Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gravid !?

 

Grønne Børn

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Område: KBH
Dato: 2/11 2007 17:53

Ja, jeg forventede, at du ville skrive noget negativt om mit indlæg. Forskellen er, at jeg bruger kilder, der kan bevise, at det, jeg skriver, er sandt. Jeg ville ikke videregive information, hvis jeg ikke var sikker på, at det var sandt.
Desuden gør jeg forskel på, hvad jeg selv synes, og hvad fakta er. Det gør du, så vidt jeg kan se, ikke. Du har en masse mærkelige holdinger (f.eks. at fisk ikke er et dyr!) og du får dem aldrig gennemført - og da slet ikke på dette forum.

Indeholder alle piller for meget kalk? Hvordan i alverden kan du bare påstå det? Det er jo noget fis, og hvad ved du overhovedet om det?!

Hvis du tror, æg og mælkeprodukter gør, at man er sund og får opfyldt behovet for alle næringsstoffer, så er det DIN holding. Der er ingen garanti. Og selv om man får B12 og D-vitamin (hvis man da spiser en del smør), så er det ikke lig med, at man ikke skal bekymre sig. Det er jo netop det, du skal. Netop æg og mælkeprodukter er en aldeles god grund til at bekymre sig. Gider slet ikke remse alle de risici op, der er forbundet med disse fødevarer. Og du ville nok bare uvidende afvise det alligevel...
Kilroy
Forum-indlæg: 2999
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/11 2007 18:45

10 - 4, Maria ;). Håber, I har en rigtig dejlig aften på RizRaz. God weekend,- der ser jo ud til at blive herligt udevejr ! Kilroy.
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 2/11 2007 20:13

Tak for dine saglige indlæg og kildehenvisninger Maria. Det er virkelig svært som Polly siger, at vide hvem man skal tro på, da mange fødevarer bliver støttet af pengestærke lobbygrupper (det kan sikkert også gælde soyaindustrien for resten). Så er det rart i det mindste at kunne undersøge hvor oplysningerne kommer fra.
zuenka
Forum-indlæg: 52
Område: KBH
Dato: 5/11 2007 18:42

jeg må hellere oversætte noget materiale til dansk, når I virker så uvidende om de rene videnskabelige retninger. & tænk på at udlændinge tror danskere kan engelsk.
Makrobiotiske afhandlinger er lige til at skaffes på nettet, eller hvad .. ;-)
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/11 2007 19:35

Kære Zuenka

Jeg skal være den første til at tilstå at mine sprogkundskaber er begrænset til relativt almene usofistikerede samtaler.;)

Dernæst er jeg ikke synderligt bevandret i macrobiologi, udover det man lære i en vælling af andre fag på hf-kurset. Så det ville være rigtig dejligt hvis du ville gøre det arbejde, da denne viden kunne være interessant:)

Dog kan jeg een ting, som jeg er ret god til, nemlig at føle min krop og dennes behov;)

Venligst

Polly
zuenka
Forum-indlæg: 52
Område: KBH
Dato: 6/11 2007 18:57

Det er ikke så indviklet at forstå yin og yang indflydelse i madlavning.
Så længe du har det godt, er det udmærket at lære sin krop at kende.
Der findes også lidt om makrobiotik på dansk, og det skal være muligt at kunne forstå det engelske.
Det er ikke nødvendigt at kunne biologiske betegnelser for at kunne lære makrobiotikken.
Man siger at man kan mestre sin egen krop efter at man har beskæftiget sig i 10 år.
20 år er dog nødvendige for at kunne mestre videnskaben, sådan at man også er i stand til at hjælpe andre.

Skulle du have brug for et råd, ved siden eller i stedet for din læges recept, kan du bare rette henvendelse til undertegnede... dog bedre via en privat mail. Det er da ikke alle vegetarer der er interesseret i den sundeste livsstil.

PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/11 2007 20:12

Kære Zuenka

Sjovt du nævner yin/yang....
Faktisk er jeg taoist ;)

Polly
Alrune
Forum-indlæg: 11
Område: Århus
Dato: 12/2 2008 10:55

Min søn er 1½ år gammel nu og har aldig fået kød og han er sund og rask... Lyt ikke til alt hvad lægerne siger... :P
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/2 2008 22:38

GuloGulo...... Hvad giver I ham ifht proteiner etc, får han æg og mælkeprodukter?

Kan man feks er godt putte lidt udkogte røde linser i mosen, og såfremt gider de at spise det?
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Område: KBH
Dato: 13/2 2008 13:38

Citat fra Zuenka:
"Bedre er det Diy har skrevet, altså at man ikke skal bekymre sig over manglende vitamin og proteinbehov, hvis man er vegetar, spiser æg og mælkeprodukter. "

Det har jeg på intet tidspunkt sagt! Jeg har sagt at lige gyldigt hvilken kost man vælger bør man sætte sig ind i hvad kroppen har brug for, ellers ville jeg heller ikke være veganer.
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 14/2 2008 21:11

Min anden datter er nu 7 mdr, jeg har prøvet at røre lidt mosede kogte linser i hendes frugtmos, og det var hun vild med. Jeg synes at jeg kan huske at man kan begynde med linser og bønner omkring denne alder. Måske fordi det er anden gang hænger jeg mig ikke i det, men giver hende lidt af hvert af hvad vi andre får, bare blendet. Det vigtigste måleredskab må være at hun har energi og er rask, og det er hun ihvertfald.
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/2 2008 00:19

Marianne.... Okay det lyder rigtig godt med linserne... Har tænkt en del over det samt de 1000 andre spørgsmål man stiller, når man er gravid første gange...
Alrune
Forum-indlæg: 11
Område: Århus
Dato: 19/2 2008 10:13

Polly... Han får både mælk og æg... Så længe du ammer skal du ikke værer nervøs for dit barns ernæring da barnet får alt hvad han/hun skal bruge igennem din mælk...
Lina
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 9/3 2008 15:55

Hej jeg er selv vegetar og har født et pragt eksemplar af en datter på vegetarisk føde *G*

Jeg var også i lang tid i tvivl om hun skulle fortsætte med at være vegetar eller ej, og efter lidt snak frem og til bage er vi blevet enige om at hun er vegetar her hjemme, hvad der jo er super naturligt for her er der ikke noget kød  og så må hun selv bestemme når hun er ude….

jeg ved godt det lyder lidt underligt, men jeg tror hun bliver en mere bevist og selvstændig, hvis hun selv for lov til at bestemme udover det syndes jeg at alle ekstremistiske tendenser er skadelige og det er trist for et barn at skulle forsvare et valg det ikke har taget.

Mht ernæring så skal du ikke være bekymret så længe du ammer og det kan du jo gøre i lang tid.
Når tiden kommer til mad og hun spiser godt, så kan hun bare spiser det samme som jer, sammen med en børne-vitaminpille, jeg tror kun der er grund til bekymring hvis ikke barnet gider at spise, men så må man være lidt opfindsom og camouflere det værste

med venlig hilsen Lina
Lina
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 9/3 2008 16:40

Jeg glemte en lille tilføjelse

huske at passe rigtigt godt på dig selv (i det hele taget) men mest når du går i gang med at amme, for du skal bruge utroligt meget energi, faktisk mere en når den lille er i maven, husk virkeligt at spise godt i den periode.

Held og lykke med det i kan godt glæde jer...:)

Nielsdatter
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 14/3 2008 19:26

Hej.
Ser at starten af denne debat er gammel og jeg har ikke læst alle svar. Men men jeg gik på bibloteket da min ældste datter skulle til at have fast føde, og fandt en bog der hed noget med børn og vegetarkost. Prøv det:)
Jeg selv venter det 3. barn og det går bare fint på vege-føde og min mand er født og opvokset vegetar og er indtil dato meget sund og rask og dejlig.
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/3 2008 11:13 | Indlæg redigeret den: 16/3 2008 11:14

Tak igen......

Jeg har læst en hel masse og fået snakket med folk der har opfostret deres børn vegetarisk.
Så jeg synes bestemt at det ser meget lyst ud, ikke at jeg troede det var et problem overhovedet...
Men man vil jo gerne give ens børn den bedste og sundeste mad i verden...

Påfaldende er det jo også at laaangt de fleste opskrifter der er at finde på vege-baby mad er vegetariske, hvor der stå man kan putte kød i senere, dvs ca samtidig med at de i den aldersgruppe siger god for at give barnet bælgfrugt, som i mine øjne er pseudonym for proteiner.

Indtil videre er den vokset rigtig fint og graviditeten kører nærmest efter bogen, dog har jeg taget en vitaminpille med ekstra folinsyre, som anbefales alle gravide og seneste tiltag er efter min jordmoders anbefaling at tage kalk med magnesium (fordi mine ben har krampet om natten) som åbenbart er et alm. tegn på mangel af det... Som altså heller ikke just har noget med vegetarisk føde at gøre, men også er meget normalt, at have et ekstra behov for....
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Område: KBH
Dato: 16/3 2008 17:51

Vi har en der hedder "Vegetarmad for børn" af Nicola Graimes.
Der er super mange spændende opskrifter i som også ser meget appetittelige ud og er børnevenlige og har nogle sjove farver og former!..

Den er desværre ikke vegansk, men i de fleste kan man bare skifte det ud med tofu, soyayoughurt, egg-replacer, vegansk margarine i stedet for smør osv.. Det kræver ikke så meget fantasi, og mange af tingene kan også udelades som fx ost..

Den kan i hvert fald anbefales. Der står også næringsværdier bagerst i opskrifterne. Ret smart!

Der er også mange dessertopskrifter, og ideer til børnefødselsdage
roden
Forum-indlæg: 41
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 19/3 2008 10:30

Hey Polly, rigtig godt at høre, at det går godt inde i maven!

Angående kalk, så er det meget meget vigtigt for optagelse af kalk, at man har nok D-vitamin. Det kan især være et problem her om vinteren. Det er altså hips som haps om man tager kalkpiller, for man får garanteret masser af kalk som man bare ikke kan optage.

Derfor, gå en tur i det dejlige solskin (hvorved det belyste hud danner D-vitamin automatisk) ned til apoteket og køb nogle D-vitaminpiller.

Jeg har denne viden fra en speciallæge, som refererer til en canadisk undersøgelse, som jeg sikkert kan få nærmere reference på, hvis det er vigtigt.

Kærlig hilsen.


PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/3 2008 20:33 | Indlæg redigeret den: 5/7 2009 12:53

de kalk/magnesium piller jeg har købt indeholder faktisk D-vitamin også... Men jeg får da osse bevæget min tunge krop ud indimellem, også når solen skinner..:D
Sider: << < 1 2 3 4 > >>