Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Lad baby spise selv!

Grønne Børn

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/2 2012 17:40

Hvis man giver småbørn fra 6 mdr. lov til selv at spise (fast føde, ikke skemad), så vælger de - kulhydrater! Og de bliver ikke så fede senere.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/babyer-blev-sundest-af-spise-selv

Den originale artikel er bedre:

http://www.nottingham.ac.uk/news/pressreleases/2012/february/babyweaning.aspx
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 24/2 2012 17:59

Hvad med før 6 måneder? Men interessant. Og ved dyr gælder det jo også om, at jo før det kan indtage fast føde, desto bedre (bedre overlevelsesrate for dyret), så hvorfor skulle det ikke også være vigtigt for mennesker at kunne =)
himmelsmil
Forum-indlæg: 68
Område: Odense
Dato: 24/2 2012 18:23

Hej Leif,

Herhjemme vil vi også gøre det sådan. Vores dreng er godt nok lige knap 5 mdr., men han får en gang imellem lidt grønt eller frugt og sidder selv med det og gnaver i det. Klementin er favorit indtil videre..
Også inspireret af BLW metoden som artiklen omhandler.. Kan langt bedre lide denne form for spise, da jeg faktisk selv synes det er unaturligt at stikke en ske i munden på min dreng. Han gider i hvert fald ikke spise det sådan.
Anyway, så begynder vi nok først at gå 'rigtigt' i gang med fast føde når han runder de 6 mdr.
AnneU
Forum-indlæg: 121
Dato: 26/2 2012 10:47 | Indlæg redigeret den: 26/2 2012 10:47

Laika: Jeg antager her at de 6 måneder, skyldes at der forventet at barnet udelukket bliver ammet de første 6 måneder, hvorefter almindelig mad introduceres.

Men da der desværre er mange børn der er overfølsomme over for visse mavarer, kan det anbefaldes at kombinere med tre-trins raketten når ny mad skal introduceres.

http://rebeccapersson.com/2012/02/parat-til-start-med-3-trins-raketten/
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 26/2 2012 17:43

Nogle af Rebecca Perssons anbefalinger kan desværre ikke bruges af veganere. Andre er udmærkede.
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Område: KBH
Dato: 22/11 2012 10:52 | Indlæg redigeret den: 22/11 2012 10:55

Jeg ville ønske at jeg havde haft overskud til at gå herind og kigge under vegebørne-forummet. Min datter vil selv spise og har altid villet det. Og de bøger jeg læste lagde vægt på at babyer, slet ikke får nok næring af at spise selv og at mos var vejen frem, og at modermælken skulle nedtrappes, for ellers fik baby \'ikke næring nok\'. Vi har så kørt med BLW (som jeg ike kendte navnet på) og masser af amning, men jeg havde altid en følelse af at jeg havde fejlet som mor, når jeg nu ikke kunne få hende til at spise mos ligesom \'alle de andre\' babyer og at hun nok manglede noget.
Sikke en masse åndssvage bekymringer, jeg kunne have sparet mig selv for :)
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 23/11 2012 11:35

Vi bruger BLW til Linus, det har vi gjort siden han begyndte at få mad og ikke bare bryst og jeg ammer ham stadig en del. Han er 10,5 mdr. allerede da han var 7 mdr. vejede han 10 kilo. Han er ikke "tyk" men stor og meget stærk af sin alder. Han har en fin appetit og spiser de fleste ting (ikke broccoli f.eks. :( ) Jeg er super glad for at vi har valgt BLW selvom det sviner en del ;)

Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Dato: 29/11 2012 19:38

Tjah, tror det er vigtigt at præsentere og overlade maden til bebse, så den kan undersøge, men med Billies enormt dårlige synkeevner, var han da død af sult hvis jeg ikke havde lavet mos. Og indtil han lærte skeen, at spise helt selv.
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 1/12 2012 08:53

Vi har også valgt at lade vores søn spise selv. Vi er ikke rigtig startet endnu, da han kun lige er blevet 5 måneder og stadig trives rigtig fint på brystmælk. :)

Jeg blogger om metoden på vegansk her, hvis der er nogen der har lyst til at følge med.
http://maanemama.wordpress.com/2012/11/15/madeventyr-med-baby-led-weaning-blw/