerede er i trygge hænder.

Der er kommet så mange gode råd, men dit indlæg har faktisk inspireret mig til at skrive en side på min blog omkring hvordan man starter som vegetar eller veganer som ung. Den er ikke færdig endnu, men når den er, vil jeg meget gerne sende et link til dig.

I mellemtiden kan det være du kan finde inspiration til lækker grøn mad eller hvad du nu ellers finder af spændende ting. Jeg har efterhånden fået skrabet en del sammen derinde: ;)

http://hijaluna.wordpress.com/

P.s Dejligt at høre dine forældre er fantastiske og lyttende! Det kommer du til at blive meget glad for.
CeciliaAstridBraheBonke
Dato: 19/1 2012 05:40

Tusind tak for de gode råd, jeg vil tage dem til mig.

Jeg starter den 1 febuar. Tænkte det var rart med en frisk start.

Hilsen cecilia
CillaMilla
Forum-indlæg: 10
Område: Bornholm
Dato: 19/1 2012 08:25

Hej navnesøster :)

jeg er også ny startet, du finder rigtig meget inspiration herinde, masser af gode råd og masser af varme.
:)
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 19/1 2012 09:06

Velkommen til! Thumbs up fordi du starter så tidligt. Jeg var 25, før jeg turde springe ud i det:(
CeciliaAstridBraheBonke
Dato: 19/1 2012 13:42

Hvordan startede du CillaMilla med at blive vegetar ?
Mariah
Forum-indlæg: 10
Dato: 20/1 2012 08:15

Velkommen til!

Denne video gjorde mig veganer, for 6 måneder siden.. Den er fantastisk.. :D

Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 20/1 2012 22:24

Hvor er du nice! Held og lykke!
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/2 2012 00:50

Vil også gerne sige velkommen. Jeg var så næsten 46 før jeg endelig tog mig sammen, så super flot at starte tidligt:-) har bestemt også fået en masse ud af vegkon, så det kan kun anbefales:-)
ThomasN
Forum-indlæg: 37
Dato: 21/2 2012 06:20

mariah jeg blev veganer for 6 mdr og 3 dage siden efter at have set gary´s tale... den virker bedre end så meget andet,
så jeg kan også anbefale alle at se den!
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 21/2 2012 14:10

Mit råd er at tage det stille og roligt med det. Dvs. lad være med først og fremmest at sætte dig ind i alle tilsætningsstoffer osv, som er af animalsk oprindelse. Start med at skær alt kød væk og prøv at undgå at falde i den klassiske ostefælde, som mange der bliver vegetarer gør, hvor de erstatter det forsvundne kød med en helvedes masse ost.

Æg er noget, der kan gøre det hele meget nemmere, da det kan bruges til at binde vege-deller/bøffer sammen med, + omeletter, pandekager osv. og det gør det også meget nemmere for andre at lave mad til dig.

Når det så er faldet dig naturligt at spise vegetarisk, kan de begynde at overveje om du skal tage skridtet videre og skære alt af animalsk oprindelse fra og blive veganer.

Og så ellers tænk denne tanke, hver gang du skal have mad. Hvordan kan jeg få flere grøntsager ind her.
CeciliaAstridBraheBonke
Dato: 1/5 2012 12:00

Tusind tak alle sammen, det var virkelig fedt. jeg glæder mig helt vildt til at starte, det bliver virkelig fedt. Lige nu er tingene blevet sat på pause. Men jeg glæder mig som sagt helt vildt meget. :)