Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kødspisende kæreste...

 

Grønne Børn

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Kilroy
Forum-indlæg: 2999
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 00:35

Enig med jensD der ;)
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 00:36

Jeps.... Hun er dog en stolt jæger der fangede og slog den ihjel selv.... Det er mere værdighed end man kan sige om langt de fleste der går på jagt i kølediskene....

De få gange jeg har fået kød ved et uheld er det altså mere psykisk end fysisk jeg har fået det dårligt... Selvom at første gang var efter 8-9 år efter jeg blev vegetar....!
Men der er vel også forskel på om man vælger at give vegansk og indimellem en happycrappymeal på mac d... Det kan velsagtens smadre en hver nogenlunde sundt spisendes fordøjelse for en periode!!

Men hvis ens kost består af 3% animalske produkter, tror jeg ikke det er en sundhedsskadelig faktor, men lad mig lige slå helt fast, at jeg finder det DYBT forkert at indtage det uanset hvad... Selvom at kød er mega usundt er det jo trods alt ikke afløbsrens...



Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 08:55 | Indlæg redigeret den: 20/7 2010 09:23

Jeg synes JensD har ret. En ting er barnets sundhed - men hvad med barnets psykiske sundhed? At bevare et godt forhold til faren, hvilket nok indebærer kompromisser, er måske mere vigtigt, end om barnet får en frikadelle i ny og næ. Den ene person kan jo heller ikke diktere det hele Børn, hvor forældrene kommer godt ud af det med hinanden, enten de er sammen eller ej, har det psykisk bedre.


Jeg er enig Black… Og det siger jeg efter en heftig diskussion med min kæreste i går. Der gik der tre meget centrale ting op for mig.

1: Hvor vigtigt det er for mig at jeg kan ”præge” vore (måske fremtidige) børn til et sund/vegetabilsk liv.
2: At jeg ikke alene kan/bør træffe beslutningen om barnets kost.
3: At barnets psyke betyder lige så meget hvis ikke mere for mig end sundhed

Det må være enormt skadeligt for et lille barn at være fanget i et trekantsdrama hvor far og mor slås om hvem der har ret til at bestemme over barnet, eller at skulle "vælge side" kun for at kunne please en af dem.

Som Polly siger ville det helt sikkert, og netop derfor være mest optimalt at finde en vegmand/kone... Men jeg skifter nu ikke min kæreste ud med en veggie fordi vi måske en gang ude i fremtiden får børn sammen og lige nu ikke er helt enige om deres kost. På mange andre og vigtige områder er vi uhyggeligt enige. Århusnelle har valgt at få et barn med en "ikke-vegetar", så skal det jo løses. Jeg kan desværre ikke give dig andre råd til dit dilemma end, tal med din kæreste - og vær indstillet på et evt. kompromis...






PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 10:02

Luna.... Jeg synes bestemt heller ikke du skal udskifte din kæreste...:D

Jeg tror ethvert forhold i livet, kan medfører konflikter og uenigheder, der sætter ens indre diplomat i sving, for at finde tålelige kompromis for alle parter.

Solen skinner bestemt ikke altid, selvom man har et barn med en vegetar, der vil altid være små ting man selv ville gøre anderledes. Men det er jo ligeså meget fordi man er forskellige mennesker, men en vis enighed om hvordan man behandler og ikke behandler barnet er ret vigtigt.

Nu er jeg ikke sammen med Satyas far længere, men jeg priser mig lykkelig for at netop HAN er hendes far, ikke udelukkende fordi han er vegetar, men i allerhøjeste grad for den fantastiske far han er. Det er så elementært for mig at hun er glad for ham, føler sig tryg og har et supergodt forbillede i ham på mange måder. Altså tror jeg ikke det kan være dårligt at
få lov til at vokse op og se verden sammen med ham. Selvom han kan være et ligeså stort fjols.... som mig selv...!


Justine
Forum-indlæg: 665
Område: KBH
Dato: 17/6 2009 10:24

JensD - jeg advarede jo også med at det var en meget grov sammenligning, men håbede stadig at pointen ville komme frem.. :)
Altså at i mine øjne er det vold mod barnets krop at give det kød.. Også selvom at forældren kun gør det af uvidendhed.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 12:02 | Indlæg redigeret den: 17/6 2009 12:02

Tine - jeg fangede selvfølgelig pointen. ;)

Men hvis et barn skal have en optimal opvækst, så kræver det mere end sund mad - det kræver også gode forældre, som forhåbentlig lever i et harmonisk og trygt forhold. Og alle vellykkede parforhold kræver en masser kompromisser - lige som Luna og Black skriver!
Justine
Forum-indlæg: 665
Område: KBH
Dato: 17/6 2009 13:36

Selvfølgelig kræver en opvækst meget mere end bare sund mad, og jeg er klar over at kompromisser er en del af at få det hele til at hænge sammen. Man er jo i sidste ende ofte dybt forskellige.. Men jeg siger bare at jeg personligt aldrig ville gå på kompromis med mit barns mad. Så kan jeg så gå på kompromis med så meget andet. Men aldrig med noget jeg mener ville skade mit barn.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 14:16

Sundhed er et spørgsmål om grader: jo mindre animalsk føde, hvidt mel, sukker osv. du får, jo mere sund bliver du. Hvis du får meget lidt kød, er sundhedsrisikoen meget lille, men den er de stadig - folk reagerer forskelligt.

I »The China Sudy« får musene ikke kræft, før protein-tilskuddet (kasein) er oppe på omkring 10 %. Kineserne, som har en brøkdel af vores civilisationssygdomme, spiser ca. 5 % animalsk - dem der spiser mere, får flere af vores sygdomme.

Forleden blev min kone, Brita, og jeg af sociale årsager nødt til at spise lidt lammekød. Brita, som er en realistisk type med begge ben på jorden, fik dårlig mave. Jeg, som er helt oppe i skyerne med sundhedsfanen, mærkede ikke noget.

Der er kun én vej frem: Oplysning, oplysning, oplysning. Og jeg tror, at man bliver nødt til at nedtone det etiske og følelsesmæssige - i hvert fald over for voksne mænd.

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 17/6 2009 14:35 | Indlæg redigeret den: 17/6 2009 14:36

FØJ Lief! :@

http://www.bordertop.dk/images/foto/faar/lam-maj08.jpg

Hvordan kan man spise sådan et? Et baby-får... Hvis jeg engang skulle få børn, kommer de ikke i nærheden af dig, de kunne jo blive ædt :/

Mor er SKUFFET!!

-Grov joke, med alvor iblandet
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 15:25

Tama - jeg bliver ikke chokeret over at Leif har spist en smule lam. Men jeg må indrømme, at jeg blev en smule chokeret, da jeg for nyligt læste at hans datter spiser bønder! ;)

http://www.anima2.dk/forum/viewtopic.php?id=2755

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 15:52 | Indlæg redigeret den: 17/6 2009 16:02

Uretfærdigt! Jeg har ekstremt få stavefejl i forhold til jer andre...

Men jeg må indrømme, at jeg nu har flere end for 10 år siden...

Men læs endelig linket: to know me is to love me! (også her for de rigtigt nysgerrige):

http://www.anima2.dk/forum/viewtopic.php?id=2761&p=2)

Tami - det var ikke det lam!

(Gad vide, hvad Århusnelle tænker om vores udskejelser..?)

Hilsen Feil
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 16:26

Undskyld Leif - men det var altså en af de "gode" stavefejl. Skulle din datter nogensinde få lyst til at oprette en profil på vegetarkontakt, så er der heldigvis en kategori som hedder "altspisende". :D
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2009 18:49

Ha ha ha... Morsom læsning! :D
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 17/6 2009 18:55 | Indlæg redigeret den: 17/6 2009 18:58

LOL Jens :D gad vide om det kan forsvares moralsk hvis det var en svinebonde med mange millioner af liv på samvittigheden.... j/k ;)

Lief @ måske har du få stavefejl, men du har spist lam - det er rigtig dårlig karma og overskygger diverse stavefejl fra andres side... kunne du ikke bare have drukket noget mere øl, og røget nogle flere smøger i den her måned?? :)

Undskyld århusnelle, det her er mere offtopic..
Nelle
Forum-indlæg: 67
Område: Århus
Dato: 17/6 2009 19:15

Tusing tak for alle de mange gode input!

Jeg vil helt klart forsøge at få min kæreste overbevist om, at vores søn ikke skal spise kød. Men jeg har dog overhovedet ikke overvejet at droppe min kæreste pga. det, for jeg elsker ham på trods af hans fejl og mangler.. ;-)
Hvis vi delte forældremyndigheden, ville vores søn jo komme til at spise absolut mere kød ved sin far end han nogensinde ville, hvis vi boede sammen, for her er det jo mig, der står for maden i hverdagen :-) Så det var egentlig mest, hvis de skulle være alene en dag.. Men ja, vi burde have diskuteret det inden, men det var nu heller ikke lige planlagt, at der skulle en baby til verden endnu..

Men som Polly så rigtigt skriver, er det jo mere vigtigt for mig, at han lever vegetarisk end det er for hans far, at han spiser kød. Men det er jo nok bare, fordi han jo indirekte ville blive nødt til at indrømme, at det er bedre at leve vegetarisk, hvis han ikke giver sin søn kød.

Men jeg må nok hellere komme i gang med overtalelsesevnerne.. :-)
Flemming
Forum-indlæg: 18
Område: KBH
Dato: 15/7 2009 11:16

Jeg har meget svært ved at forstå hvordan man som vegetar kan leve sammen med kødspisere....Hvis man ikke kan finde en dansk vegetar-kæreste, så er der masser af dem udenfor Danmarks grænser :).

Det er slemt nok at høre på folks fordomsfulde bemærkninger på arbejdspladsen og i familiesammenhænge - men ligefrem at skulle tage diskussionen i sit eget hjem, og finde sig i lugten af stegt lig....No way.
Trutfant
Forum-indlæg: 502
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 15/7 2009 11:22

Så er jeg måske endnu sværre at forstå. Har fundet min kæreste uden for Danmarks grænser og han er kødspiser. :P
Man må gå på kompromis. Begge parter.
Flemming
Forum-indlæg: 18
Område: KBH
Dato: 15/7 2009 11:29

Der er ting i denne verden, man som individ ikke behøver at gå på kompromis med.
Men at få børn med en kødspiser er vel noget man bør overveje inden man får barnet. Jeg er fortvivlet på Århusnelles vegne, fordi hun står i en meget vanskelig situation.
janmejer
Forum-indlæg: 38
Område: KBH
Dato: 15/7 2009 11:57 | Indlæg redigeret den: 15/7 2009 11:57

At fodre det med kød er at forurene barnet


det kan jeg altså ikke få ind i mit hoved...der er da mange andre ting i denne verden der er meget værre...alkohol, røg, stress, dårligt indeklima...kød er ikke så dårlig en spise som nogen herinde vil gøre det til...især ikke hvis det er økologisk/demeter-kvalitet. Hvis man blander kød med stivelse og grøntsager får man et udmærket måltid...det er da feks. endnu værre at tvinge barnet til at spise ting der er alllergi overfor....feks nødder eller andet barnet kan reagere negativt på...hvem har nogensinde hørt om kød-allergi?...jaja jeg kender alt til syre/base og mættet fedt osv...men det er jo lige før der går religion i det at vegetar.....uden hold i virkelige facts.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/7 2009 12:00 | Indlæg redigeret den: 15/7 2009 12:02

Hvis man ikke kan finde en dansk vegetar-kæreste, så er der masser af dem udenfor Danmarks grænser .

Hvor og hvordan får man fat på dem, har du nogen vegge scoretricks? :D

Janmejer: Nu skal du passe på, hvad du skriver, ellers kommer leif efter dig!
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>