Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

I zoo med børnehaven

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Vanilla
Forum-indlæg: 17
Område: Andet
Dato: 2/5 2012 16:22

Hej allesammen

Mine døtre går i børnehave sammen og jeg så lige at de skal i zoo i slutningen af måneden.

Jeg gør meget ud af at forklare dem at dyr hører til i det fri og ikke bag tremmer, at man ikke har fugle i små bure osv. Især min 5 årig datter er meget bevidst om det.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lade dem tage afsted eller om jeg skal lade dem blive hjemme, så denne del af opdragelsen ikke ryger lige i vasken. Jeg ved at de vil vokse op i et samfund hvor zoo, cirkus, kødspisning osv er almindeligt, men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe den an.

Hvad ville I gøre?

Buch
Forum-indlæg: 324
Område: KBH
Dato: 2/5 2012 16:47 | Indlæg redigeret den: 2/5 2012 16:51

Undersøgelser viser at børn der får fakta fra zoo dyrepassere mens de iagtager dyrene tæt på (og evt. må røre ved dem) lærer 40% mere og hurtigere om dyr, end de børn der blot ser billeder af dem i en bog eller på video og lign.. Men ud fra din besked at læse lyder det til at du allerede har besluttet dig, så hold dig til det ;) og så tag evt. ungerne med ud til picnic i skoven og lær dem om det vilde dyre og fugleliv ved at vise dem spor og lyde - sæsonen er jo fantastisk til det lige nu.
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 2/5 2012 16:50

Jeg arbejder selv i en zoo (i IT-afdelingen) og kan ikke anbefale det. At se store rovdyr og -fugle mistrives bag tremmer er en noget blandet fornøjelse:(
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 2/5 2012 16:53

Jeg ville ikke lade dem være med til at støtte sådan et foretagende...
AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Dato: 2/5 2012 17:38 | Indlæg redigeret den: 2/5 2012 17:38

Jeg ville bestemt lade dem tage afsted - derefter ville jeg tage en snak om hvilke dyr der var sjove at se, og så snakke om hvordan de dyr egentlig bør leve, og ikke mindst vise dem nogen film af f.eks. isbjørne i det fri.

Jeg støtter ikke selv Zoo, og kommer der ikke. Men jeg støtter bestemt at børn skal komme der og lære om dyr.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 2/5 2012 17:51

Jeg er enig med Andrea. Og så tror jeg næppe at dine piger pludseligt vil ændre mening efter en tur i zoo, ligesom at jeg ikke tror at børn bliver kødspisere af at besøge et landbrug ;) Måske er det endda meget godt at pigerne ser hvordan dyr lever i zoo, hvis de allerede ved at det ikke er meningen at fx en løve skal leve i en indhegning i DK
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/5 2012 18:00

jeg har det lige som præsten i kirken, jeg kommer der kun når jeg får penge for det .

arrrrrr men det er ikke helt løgn

vh lu
Pogo
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 2/5 2012 18:05

Du kunne evt tage med i zoo og fortælle børnene (når dyrepasseren er gået)om dyrenes oprindelige miljø og adfærd kontra miljø og adfærd i fangenskab.
Det kan godt være du så skal læse lidt op på fakta om forskellige dyr.. og de andre børn i børnehaven kunne lære lidt oveni.
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 2/5 2012 20:36

Mon ikke at dyrene har det bedre i zoo end de har det i den vilde natur hvor hver dag er en kamp for at overleve? Jeg ville lade dem tage af sted.
Mama Sus
Forum-indlæg: 337
Opskrifter: 5
Område: Østjylland
Dato: 2/5 2012 21:21

Jeg synes også du skal lade dine unger komme i zoo. Netop fordi jeg er af den overbevisning at børn skal lære.- og hvis ikke de kommer i zoo, aner de jo ikke hvordan der fungerer og er i en zoologisk have. Så kan du netop også forklare ungerne hvorfor det ikke er nogen god ide, at spærre dyr inde.

longevitynow...det mener du vel ikke seriøst??? :-0
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 2/5 2012 21:29

Mama Sus
Hvis de har plads nok og bliver fodret hver dag uden at skulle kæmpe for føden hvorfor skulle de så være utilfredse.
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Dato: 3/5 2012 06:06

Puha, nej, det ville jeg hellere ikke, hvis det var mine børn. Er der mulighed for, at I kan tage en ferie-/hyggedag sammen i stedet for?
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 3/5 2012 07:37

Det er netop de store rovdyr som tigre, løver og store rovfugle - som bruger meget af deres tid på at jage og forsvare deres territorium, der trives dårligst i zoo. Der findes da også arter, som har glæde af det. (Jeg har btw en rotte, som er blevet mishandlet og mobbet af de andre rotter i den dyrehandel, han kom fra. Det er tydeligt, han nyder at have det for sig selv i det lille hamsterbur, han bor i, han er glad og rolig. Hvis jeg lukker ham ud at løbe, bliver han stresset, rejser børster og begynder at bide...)
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 3/5 2012 08:27

Selvfølgelig skal de af sted. Hvis du ikke vil have dine børn skal blive kolde og kyniske og totalt ligeglade med dyr, så skal de af sted. Ja, det er måske ikke fantastisk for dyrene at være indespærret. Men Zoo's gør et kæmpe arbejde for dyrene i den vilde natur og er med til at sikre truede dyrearter.

Jeg syntes det er en latterlig, tåbelig, ignorant og forfejlet holdning ,at holde sine børn væk fra Zoologiske haver. Historisk har Zoo et forfærdeligt rygte, fordi det i tidernes morgen handlede om at udstille de vilde dyr, uden nogen form for hensynstagen til dyrene. Ja, selv sorte mennesker er blevet udstillet. Men det er historie, og som der allerede er nævnt. Det er en af de allerbedste måder at lære om dyrene og få dem til at interessere sig for dyrene. Og hvis du selv sørger for at følge op om netop de dyr de viser stor interesse for, så har du alle tiders måde at lære dine børn stor empati for dyr.
Facon
Forum-indlæg: 138
Opskrifter: 1
Dato: 3/5 2012 09:55

Argumentet med at zoo sikrer truede dyrearter, mener jeg helt klart er en dårlig undskyldning for at lave profit på dyr i fangenskab. Zoo er jo et forlystelsesetablissement for mennesker, hvor dyrene kommer i anden række. Der er jo vildt mange dyr i zoo, som overhovedet ikke er truede, men som blot får begrænset deres frihed for menneskelig fornøjelses skyld.
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Dato: 3/5 2012 11:37

Min første tanke var at du skulle lade dem blive hjemme.
Men så tænkte jeg på min egen barndom - jeg elskede at være i zoologisk have og har nogle rigtig gode minder derfra. Hvis du gør som nogle af de andre foreslår synes jeg du skal lade dem tage med :)
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 3/5 2012 11:51

Jeg ville forberede dem grundigt og så lade dem tage afsted. Jeg tror bestemt det er bedst for dem at se med egne øjne at det ikke er ok. at spærre vilde dyr inde. Så ville jeg tage en god snak med dem bagefter om hvad de har hørt og oplevet.

Ja, selv sorte mennesker er blevet udstillet.
Hvor meget anderledes er det at udstille dyerene? For eksempel de store menneskeaber? Synes du virkelig det er okay at udstille f.eks. chimpanser? Og hvis ikke, hvor går grænsen?
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/5 2012 12:59

Hvis du ikke vil have dine børn skal blive kolde og kyniske og totalt ligeglade med dyr

Altså, jeg har aldrig været i zoologisk have. ...og jeg er ret varm og glad for dyr. ;)

Jeg synes der er gode argumenter både for og imod. Er glad for at vi har nogle år endnu inden vi selv skal tage stilling til spørgsmålet. Dog har vi ingen zoo i nærheden af Århus. Men, så er der jo cirkus. Den er jeg dog ret afklaret med!

Kvindemenneske
Forum-indlæg: 179
Opskrifter: 1
Dato: 3/5 2012 13:56

Jeg ville afgjort lade dem tage afsted.
Især pga. det sociale aspekt. Børn skal have lov til at opleve alt muligt og at opleve sammen med ens venner knytter endnu stærkere bånd.

JacobK
Forum-indlæg: 193
Dato: 3/5 2012 18:19 | Indlæg redigeret den: 3/5 2012 18:24

Jeg er modstander af zoo. Jeg går tit forbi elefanterne, når jeg går/løber i Frederiksberg have (i København). Det kan godt være, at det er noget jeg bilder mig selv ind, men jeg synes de ser enormt triste ud :-(. De står bare der og kigger, alt græsset er rodet op og der er kun tør jord.. Jeg håber at zoologisk have bliver nedlagt en dag, man kunne så i stedet lave en forlystelsespark eller lignende.

Jeg ville dog nok alligevel i dit tilfælde lade børne tage afsted med børnehaven. Ud fra den betragtning, at de ikke skal føle sig uden for.
Sider: 1 2 > >>