Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gravid :)

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
MarieV
Forum-indlæg: 55
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 15/8 2012 14:25

Hej :)

For lidt over en måned siden fandt jeg ud af, at jeg er gravid. Det er slet ikke planlagt, men både jeg og min kæreste er rigtig glade og glæder os til at blive forældre :D

Jeg er nu i 10. uge (9 + 2). Jeg døjer desværre en del med kvalme og har derfor lidt svært ved at spise optimalt...

Har I nogle gode råd med hensyn til ernæring, vitaminpiller etc?
Jeg er veganer, jeg tager Baby-Me-Now fra Solaray som eneste kosttilskud pt. (skal til lægen i morgen og få taget nye blodprøver og snakke kosttilskud)
MangoMuffin
Forum-indlæg: 52
Område: Sydjylland
Dato: 15/8 2012 15:04

Yay, Tillykke! Flere veggiebørn :-D

Har egentlig ikke nogle råd (Udover grøntsager og mandler..), men tør næsten godt at sige, at Luna har :-D
The_veggie_teen
Forum-indlæg: 156
Område: Østjylland
Dato: 15/8 2012 15:39 | Indlæg redigeret den: 15/8 2012 15:39

Jeg har ikke nogle eller noget gode råd/godt råd, men jeg vil da alligvel lige benytte lejligheden til at ønske jer tillykke. ;)
MarieV
Dato: 15/8 2012 18:50

Mange tak begge to :D
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 15/8 2012 19:13

Hej Mae, stort tillykke med graviditeten. Det er altid spændende med en lille ny grøn her på siden :)

Sørg for at få massere af jernholdige bladgrønt som også indeholder folat. Det er ikke sundt at tage multivitaminer med folinsyre, som de nettop anbefaler at gravide skal. Men studier viser at det har en sammenhæng mellem brystkræft senere i livet. Vi har også skrevet om det herinde før, du kan bare søge på gruppe grønne børn. Der er noget om emnet.

Spis fuldkorn. Og hold dig total mega meget væk fra light produkter ;)

Det var lige nogle kostråd fra mig.. ;)

Håber kvalmen snart går væk. Jeg kunne rigtig godt lide rugkiks da jeg havde kvalme i min graviditeter. Ik at jeg havde særlig meget kvalme, men det skete vist en gang eller to:D

Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/8 2012 11:03 | Indlæg redigeret den: 16/8 2012 11:04

Hej Marie og stort tillykke! :D

Jeg havde også meget kvalme og madlede da jeg var gravid, og det stoppede først da jeg var 18 (kvalmen) og 20 (madleden) uger henne. :-S Det var virkelig ikke fedt ikke at kunne spise al den "dejlige" mad jeg vidste min søn havde brug for, men det var virkelig begrænset hvad jeg kunne få ned. Nogle dage var det kun en hulans masser klementiner, en pakke riskiks og en skål nudler, eller bare en kop bouillon jeg formåede at spise. Hvis du også har det sådan, er mit bedste råd at du spiser det du kan nu. Så sundt som du kan. Din baby skal nok tage hvad han eller hun har brug for. ...og du skal nok klare dig. Når kvalmen er ovre vil du helt sikkert få lyst til at spise ekstra sundt og lækkert. :)

Det er fint din læge er opmærksom på at tage blodprøver. Min søn guflede en stor portion af mit B-12 lager, så jeg måtte have indsprøjtninger da jeg var ca. halvvejs henne. (Trods det at jeg spiste baby-me-now hver dag) Jeg har netop fået taget nye prøver der viste at mine værdier nu er normale igen. Min søn er i øvrigt søn og rask og trives rigtig godt.

MarieV
Dato: 16/8 2012 12:29

Acai-Maria: Tak :)
Jeg har godt hørt, at det er bedre at spise fødevarer som indeholder folat end at tage folinsyre, men når nu det er svært at spise varieret og derfor også lidt svært at få nok folat, er det så ikke bedre at tage folinsyre? Det er vel bedre end ingenting?
Og tak for de andre gode råd :)

Luna: Tak :) Puh, det lyder som om du også havde en hård graviditet. Det er nemlig rigtig øv ikke at kunne spise så sundt og varieret, som man så gerne vil når nu man har en lille baby i maven. :( Men hvor skønt, at du har fået en sund og rask søn på trods af kvalmen og det begrænsede madindtag i starten (det beroliger også mig lidt, man bliver jo lidt bekymret når man er usikker på om man nu giver baby alt det han/hun har brug for). Og tillykke med din søn, han ser bare helt vildt sød ud! :D

Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 16/8 2012 12:49

Eeej det er altså bare så stort!!!! KÆMPE tillykke, held og lykke, og hold os lige opdaterede med den lille! :)
MarieV
Dato: 16/8 2012 13:52

Røsle: Taaak, og det skal jeg nok :D

Og til Luna: Jeg har anmodet om at blive medlem af gruppen ((Grøn & Forælder)) på Facebook, som jeg kan se du er administrator for. ;)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 16/8 2012 14:02

Jaa, fedt du fandt den! ...og så fandt jeg jo også lige dig samtidig. ;)
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 16/8 2012 15:18

nice mand! al kærlighed til dig og bebs! <3
Frau Flink
Forum-indlæg: 46
Dato: 16/8 2012 19:03

Tillykke med graviditeten, dejligt med så mange grønne bebser :D
Jeg led selv rigtig meget af kvalme i starten af min graviditet, tabte 11 kg..!! Kolde appelsiner synes jeg hjalp mig en smule..

Der findes nogle "armbånd" som skulle være rigtig gode, har dog ingen erfaring selv.. De kan købes i div helsekoster og matas

Her er et link så du kan læse lidt om hvad det er.. http://www.seaband.dk/

Ellers har jeg lige læst at nogle forskere har fundet frem til at sperm sku nedsætte kvalmen, noget med at kroppen på den måde vænnede sig til det fremmede der havde gjort sit indtog.. ;)

Håber det snart går over
MarieV
Dato: 17/8 2012 10:29

Luna: Jaaa, totalt smart. :D

Røsle: Ih, taaak :D

FrkFlink: Tak :) Ja, jeg glæder mig også så meget til at blive mor til en lille veganerbaby <3 Hvilket min kæreste (som foreløbig er vegetar - men så småt er ved at blive veganer :D) er helt med på, heldigvis! :D
Hold da op, det var godt nok et voldsomt vægttab!
Uh, appelsiner lyder godt, jeg synes bare de er lidt kedelige på denne tid af året ;) Men frisk frugt i det hele aget er good stuff, bortset fra bananer og avocado (som jeg ellers normalt elsker), især cantaloupmelon og nektariner er baby i maven stor fan af :D

Uh, kender godt de armbånd, min søster bruger dem mod køresyge... Måske skulle jeg prøve at anskaffe mig sådan nogle, det ser jo rimelig harmløst ud. ;)

Haha, jamen, øhm... Det lyder godt? ;) Har dog ikke oplevet at det hjalp mod kvalme ;)

Og tak, håber også det snart går over... For er godt nok allerede ret træt af det!

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 17/8 2012 14:15 | Indlæg redigeret den: 17/8 2012 14:39

Nu har jeg jo aldrig været gravid, men her fra sofaen jeg vil da mene, at hvis man har kvalme og ikke kan spise ret meget, så gælder det vel om at spise meget sundt...

Er der slet ikke noget ordentligt, du kan spise, eller får du kvalme af alt sundt? Måske kan du ofre alsidigheden til fordel for et mindre antal sunde ting?

Undgå fedt og olier! Og ellers hold ud i 15 uger, så er det statistisk set gået over:D (men virkeligheden er ofte noget andet...)

Ang. folat kontra folinsyre, så kig lidt på denne her:

http://www.plantemad.dk/vitaminpiller.html

så kan du vurdere, om du synes at piller er bedre end ingenting.

Folat - indhold µg (mikrogram) pr. 100 g plantemad:
800 Sojamel
625 Mungbønner
280 Sojabønner
270 Grønkål
239 Broccoli
226 Hvide bønner
223 Cornflakes
220 Spinat
210 Hybenpulver
190 Hvedekim
180 Persillerod
180 Kikærter
165 Blomkål

osv. Gå selv videre på http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0047
MarieV
Dato: 17/8 2012 19:29

Leif: Jeg kan godt spise sunde sager, faktisk kan jeg slet ikke lide for sød og fed mad lige for tiden og køderstatninger bryder jeg mig heller ikke om, så det er ikke fordi jeg propper mig med alt muligt usundt. Det er bare svært at få rigtig god, varieret kost, især fordi jeg får kvalme af køleskabet og af at stå og tilberede mad, udover salater fx. - mange krydderier og især løg og hvidløg kan jeg slet ikke være spise... :(
Mine 'cravings' er mest frugt (især cantaloupmelon, vandmelon, nektariner og ferskner - godt det er sommer!), agurk, slikærter og broccoli med citronsaft. Men fx nødder, kerner og frø samt bønner, kikærter og linser får jeg ikke så meget af, og rugbrød bliver også erstattet af lysere brød :( Til gengæld kan jeg godt spise lidt havregrød om morgenen (hvor jeg har mindst kvalme) og lidt kartoffelmos (på vand med salt og peber og intet) andet kan jeg også godt spise nogle gange :)
Men det bliver forhåbentligt snart bedre!

Jeg synes det er meget interessant, det som McDougall skriver, men (næsten?) alle kosttilskud til gravide indeholder jo folinsyre? Og jeg er bare så bange for, at hvis jeg ikke spiser mine kosttilskud, at jeg og babyen kommer til at mangle, nu hvor jeg ikke spiser helt så varieret som jeg plejer... :( Og man kan jo ikke undgå at blive lidt påvirket af sin læge, selvom jeg godt ved at man ikke skal stole blindt på alt hvad læger siger, især når det gælder kost...

Forresten, så læste jeg om dig i avisen for noget tid siden med min mor og så udbrød hun: "Jamen, det er jo Leif! Han var lærer på min folkeskole!" - kan det passe? :) Hun gik på Rønnevangsskolen (mener jeg det hedder?) i Tåstrup i 70'erne :)
MarieV
Dato: 17/8 2012 20:08

Hov, der står jo faktisk folsyre på mine vitaminer, som jeg troede var ca det samme som folinsyre... Og jeg læste lige følgende på netdoktor:
"Folsyre tilhører gruppen af B-vitaminer, og bruges ved blandt andet celledeling. Folsyre, folat og folacin er navne på de naturligt forekommende former. Folinsyre er den syntetiske form."
Er det så ikke bedre end folinsyre?
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/8 2012 04:33

hej mae

med det du skriver du spiser lyder det som om du lever som frugtar , men det kan selvfølelig også godt lade sig gøre
http://rawfooddenmark.ning.com/group/rbrn

vh lu
Leif Varmark
Dato: 18/8 2012 13:32 | Indlæg redigeret den: 18/8 2012 14:01

Altså - jeg tror ikke, du har noget særligt alvorligt problem.

Det med kvalme over køleskabet og at stå og lave mad, det har vi et knippelgodt råd imod: Lad kæresten lave mad!

Du kan spise salat, ærter, agurk, broccoli, kartoffelmos, havregrød, hvidt brød, citronsaft, peber og en masse frugt - og sikkert også lidt andre ting. Jamen det kan man faktisk godt leve af, også når man er selv-anden (fedt udtryk, ikke?). Man kan faktisk leve udmærket i månedvis udelukkende af kartofler (og som den uforbedrelige propagandist lucifer siger) eller frugt. Og hvis du får sneget bare en lille smule bælgfrugter, nødder og kerner ned i kloakken, så er det jo fint.

Hvad med smoothies? Hvad med suppe?

Ekstra folat anbefales jo som en ekstra sikkerhed mod, at babyen får ødelagt sin rygrad (neuralrørsdefekt). I vor kultur er automatsvaret piller. Men selv såkaldt »naturlige« indholdsstoffer i piller dur ikke, da det er sammenhængen og samvirkningen med madens øvrige stoffer, der giver alle sundhedsfordelene. Ekstra doser af isolerede enkeltstoffer skaber uorden og skævhed i stofskiftebalancen.

Mit svar til dig er: broccoli, grønkål og spinat, sojamel og hvedekim i dit hjemmebagte brød, hvedekim og hybenpulver i din havregrød (plus 1 spsk knust hørfrø) og persillerod i kartoffelmosen. Andre folatholdige fødevarer er blomkål (som du vel kan spise, når du nu kan spise broccoli?), asparges, endiviesalat, romainesalat, knækbrød, dild, persille, hørfrø... Viola! Masser af folat.

Jeg har kun haft enkelte dage som foredragsholder på skoler i 1970erne. Men jeg boede fra 1974 i Albertslund. Måske har din mor set mig der? Jeg husker ikke, at jeg skulle have »optrådt« i Tåstrup.
MarieV
Dato: 18/8 2012 16:35

Leif: Ja, du har nok ret - jeg tror også bare, jeg bliver lidt hysterisk, nu hvor jeg så gerne vil give min baby så god næring som muligt :$ Det er dog også først den sidste uges tid at jeg er begyndt at kunne spise lidt mere... og det er nu mest hvidt brød og frugt der ryger ned...

Og tak for en masse gode råd, mon ikke jeg kan få brugt en masse af dem :)

Nå, okay, hun var heller ikke sikker på det var dig, hun syntes bare det lignede og lød så meget som dig - hun mente at du havde været med til at lave noget musik og teater på hendes skole :)
Leif Varmark
Dato: 18/8 2012 18:32 | Indlæg redigeret den: 18/8 2012 18:35

I slutningen af 70erne var vi en flok, der lavede dansk traditionel folkemusik (Albertslund Folkemusikhus) med sang, musik, dans, fortælling og nogle gange lidt småteater, og vi lavede en hel del arrangementer på skoler og institutioner der på egnen. Måske er det sådan noget, din mor husker?

Det var i denne stil:

http://www.balladeskolen.dk/pages/videosiden.htm

Sang, musik og dans er godt for baby'er, også allerede mens de ligger i maven. De kan høre, og deres hjerne styrkes og udvikles, når de følger med i de musikalske strukturer og rytmer. Virker naturligvis også for voksne, men de er bare lidt langsommere i opfattelsen...:D
Sider: 1 2 > >>