Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ny bruger - Ørebarn - astmatisk bronkitis... og mælk

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
SusanneBoedker
Forum-indlæg: 8
Område: Odense
Dato: 16/6 2012 21:26

Hejsa,

Jeg er ny på siden, og min definition på at være "grøn" begrænser mig desværre mest af alt til min viden omkring vegetarkost - men lang tids sygdom ved min datter på 3 år, har gjort at jeg nu vil prøve at søge "alternative" metoder - i håb om at det kan hjælpe hende...

Min datter har en har Astmatisk Bronkitis - og er ørebarn med dræn i begge ører - nu er det så uheldig at drænene bliver ved med at falde ud - så nu er det vist på høje tid at tage skeen i den anden hånd - so to speak...

Jeg har kunne læse på nettet - at der kan være en vis sammenhæng mellem mælk og mellemørebetændelser... men ikke noget videnskabeligt bevist (hvad jeg har kunne finde ?) - min datter er testet ikke allergisk overfor mælk, og intolerance kan ikke vises via blodprøven.. men det er der jeg selv er landet nu... Synes der er flere symptomer der kunne tyde i den retning (hårdmave og ørebarn)

Men mit dilemma er nu... Hvordan gør jeg ?? - Vi har prøvet at købe rismælk og soyamælk - men ingen af delene falder i damens smag - Morgenmads dilemmaet er løst, hvor havregryn med mælk, er erstattet af havregrød.... og det mælk hun drikker kan jeg også uden problemer skære væk - ved at tilbyde hende noget andet...

Mit største dilemma er madpakken - hun er ret kræsen - og spiser stort set ikke pålæg (hverken kød eller vegansk) men elsker derimod ost og Yoghurt - desværre bare ikke den af soya ?

Er der andre der har børn - som først skal lære de nye smage at kende ??... Vi har ingen problemer med at undvære kød - men mælk er derimod en stor udfordring... Men kan se at der er mange gode opskrifter (risengrød, sovse, tilbehør)

Nå ja - og når vi så lige er igang - hvad kan man erstatte mælken i kaffen med - rismælk var ingen succes :-)

Glæder mig vildt meget til at høre jeres erfaringer og gode råd, som jeg håber i vil dele med mig...

Hilsner

Susanne

Louisa
Forum-indlæg: 62
Område: KBH
Dato: 17/6 2012 08:44

Hej Susanne

Lige et lyn-svar herfra. Lyder som den helt rigtige beslutning. Jeg var selv lidt som din datter som barn. Voldsomme øreproblemer og kæmpe hang til mælk og mælkeprodukter. Kan næsten huske følelsen af at have fået mælk på flere måder til aftensmad og hvordan det trak op til ørene - og så begyndte smerterne.... Min mor kendte desværre ikke til sammenhængen, så jeg har altid fået masser af mælkeprodukter. Nu får jeg ondt i maven og hudproblemer, når jeg får mælkeprodukter.

Heldigvis er der en del læger der anerkender sammenhængen. Bogen Kærnesund familie - Sådan! - som man i øvrigt kan mene en masse om, har blandt andet et interview med en øre-næse-halslæge der bekræfter sammenhængen.

Min pointe er egentlig bare, at du for din datters skyld endelig må holde fast i beslutningen. Når det er sagt så kan kernesund bøgerne måske give lidt inspiration, da deres opskrifter er mælkefri. Tænker, at du må prøve dig lidt frem med madpakken. Min erfaring er, at det er en god idé at få så mange ting som muligt i den gerne adskildt. Hvis pålæg er et problem kunne det være fuldkornspastaskruer, grøntsagsstave, frugt, nødder, tørret frugt, måske knækbrød osv... Så er sandsynligheden for at hun spiser noget af det stor. Selvom det kan virke kedeligt, så synes jeg tit børn trives bedst med at kunne se hvad de spiser.

Hvad angår kaffen, så var jeg også længe om at slippe mælken. Netto har en blå soyamælk fra naturlig med lidt vaniljesmag - den brugte jeg en overgang. (Den er ikke vandet og sød som rismælk). Herefter begyndte jeg at drikke den sort - det var meget slemt i en uge og nu kan jeg ikke andet ;)

Held og lykke med projektet :)
SusanneBoedker
Dato: 17/6 2012 20:23

Hej -

Ja - jeg vil holde fast i beslutningen - vi har en del kontrol på sygehuset til efteråret - og det kunne jo være rart om der var en forbedring.

Super gode råd angående madpakker - det vil jeg tage til mig, for det er lige netop sådan hun kan lide det - at der er lidt forskelligt at vælge i mellem - delt op i forskellige bøtter. Grøntsager kan hun sagten lide - så Pastaskruer i madkassen er da et godt alternativt til rugbrødet, når jeg nu ikke kan sende hende afsted med hendes elskede ostemadder. Men vi har været i Bazar Vest i dag - og fået handlet en masse dejlige grøntsager og frugter, her kunne hun selv gå og vælge hvad hun synes der var interessant at få med på madpakken. Desværre var udvalget at økologisk grønt meget begrænset - så vi må vist på torvet onsdag og få suppleret op. Men læste et indlæg fra Leif Varmark - som kom med en fremragende idé om at læse for barnet om hvad det de gode grøntsager kan gøre, det synes jeg faktisk lød meget godt. Kan desværre ikke finde tråden igen, og kan deraf heller ikke finde titlen på bogen :-)... men jeg må søge mere rundt, der er jo helt vildt - hvor mange madvarer der er mælk i... så synes faktisk at det er lidt af en udfordring at komme igang... Men med planlægning kommer man jo langt :-).. så det er jo bare at klø på :-)

Spiser du ingen former for mælkeprodukter? Kan se at nogen har skrevet omkring osteløbe m.m., men forstår ikke helt forskellen??!

Jeg har også købt den blå fra Netto med Vanilie - men synes ikke den er rigtig god i kaffen - men man kan måske få noget ud vaniljesmag.

Vi har dog idag bag muffins - på vegetarmåden - det var et hit, det brugte vi noget af den blå soyamælk :-)

1000 tak for dit svar
Eline
Forum-indlæg: 512
Opskrifter: 6
Dato: 17/6 2012 22:33

Hej Susanne.

Jeg vil bare lige ønske dig rigtig meget held og lykke med projektet! Og håber at du for din datters skyld hænger i længe selvom det måske nok kan være lidt svært i starten. Al begyndelse er svær, og det kan være en udfordring at lægge kosten om, men pludselig er alt "det nye" også blevet til vaner;)

Jeg har selv været mælke (og ægge) allergiker som barn, og elskede ligesom som din datter også ost (og æg). Min mor siger at allergikere som ikke er på diæt godt kan være "afhængige" af den fødevare de ikke kan tåle. Noget med at det er mere behageligt for kroppen at være fyldt med den fødevare den ikke kan tåle fremfor at lade sig "afgifte". Ved ikke hvor hun ved det fra, og hun er altså ikke læge eller diætist:) Så måske er det bare en historie... Men synes at det giver ok mening at tænke på allergi som en slags stofafhængighed eller forgiftningsreaktion, hvor kroppen forsøger at holde fast i status quo (indtag af allergifremkaldende fødevare) via madpræferencer som giver et "rush" frem for at lade sig afgifte og leve "normalt".
Anayways, det var en masse sludder;) Men diæt virkede fremragende for mig og ca 4 år (fra jeg var ca 4-8 år gammel) uden mælk og æg gjorde mig hurtigt hoste- og sygdomsfri og allergien forsvandt.
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Dato: 18/6 2012 07:24

Mht yoghurt - så kan jeg anbefale den fra Alpro (soja) med solbær. Den smager super - men koster desværre kassen. Men den er jo go at have - om ikke andet - så som et mellemmåltid el. lign?

Mht mælk - så kan du prøve at blande rismælk med sojamælk? Jeg ved, Aldi har en blanding som er billig (10 kr) - men personlig er jeg ikke så vild med den. Alternativt kan du jo prøve at blande en soja-vanilje med ris- eller havremælk og derved prøve dig frem til, hvad hun kan li? I bund og grund er det nok en tilvæningssag. Evt. kunne du jo også starte ud med at blande alm. mælk med en af de andre alternativer og så - efterhånden - give hende mere og mere af alternativet for til sidst kun at give hende det? Det var måske også en måde?

Jeg har selv oplevet, efter at være gået væk fra mælk, at min "konstante slim-klump" i halsen er gået væk!

I min kaffe bruger jeg soja-vanilje. Skal bare huske, at tilsætte mælk før kaffe/varmt vand - og røre mens jeg hælder - så skiller den ikke ;)

Ja, vi lever i et "mælke-land" (et kig i mælke-oste-afd med alle tilbuddene er jo nærmest chokerende) - og der er masser af "delte" meninger blandt læger og andre "eksperter" - men herinde er vi jo en masse levende eksempler på, at det sagtens kan lade sig gøre at undvære - og at vi hverken lider af mangler eller andet ;)

God vind - og sikke et flot navn, du har! ;)
SusanneBoedker
Dato: 18/6 2012 07:25

Vi har i dag for alvor taget hul på vores nye stil... Talte med dem i Børnehaven her til morgen (de serverer mælk ad libitum til forkost) - men følte at jeg blev mødt med lidt himmelvendte øjne - så nu håber jeg bare at de overholder det ?!

Er der nogen der har et par gode staldtips eller lign. til en god takeoff ?? - Måske et par gode links - og måske et par råd til hvordan i kom fra en mælkefamilie til en familie uden mælk....Synes det er rigtig svært - Vi har ingen problemer med at undvære kød, det spiste vi stort set ikke inden - men den store udfordring for os er mælken.. Vi har snakket om det, og hun savner ikke mælken endnu - vi har kørt hele weekenden uden mælk - så hun var helt med på at vi skulle se om det at undvære mælk kunne hjælpe på ørerne....

Men den store udfordring er jo stadig - ost, madpakker, youghurt - og så det praktiske omkring hvad man kan købe og hvad man ikke kan købe - hvad er der mælk i osv osv - kan se at der findes en debatter omkring ost - og osteløbe ?! Kan man spise når man skal være mælkefri ? osv osv... synes det er lidt teknisk?!... - og så er der selvfølgelig planlægningen - at finde retter som falder i smagen som kan bruges til madpakken, aftensmad m.m.

venligst den håbefulde...
SusanneBoedker
Dato: 18/6 2012 07:31

@ennasuS -Tak for dit indspark omkring mælken - det kunne helt klart være en god ide at starte op på den måde - men er vist mere en enten eller mor :-) (selvom det måske er fjollet)...

Prøver kaffen med Vanilje mælken her til formiddag...

ennasuS
Dato: 18/6 2012 07:54 | Indlæg redigeret den: 18/6 2012 07:56

Jeg er også selv en "enten-eller" - men det er godt at høre, dit barn er med på vognen.

Mht ost - så ved jeg, mange herinde er glade for denne veggie-web-købmand: http://www.vegan-wonderland.de/catalog/index.php

Der er masser af alternativer til stort set ALT. Jeg har ikke selv prøvet, men ved mange herinde bruger den flittigt og er ret glade for den :)

Hvis du søger herinde på "veganWonderland" - vil jeg tro, der kommer en masse tråde op

Hvad angår børnehaven - tja - tilbyd selv at medbringe "alternativerne" ? Der er jo mange børn "nu-om-dage" med mange forskellige behov, så det er sikkert også svært for de ansatte, at følge med? Tror "åben-dialog" er vejen frem. Vær positiv og åben, fortæl om dine og dit barns ønsker og tag den derfra?
ennasuS
Dato: 18/6 2012 08:03

Et godt råd omkring hvad og hvordan. Vælg FÅ produkter og hold dig til dem. Jo længere indholdsfortegnelse - jo værrer (synes jeg). Al begyndelse er svær og det kan virke uoverskueligt, hvis man vælger at erstatte ALT, man "plejer" at få. Lav en liste over de ting, der kan være flest problemer med ang. mælkeindhold - find nogle faste erstatninger og hold dig til dem - og byg så evt. videre lidt efter lidt.

Jeg ved, "Kernesund familie" har en masse tips, alternativer og gode råd - køb eller lån evt. bogen. Det er altid rart med lidt "opslags-værk" ved hånden - og ingen siger, den skal følges slavisk ;)
ReformedVEGAN
Forum-indlæg: 141
Dato: 18/6 2012 08:14

Hej Susanne

Min søster havde selv øreproblemer som barn og havde dræn i ørene. Det viste sig, at hun ikke kan tåle mælkefedt, altså var det ikke laktosen, som de undersøger ved allergitesten, som hun havde allergi overfor. Hun blev altså ikke diagnostiseret som mælkeallergiker. Men med tiden opdagede vi selv, at hun ikke kunne tåle mælkefedtet. Løsningen blev at hun kun fik produkter med lavt fedtindhold, dvs. skummemælk. Alle andre mælkeprodukter blev taget væk. Hun er nu veganer og har ingen problemer med ørene, men hvis hun ved et uheld får mælkeprodukter, såsom ost eller smør, så bliver hun med det samme forkølet.

Jeg vil selvfølgelig anbefale jer at gå helt mælkefri (jeg er veganer)! Jeg har altid drukket meget mælk, og ja, man får en afhængighed af det. Mælk indeholder meget sukker, heriblandt laktose, samt proteinet kasein. Sukkeret i mælken påvirker på samme måde på hjernen som alt andet sukker, og man bliver derfor sukkerafhængig af mælk. Samtidigt er det sådan at kasein ikke bliver nedbrudt i tarmene totalt, og små proteinkæder kommer ud i blodet. Disse proteinkæder påvirker i hjernen de samme sensorer som sukkeret, vores beløningssystem. Dvs. at man via mælk og mælkeprodukter får et afhængighedforhold, som man skal ud af, ligesom hvis man er sukkerafhængig. Jeg har idag intet behov for min mælk, men drikker kun vand. Det nemmeste er at gå hele vejen, når man skal ud af det - Nu har du forklaringen hvorfor din datter er så glad for ost og mælk!

Mht. til madpakker og mælk i kaffen kan jeg kun give få råd udover dem der er nævnt. Jeg foretrækker i min kaffe Aldis soja-/risdrik, mens min mor foretrækker ren sojamælk. Jeg tror det er lidt af en smagssag. Til madpakkerne er rester fra aftensmaden, frisk frugt og grønt, samt andre hapsere lækkert. Ellers er en god hummus eller artiskokcreme (250 g. butterbeans/hvide kidneybønner, 1 dåse artiskokhjerter (i vand), salt, peber og citron - blendes) lækkert. Prøv at lave forskellige slags pålæg, hun skal nok finde mindst én slags hun kan lide.
Klidmonsteret
Forum-indlæg: 1150
Opskrifter: 11
Område: Århus
Dato: 18/6 2012 08:23

Når du snakker med barnet om, hvad der er sundt, så inddrag farver. Se hvor mange farver, I kan få i indkøbsvognen i supermarkedet, og tal med barnet om hvilke farver, I lige har spist. Og tal om, at man helst skal have allermest af den grønne farve. Lav evt. en planche, I kan hænge op på køleskabet, hvor I "holder regnskab" over farverne. Det gør det konkret og sjovt for barnet at spise varieret, og variationen kommer helt naturligt, når man ser, hvor mange farver, man kan spise på en dag.

Den videnskabelige del af det går på, at farven i grøntsager dannes af forskellige supersunde fytokemikalier. Jo mere varieret, jo bredere palet af fytokemikalier får man spist.

Det var den lynhurtige forklaring, da jeg er på vej ud af døren... Læs mere på plantemad.dk: http://plantemad.dk/fytokemikalier.html
SusanneBoedker
Dato: 18/6 2012 09:18

Ja - turen går til Helsekosten i dag - jeg er heldig at der ligger en stor en her i Odense - så må vi prøve lidt af hvert...og se hvad der falder i vores smag...

Men farveideen er rigtig god - Jeg har fundet denne her - og synes den er meget sød

http://4.bp.blogspot.com/_Dwex9AQ8IuA/So2bSAWAsII/AAAAAAAAMMg/yk4d8iShYmQ/s1600-h/CIRCPRINTGROCERYLIST-400box.jpg

Ennasus - ja, prøver også at starte i det små :-).. og enig i det med den lange liste af E-numre er nok er bedst at lade ligge, men sådan har vi heldigvis altid levet. Det svære er at komme væk fra de traditionelle børneretter - som jo ofte inderholder mælk, ost o.lign - men det er vist bare at komme i gang :-) - og vil prøve at låne bogen, selvom jeg har hørt en del kritik af den... Men som inspirationskilde er den sikkert rigtig god...

Med hensyn til spreads - så synes jeg desværre ikke at det går så godt - synes det er ret besværligt at lave?! Men måske man kan finde noget der er færdiglavet - som også smager godt... Synes virkelig bare det er SÅ træls at have stået i køkkenet så lang tid, og det så ender med pastaskruer - når det ikke falder i prinsessens smag... ! Jeg er ikke nogen ørn i et køkken - så på den måde er det både svært for mig at lave, og hvis resultatet endelig bliver godt - så kan hun ikke lide det alligevel...

Det kunne være dejligt at finde et par farvorit retter, som så kunne tåles at blive frosset ned?? Kan man f.eks fryse det soya madlavningsfløde?? - hvis man køber en - kan man så eks. fryse resten ned??

I dag står menuen på Bulgursalat med mynte og tørrede abrikoser og pinjekerne - for det ved jeg da hun elsker...

Tak for jeres gode svar - det er virklig guld værd :-) Dejligt at i vil dele jeres erfaringer med mig

X
S

tingle1
Forum-indlæg: 45
Dato: 18/6 2012 10:00

Du er heldigvis heldig at hun har en alder hvor hun nok vokser sig fra det denne sommer.
Har haft et ørebarn,de andre 2 havde ingen problemer.
Tror det er mere komplekst end bare mælk,men for nogen er det en væsentlig faktor.
Rygning går jeg ud fra er helt ude af billedet,da det er en kendt årsag.
mange forkølelser man får i daginstitution,holder jo også alt i gang.Hjalp at min kom i dagpleje.
og så dyreallergi.Ørebørn og dyr hører heller ikke sammen.
Kender mange eksempler på sammenhængen,og det forsvandt,da dyret kom et andet sted hen.Det gælder både fugle hunde og katte.
SusanneBoedker
Dato: 18/6 2012 10:39

Vi har hverken dyr eller røg - ud over den fra køkkenet...

Ja, jeg ved at der er flere sammenhænge - og jeg håber også hun vokser sig fra det, men synes det er klart at et forsøg værd.

Har dog ikke hørt det med dyr før - hun er også testet for dyre allergi - men den var også negativ, og har ingen reaktioner når hun er sammen med dyr....

... så jeg håber at hendes mælkefrikost kan hjælpe hende - kombineret med at tiden også gavner hende...
Banina
Forum-indlæg: 65
Område: Sjælland
Dato: 18/6 2012 14:22

Kunne de her komme i madpakken?

http://hijaluna.wordpress.com/2011/02/08/labre-linse-lunser/

Jeg bakker også helt vildt op om at droppe mælken, hele familien ;) jeres kroppe vil takke jer for det...
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/6 2012 14:51 | Indlæg redigeret den: 18/6 2012 16:15

Man kan ikke altid regne med resultaterne fra allergitests:

»Man regner med, at op mod 15% af alle børn (i den vestlige verden) har symptomer, der tyder på overfølsomhed overfor mælk, ja, nogle forskere mener, at 20-40% af spædbørn har problemer med komælk. Men det er kun 5%, der er allergiske, når man undersøger dem med kliniske tests (den klassiske, IgE-medierede allergi). Kilde: Mælk og Sundhed - Hvad er det du drikker, side 87.

Ingen videnskabelige beviser? Åh jo, lidt i hvert fald:

Vegansk kost godt mod astmatisk bronchitis:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4019393

Dræn i ørerne hjælper ikke:
http://www.drmcdougall.com/misc/2007nl/jan/fav5.htm
(3. historie uf af 5)

Dræn i ørerne hjælper ikke - McDougall-kost hjælper. Personlig historie:
http://drmcdougall.com/forums/viewtopic.php?f=22&t=11172
(Starter ved 3. post)

6 artikler om mellemørebetændelse, dræn, antibiotika og mælk fra Joel Fuhrmans blog:
http://www.diseaseproof.com/admin/mt-xsearch.cgi?blog_id=663&search_key=keyword&search=otitis&Search.x=21&Search.y=11

Dr. Michael Greger:The association between cow milk exposure and recurrent ear infections in susceptible children has been documented for 50 years. Though there are rare cases of pathogens in milk causing ear infections directly (then meningitis), the link is thought to be due to milk allergies. In fact there’s a respiratory disease called Heiner Syndrome, a lung disease of infants primarily caused by milk consumption that can cause ear infections. Though milk allergy most often results in respiratory, gastrointestinal, and skin symptoms, as many as 1 in 500 may suffer speech delay due to chronic inner ear inflammation. For 40 years there’s been a recommendation to try “a 3 month trial on a strict cow’s milk elimination diet” for children with recurrent ear infections, but Dr. Benjamin Spock, probably the most respected pediatrician of all time, ended up recommending a life-long elimination of cow’s milk.
http://nutritionfacts.org/blog/2012/01/14/ask-the-doctor-qa-with-michael-greger-m-d-week-16/

Det er bedst at skippe alle mælkeprodukter på én gang og ikke lidt efter lidt. Det tager ca. 1-3 uger at vænne sine smagsløg og sin hjerne af med fedt- og sukkerhungeren. Det er et spørgsmål om at være konsekvent og holde ud. Det er bl.a. nødvendig med sådan en »kold tyrker«, fordi mælkeprodukter - udover lactosesukker og caseinproteinet, som ReformedVEGAN så rigtigt snakker om - også indeholder opiater:

http://www.plantemad.dk/ost.html

(RefVEG - der er ingen lactose eller andre sukkerstoffer i ost...)
SusanneBoedker
Dato: 18/6 2012 19:10

Tusind tak for alle de nyttige links - det er interessant læsning - og lige hvad jeg mangler ! Jeg har lidt at gå i gang med :-)

Vi har taget en kold tyrker mht., da jeg også tror at det er den eneste vej frem... Jeg er spændt på om vi kan mærke en forskel snart :-)

Men nu er der ryddet ud i køleskab og fryser - og nye depoter er købt ind. Jeg fandt en masse gode ting i Bilka i dag, Bl.a.Soya koldskål - og en anden type Soyamælk end den de har i Netto, så nu håber jeg at falder i smagen :-)

Madlavningsfløde var der også :-)... hvilket jeg synes letter mit dilemma omkring madlavning en del !? I Helsekosten var de meget behjælpelige, og hun fandt en masse gode ting - noget vegansk farsmix, som kan bruges til deller m.m. - og så lidt forskelligt spread til madpakken, samt noget vegansk smørreost....så kan jeg prøve mig lidt frem uden det kræver de helt store udskejelser i køkkenet :-)

Laura har taget mælke detoxen rigtig fint :-) - så det er egentlig en stor overraskelse.. Xér fingre for at det fortsætter... :-)

1000 tak for alle Jeres indlæg... det sætter jeg stor pris på!

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 18/6 2012 19:31

Du kan også prøve at øge mængden af mælk! Det kunne være hun fik for lidt ; )
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/6 2012 07:38 | Indlæg redigeret den: 19/6 2012 07:51

Moonie - du kan også prøve at mindske mængden af alkohol! Det kunne være, du har fået for meget:D

Susanne - inden du går helt amok i soja-erstatningsprodukter, så læs lige min sojaside:

http://www.plantemad.dk/soja_info.html
SusanneBoedker
Dato: 19/6 2012 08:41

@Moonie - er vist mest enig med Leif ... men tak for dit råd, er sikker på at det var velment :-)

@leif - Tak igen ! Vi prøver at begrænse os.... Super side du har - det er lige med at finde alle guldkornene
Sider: 1 2 > >>