Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Indtag af soya-produkter under graviditeten?

Grønne Børn

Pogo
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 5/6 2012 08:53 | Indlæg redigeret den: 5/6 2012 08:57

Kan indtag af soya-produkter under graviditeten, gøre barnet allergisk over for det samme?
En veninde nævnte, at hun havde hørt noget om dette..

Jeg er gravid i 19. uge og indtager soya dagligt, i forskellige afskygninger - dog rimelig moderat..

Rettelse; Dette indlæg burde nok ligge under sundhed, beklager.
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 5/6 2012 10:03

Jeg ville ikke bekymre mig. Spis sundt, varieret og rigeligt og husk at dyrke motion. :)
Ønsker dig en god graviditet!
vegetaruniverset
Forum-indlæg: 4
Område: Sydjylland
Dato: 5/6 2012 11:03

Jeg har selv indtaget en del soya produkter under begge graviditeter - uden problemer. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om der alligevel er noget om snakken. Du kan evt spørge din læge. Ønsker dig en rigtig god graviditet :)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/6 2012 18:39 | Indlæg redigeret den: 5/6 2012 19:48

Så længe du indtager »traditionelle« uforarbejdede eller let forarbejdede sojaprodukter ligesom kineserne og japanerne - sojabønner, edamame, sojamælk (gerne i blanding med rismælk), sojafløde, sojayoghurt, tofu, miso, tempeh, natto, tamari etc. - så skulle der normalt ikke være problemer. Det er tværtimod ret sundt.

Problemet ligger mere i alle de kunstige højtforarbejdede sojaprodukter, hvor man i diverse industrielle processer har uddraget/ekstraheret selve sojaproteinet og opbygget besynderlig erstatningsprodukter som sojapølser, sojaburgere, sojaost, sojagranulat, energibarer og så selvfølgelig selve sojaproteinet som pulver i energidrikke, smoothies og kosttilskud.

Sojaindtaget bør max. udgøre 5% af dine daglige kalorier.

http://www.plantemad.dk/soja_info.html

Specielt om soja og graviditet synes jeg ikke, jeg har hørt/læst noget. Kun et enkelt studie fra år 2000, hvor man fandt påvirkning af drengebørns kønsdele, hvor deres vegetariske mødre havde spist store mængder sojaprodukter under graviditeten:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=North%20K.%20%20A%20maternal%20vegetarian%20diet%20in%20pregnancy%20is%20associated%20with%20hypospadias

Men der er nogle få personer, der er overfølsomme og/eller allergiske over for soja - ligesom andre kan være overfølsomme over for alt muligt andet. Min 21-årige datter får f.eks. ondt i maven af at drikke sojamælk.
katja91
Forum-indlæg: 86
Dato: 5/6 2012 19:14

sojamælk (gerne i blanding med rismælk)

Jeg er nysgerrig, hvad er grunden til at det gerne skal være en blanding af ris/ soya mælk, noget ernæringsmæssigt eller?
Leif Varmark
Dato: 5/6 2012 19:34 | Indlæg redigeret den: 5/6 2012 19:37

Næh! Jeg er bange for, at parentesen blot var et spontant indfald, fordi jeg selv drikker soja/rismælk.

Betragt det som en variationsmuligheds-info.

Tak for dit falkeblik;)
Pogo
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 5/6 2012 20:10

Tak for svarene.

Er det fordi der er hormonforstyrrende stoffer i soya?

Det er lidt det jeg læser i det link til studiet fra 2000, du sendte Leif.. Eller ihvertfald at problemet med drengenes kønsorganer kan skyldes hormonforstyrrende stoffer eller nedarves..
Leif Varmark
Dato: 6/6 2012 18:36 | Indlæg redigeret den: 6/6 2012 18:39

Det er ikke hormonforstyrende stoffer, det er faktisk hormoner, men plantehormoner, fytoøstrogener. Disse plantehormoner er imidlertid 500 gange svagere end menneskets (og køernes/mælkens) egne hormoner og beskytter faktisk mod hormonrelaterede kræftformer, da de sætter sig på vores østrogenreceptorer og spærrer for vores egne langt stærkere hormoner.

Undersøgelsen fra år 2000 er ikke blevet bekræftet siden. Men det er ofte sådanne enkeltstående undersøgelser, der danner myter.
tingle1
Forum-indlæg: 45
Dato: 18/6 2012 09:10

Har gennemgået 3 graviditeter på næsten kun ris og sojaprodukter. Sojabønner,og ds mad,nutana ,grønt og mælkeprodukter.Den ene har været lidt småmælkeallergisk(men jeg er selv allergiker over for diverse ting).
Men ellers er de da rimelig normale,og ikke noget soja allergi.
Jeg tror mere det handler om hvad man giver børnene når de er helt små,og ikke hvad moderen spiser.
Noget der påvirker meget mere er stress. Så nyd din graviditet,og bare spis nogenlunde fornuftigt.
der skal en hel del fejlernæring til for det går ud over barnet,tænk på afrika.