Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

soya usundt ??

Grønne Børn

manse
Forum-indlæg: 3
Område: KBH
Dato: 3/8 2012 20:17

http://www.nourishingourchildren.org/Soy.html

jeg tjekkede overstående link og er efterhånden ret ked af det, har også indset at mit elskede qouarn er på skidt listen. så hvad gør man som veggi gemmen 20 år ved en masse om kost men har brugt soya i min husholdning og nu er der et barn der er klar til mad... ?

er nervøs for min lille pige for det hun skal når jeg stopper amningen:-(
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Dato: 3/8 2012 20:37

Jeg tror du vil finde ud af at der er ekstremt delte meninger om dette emne.
Spørg bare Leif Varmark:)

Jeg indtager ikke selv meget soja, men ville ikke være bekymret for at spise relativt uforarbejdet, økologisk soja i moderate mængder.

Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Dato: 3/8 2012 20:53

Mht. det med fyto-østrogener er der stadig uklarhed omkring hvorvidt de rent faktisk opfører sig som østrogen i en menneske-krop eller om de rent faktisk er uvirksomme men kan sætte sig og blokere for rigtigt østrogen, så effekten er modsat. Såvidt jeg har forstået. Men en anden ting er at når jeg mærker efter på min egen krop føler jeg ikke at soya-produkter er specielt sunde, f.eks. for fordøjelsen. Der er fiberrige grønne grøntsager, linser og bønner svære at slå af banen. Ting dit barn sikkert også vil have meget bedre af. :)

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/8 2012 21:00 | Indlæg redigeret den: 3/8 2012 21:23

Der er ikke »ekstremt delte meninger« om soja inden for videnskabelige kredse, kun udenfor blandt alternative behandlere, fantaster og kødfanatikere. Nourishing Our Children er en uvidenskabelig propagandaside for The Weston A. Price-foundation, der er en kødlobby-organisation betalt af amerikanske farmere. Deres taktik er at blande korrekte og ukorrekte oplysninger og på den måde skabe forvirring og utryghed, hvorefter de anbefaler kød og mælk. Se i stedet her:

http://www.plantemad.dk/soja_info.html

Man bør spise traditionelle sojaprodukter og ikke højtforarbejdede industriproducerede kødefterligninger. Max. 5% af ens kalorier bør komme fra soja. Dit barn må ikke få sojaprodukter før tidligst efter 1-års alderen - er alt sammen forklaret nærmere i artiklen.

Pawa - den strid er afgjort: http://nutritionfacts.org/video/soy-breast-cancer-3/

Det er korrekt, at Quorn er noget lort:

http://www.vegetarkontakt.dk/?-quorn=46217

manse
Dato: 9/8 2012 16:27

tusind tak leif og pawa
manse
Dato: 9/8 2012 16:38

ps
kunne man ikke gå til forbrugerstyrelsen med det ?? det er jo falsk markedsføring , jeg har desværre spist en del under min graviditet hvilket ikke er særlig godt i forhold til det er skimmelsvamp øvøvøv
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 10/8 2012 07:26

Manse hvad bruger du quorn til? Jeg er sikker på at du kan finde alverdens alternativer herinde.. F.eks. hvis du laver "kødsovs", så plejer jeg at blende champingoner og proppe i.. også i lassagne, den fanger børnene ikke, selvom de hader champingons hele/halve. :D

Og som udgangspunkt, spiser vi kun sojapølser og burgere når vi skal ud hos andre som griller, eller hvis der er en eller anden kødfest i børnehaven.. eller hos venner. Min søn Matthias på 5, er nemlig ret følsom for tiden, og vil bare have det samme som de andre.;)

Ja det er ikke så godt for baby, men altså jeg er sikker på at med den kost du giver hende, så bliver hun sund og rask. Måske tilskud af mælkesyrebakterier vil være godt for hende, efter amningen.. det har du jo i mælken i forvejen..

Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 24/11 2012 21:38

Gælder sojaprodukter også friske sojabønner (edamame)?
Rune Skougaard
Forum-indlæg: 188
Dato: 25/11 2012 07:09

igen thank you leif!!! dette er skarpe argumenter jeg har savnet når min soya mad bliver angrebet gang på gang af folk der fortæller mig at det er super skidt for mig
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/11 2012 08:07

Edamame-bønner er sojaprodukter, men de er ikke forarbejdede. De er supersunde.

Men de indgår selvfølgelig i de ca. 5% maximum af kalorierne, som det er OK at spise på en dag.
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 29/11 2012 07:42

Rune: de dyr folk æder bliver også stopfodret med soja