Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Bedsteforældre, venner etc.??

Grønne Børn

himmelsmil
Forum-indlæg: 68
Område: Odense
Dato: 16/4 2012 16:58

Hej med jer, forældre ;)

Herhjemme spiser vi så meget vegansk som muligt. Jeg vil nok kalde os "skabs-veganere" da vi ingen animalske produkter køber herhjemme, men når vi er hos familie/venner spiser vi hvad de laver til os (stadig) vegetarisk, da vi endnu ikke heeelt er hoppet på veganer vognen. Vi var "fuldblods-vegetarer" indtil for en måned eller to siden, hvor vi legede med ideen til at blive veganere - også for vores søns skyld. Så vi er godt i gang med at nå målet ;)

Jeg har luftet tanken om veganisme overfor min mor som er altspisende (men samtidigt eeelsker vegetar mad!) og hun virker lidt skeptisk over det. Hun vil selvfølgelig efterkomme vores krav til hvordan hendes barnebarn skal 'fodres' :) Men er bekymret for min stedfar, som eeeelsker kød :( Her den anden dag kom han med dette "Det bliver bare hyggeligt når vi skal på fisketur Birk" (henvendt til vores søn) Jeg sagde hurtigt noget i stil med "Nej, for det skal i ikke! Birk skal ikke med på fisketur - det ønsker vi ikke"..... Og nu er jeg så kommet til at tænke på dengang jeg var med min morfar på min første fisketur og jeg elskede det! Syntes det var SÅ hyggeligt... hmmm

Så jeg vil gerne spørge jer, hvad i har gjort i forhold til jeres børns/barns bedster? Har de 'fået lov' at gøre som de vil med barnebarnet når de passer ham/hende, eller hvordan? Og hvad fortæller i dem mht. veganerkosten - er de med på at gøre hvad i ønsker?

Jeg ønsker allerhelst at vores søn er veganer og selv ønsker at leve vegansk. Men i forhold til den frie vilje - giver i så også jeres børn den? Altså når børnene er gamle nok, lader i dem så spise kød hvis de selv ønsker, af egen fri vilje og forståelse for hvor dyret/mælken kommer fra?

Tak - håber i kan hjælpe... :) :D
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 16/4 2012 20:03

Jeg vil ikke have, at folk inviterer min søn ud at fiske, på jagt, i cirkus, i zoo eller til hestevæddeløb. Hvis han selv tager initiativ til det, når han bliver ældre, er det en anden sag.

Det hyggelige var jo nok at du tilbragte kvalitetstid med din bedste. Uanset hvad I så lavede. :)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/4 2012 22:43

Jeg husker også fisketure med mine søskende og vores far (som vi ikke boede sammen med) som noget ganske særligt og hyggeligt. Vi fangede dog så vidt jeg husker aldrig rigtig noget. Så det jeg tænker er, at Birk da skal med bedstefar på udflugt. Det skal bare ikke inkludere drab eller skade på dyr. De kan jo sagtens tage ud i naturen, sejle, tage i skoven, fange kryb (og slippe dem fri igen), spise medbragt madpakke i det fri og have det vanvittigt hyggeligt! :)

Vores søn kommer kun til at have bedsteforældre på Allans side, og jeg er ret spændt på hvordan de vil takle rollen som bedsteforældre til et vegansk barn. De er begge oppe i årene og jeg har indtrykket af at de endnu ikke helt er med på hvad "sådan en veganer" er for én - ej heller virker det til at de altid forstår at også Allan er veganer nu. Det er ofte mig der omtales som "veganeren" - men jeg tror det vil ændre sig når den lille kommer og vi bliver en lille veganerfamilie. Jeg håber også mine søskende vil komme til at tage flere hensyn til os til fødselsdage osv. I det mindste bare bage bollerne uden mælk. :-P

Mht. dit sidste spørgsmål må jeg være dig svar skyldig. ;)

sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 17/4 2012 07:44 | Indlæg redigeret den: 17/4 2012 07:52

Jeg ønsker allerhelst at vores søn er veganer og selv ønsker at leve vegansk. Men i forhold til den frie vilje - giver i så også jeres børn den? Altså når børnene er gamle nok, lader i dem så spise kød hvis de selv ønsker, af egen fri vilje og forståelse for hvor dyret/mælken kommer fra?

Hvis gammel nok er 18, så ja. Ellers kan jeg ikke se noget galt i at bestemme over sine børn på det område også. Vi bestemmer i forvejen det meste. De får vel heller ikke lov til at lege på motorvejen selvom de skulle få lyst til det.
Man skal selvfølgelig blot huske at de valg man tager for sine børn skal være velbegrundet, når de er gamle nok til at forstå hvorfor. (Og de forstår det meste meget tidligt)
tingle
Forum-indlæg: 91
Område: KBH
Dato: 17/4 2012 08:10

Jeg har altid ladet mine børn spise efter deres egen fri vilje,især da jeg selv er tvunget til at spise kød som barn.Jeg har endda været indlagt som barn og sultet,for at få mig til at spise kød,men det lykkedes ikke.Sådan gjorde man for 40 år siden.
Mine børn fik vegetarisk mad hjemme,men i daginstitutioner fik de den mad der blev spist der, De fik vegetarisk mad med i skole,ogp å fritidhjem,tog de hensyn til de var vegetarer. De er sjældent blevet passet af nogen,da jeg ikke har været så heldig at de har haft bedsteforældre,bortset fra en enkelt "bonusbedstemor",her fik de den mad hun lavede. Der var ingen krav,men hun lavede vegetarisk,da hun vidste vi var vegetarer. de har så spiset blandet i opvæksten,efter hvor de var på besøg,vegetarisk eller ikke.I ca 20 års alder har den ene så valgt at være vegetar,en anden veganer,og den tredje kødspiser.
himmelsmil
Forum-indlæg: 68
Område: Odense
Dato: 20/4 2012 14:16

Tak for jeres svar! :D

Tror jeg er kommet nærmere på hvad jeg ønsker for vores søn. Men jeg tror også at jeg må vente med de endelige beslutninger/valg til jeg står i situationen :)