Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Flaskebørn

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Mie
Forum-indlæg: 77
Område: Århus
Dato: 7/6 2012 12:27 | Indlæg redigeret den: 7/6 2012 12:28

Hej vegetarere :-)

Jeg har tænkt på noget...

Det er et spørgsmål til jer der vil give jeres børn en vegetarisk opvækst!

Hvis i ikke har kunnet amme + når de små er startet på grød, hvad har i så gjort med modermælks erstatning? Grunden til at jeg spørger er at alle de slags MME jeg har set er der fiskeolie i. Findes der nogen slags uden fiskeolie i?

MVH. Mie
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 7/6 2012 13:37

Hej Miee ;)
Jeg har ammet min søn og helt undgået mme.
Hvis du gerne vil give dit barn grød med mælk i, kan du bruge din egen brystmælk dertil, evt. blandet med vand.
Frau Flink
Forum-indlæg: 46
Område: Sjælland
Dato: 7/6 2012 20:13

Den biodynamiske/økologiske fra Holle er uden fiskeolie men dog med D vit. Ellers kan man få fra england baserert på soya, der er en tråd om det længere nede :)

Har selv tænkt at malke ud når vi starter på mos/grød..
Mie
Dato: 9/6 2012 11:49

okay :-) fedt at der findes mme uden fiskeolie til dem der vil give vegetarisk mad!
jeg malker ikke ud, fordi det simpelthen gør for ondt på mig, og derfor blander jeg (ufrivilligt, men nødvendigt) mme i grøden - jeg bruger dog bare allomin, da mit barn skal have mulighed for selv at vælge hvad han vil spise, når han bliver gammel nok til det engang :-)
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 9/6 2012 16:12

Kan du ikke bare blive ved med at amme? Jeg ammede indtil de blev et år, så da de skulle have grød ved 6mdr alderen, så kan man f.eks. starte med at amme før måltidet. Eller man give dem 3 gange om dagen evt som mellemmåltid.
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Dato: 16/6 2012 19:25

Jeg fuldammer min bebs mens han får grød og mos altså ikke på helt samme tidspunkt, men herhjemme bruger vi BLW så han får selv lov til at sidde og hygge sig med sin hirsegrød, så får han lige et trucker bad og så får han mælk af mig bagefter, om aftenen får han noget med grøntsager fx lidt kartoffelmos med lidt tidselolie i og så får han et bad og derefter babs. Altså om mælken er i mosen eller som dessert, tænker jeg er hip som hap.

Mht BLW er det os vigtigt at han får alt det mm han kan spise for jeg ved aldrig, hvor meget mad han får indenbors da han selv styre skeen.

Men jeg ammer altså EFTER maden, ellers gider han det ikke rigtigt, han skal helst være lidt sulten.

God fornøjelse
Mie
Dato: 22/6 2012 08:58

Acia-maria: Jeg ammer, men når mit barn får grød kommer jeg mme i grøden, for som jeg har skrevet højere oppe, så gør det for ondt på mig at malke ud :-)
_Mia_
Forum-indlæg: 601
Dato: 22/6 2012 12:56

Hej Mie

Der er ingen grund til at putte modermælkserstatning i grøden. Brug vand i stedet for og tilsæt lidt fedtsof. Barnet får jo mælk, når du ammer, og det er rigeligt. Min søn blev ammet, til han var to år, og jeg har aldrig givet ham modermælkserstatning hverken på flaske eller i grød.
Mie
Dato: 22/6 2012 18:38

Mia - Jeg har fået at vide af min sundhedsplejerske at jeg skal komme mme i grøden, men jeg kommer også fedtstof i, og det fungere fint for mig :-) Men tak for rådet!
Mht. at amme, så strider det meget mod mine holdninger at amme et barn mere end et år, da jeg simpelthen synes det bliver perverst, så det er helt udelukket for mig :-) Men igen, vi er forskellige og vi skal jo gøre det der fungere for os hver især :-D
God weekend!
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Dato: 22/6 2012 19:19

Det syndes jeg simpelthen er sørgeligt at du har det sådan Mie!

Det er da på ingen måde perverst at give sit barn den mælk som brysterne er skabt til at give.
Hvad så når du har ammet i næsten 1 år, forandrer det sig så pludseligt når dit barn fylder år?

Og hvorfor syndes du, det er perverst?
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Dato: 22/6 2012 19:43

"Hej, I er perverse... God weekend!"
Øh... det var da ikke særligt pænt sagt.
lyralyra
Forum-indlæg: 64
Dato: 23/6 2012 11:54

jeg crossposter lige en kommentar jeg skrev til den nedern person der fandt billedet af lunas unge stødende. den passer også meget godt på Mies kommentar også.

"altruismes/Mies kommentar bevidner, hvad der sker, når kvindebryster bliver konstant seksualiseret og set som noget der udelukkende eksisterer for mandens seksuelle nydelse.. så bliver det mest naturlige i verden, at amme, hvilket logisk nok indebærer bryster, lige pludselig noget klamt. det er absurd og sørgeligt.. og sexistisk som bare whut."
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Dato: 24/6 2012 17:02

enig med lyra her, det er sku en trist udvikling, at man nu ikke kan amme sit barn uden at det bliver opfattede sexuelt.
men hvis barnet er 7 år gammlet og stadig ammede kunne jeg godt se det begynder at blive lidt forkert, mest fordi jeg tror det ville sænke barnets udvikling
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Dato: 25/6 2012 08:34 | Indlæg redigeret den: 25/6 2012 08:35

Vi snakker om 2 år!! ikke 7!!

Bliver virkelig irreteret.. hvor er det sørgeligt at nogle kan sige at det er perverst at amme sit barn mere efter 1 års alderen.. Kaela blev stoppet da hun var 18-19mdr simpelt hen også pga den her skide kultur vi lever i.. jeg kunne ikke klare det psykisk mere at blive ved, pga de dårlige bemærkninger, blikke osv, når vi var hjemme hos andre. Så det foregik ALTID kun derhjemme, til sidst.. og hun kunne jo godt finde på at hive ned i blusen når vi var ude, og sige babalaba babalaba (=babs)... så folk blev helt mærkelige og spurgte om jeg stadig ammede??? (på den der perverse-mor-måde) ÆVÆVÆV.. er stadig ked af at jeg stoppede for tidligt..

Karat
Forum-indlæg: 670
Opskrifter: 9
Område: Sydjylland
Dato: 25/6 2012 08:48

Det er helt klart en kulturbetinget udvikling, at det ikke er ok at amme et barn specielt længe. Da jeg fik min datter for 12 år siden mente sundhedsplejersken oven i købet, at der ikke var grund til at amme i mere end 6mdr!!!

Jeg ammede (supplerende til mad selvfølgelig) indtil min datter var 2 år - så måtte jeg stoppe, da jeg var nød til at få medicin :(

Da jeg er halvt dansk/halvt serbisk, fik jeg undren for begge dele. Fra dansk side synes rigtig mange at det var direkte ulækkert (!?!) at min datter blev ammet så længe. Da jeg holdt op med at amme, synes en del fra serbisk side, at det var virkelig underligt og ikke særlig godt, at jeg ikke ammede hende til hun var 3 år, når nu jeg ikke havde fået et nyt barn, der skulle bruge mælken.

Samtidig er jeg dog tilhænger af, at folk der ikke har lyst til at amme, ikke skal gøre det - jeg tror ikke det er hensigtsmæssigt at små børn oplever at mor sidder og gør noget, som hun tydeligvis ikke bryder sig om. Men jeg ville klart foretrække at amme mit næste barn så længe som muligt - omend jeg ved, at jeg kan være nød til at stoppe for at få medicin, som barnet ikke skal have via min mælk.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 25/6 2012 08:59

Det forstår jeg godt Acai-Maria.

Der er da ikke noget bedre og sundere for barnet end modermælk, til at det bl. a. kan få opbygget et godt immunsystem til beskyttelse mod bl. a. forkølelsesvirus.

Ved folk ikke det, for så er de meget uvidende.

Hvordan kan det egentlig være, at vi her indenfor de sidste par år oplever sådan en mere og mere udbredt bonerthed og snerpethed i dagens Danmark?
Det undrer mig, og det begynder næsten at minde om amerikanske tilstande. Trist udvikling, som går i den gale retning :(
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Dato: 25/6 2012 09:48

Acai-Maria: det ved jeg, det var bare et eksempel for at prøve at forstå Mie, at der er en grænse for hvor længe man bør amme et barn, jeg har hørt historier om nogle der har ammede til barnet var 7 år, men det er muligt at jeg bare er hjernevasket af den danske kultur
Mie
Dato: 25/6 2012 10:09

Ærgerligt at i bliver så stødt af min mening! Jeg mener at man må sætte grænsen et sted, og for mig er grænsen et år.
Jeg ser det sådan at når i synes at man godt kan amme to år, hvorfor så ikke tre eller fire år? Og det er for mig bare forkert at gøre.
Jeg respektere jeres meninger om at i synes at det er godt at amme et barn i flere år, og ønsker at i respektere min mening. Vi skal jo trods alt alle være her.

OG som sagt er vi jo HELDIGVIS forskellige :-) (Synes selv at mange af jer tit snakker om at man skal respektere hinandens mening)

Ps. min kusine ammede sit barn til han var ret stor - altså nærmest til at han skulle starte i skole, og efter at have set det er min mening blevet stærkere. Det var SÅ forkert (i mine øjne) at en stor dreng, mens han rendte og legede med de andre børn, lige løb over og hev op i mors bluse, og drak en slurk mælk! Han kunne vel have drukket vand eller noget.... Og jeg respektere at i ikke synes at det er forkert, men det synes jeg bare :-)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/6 2012 11:52 | Indlæg redigeret den: 25/6 2012 15:21

Acai-Maria: Hvor er det bare ærgerligt du følte du måtte stoppe med at amme Kaela før både du og hun var klar til det. Jeg har indtrykket af at det, generelt i samfundet, anses som at være længe at amme sit barn til det er over et år. Det synes jeg bare slet ikke er længe, og jeg er spændt på hvilken reaktion jeg vil få såfremt det giver mening for lillemanden og jeg at amme længere end det.

Mie: Jeg synes du siger det meget godt, at vi bør respektere hinandens mening. ...og jeg tror det var dit ordvalg der fik flere til at føle en mangel på respekt for deres valg og mening. Nu har din tråd jo taget lidt en drejning, så du må sige til hvis du gerne vil have den tilbage på sporet, og få nogle flere svar på dit egentlige spørgsmål. Det vil vi selvfølgelig gerne hjælpe med. :)

Men hvis du har lyst til at svare på det, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener når du siger "pervers"? Er det barnet der er perverst fordi du mener det ved 1 års alderen er bevidst om at brysterne (også) er seksuelle objekter? Er det dig der ikke ønsker at føle du er pervers fordi du selv er bevidst om det? Nu nævner du selv din kusine og hendes skoleklare søn. Jeg tænker selv over denne dobbeltrolle mine egne bryster pludselig er kommet til at spille. Ok, lige nu er de så meget MAD som de kan blive, men nu er han også kun 5 dage gammel min søn. :)

Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 25/6 2012 12:13 | Indlæg redigeret den: 25/6 2012 12:22

Hej Mie.

Jeg føler mig nu ikke stødt over, at du kun vil amme til dit barn er et år og respekterer det da fulgt ud, det var bare mere dit ordvalg, som Luna skriver, der fik mig til at studse over det.

Hvis jeg selv var i den alder til at skulle have et barn, ville jeg finde det passende at amme til 2 års alderen og måske 2 1/2.
Jeg ville også synes, det var upassende at et barn stadig blev ammet efter 3-4 års alderen.
Men i nogle tilfælde handler det lige så meget om, at det er moren, som ikke kan give slip med at lade barnet amme videre, efter det har nået børnehave alderen.
Sider: 1 2 > >>