Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Mad, børn og fremtiden

Grønne Børn

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/10 2012 09:46 | Indlæg redigeret den: 1/10 2012 09:47

John McDougalls månedlige nyhedsbrev handler denne gang om mad, børn og fremtiden:

http://www.drmcdougall.com/misc/2012nl/sep/children.htm

Samtidig med at præsentere en lang række videnskabelige kendsgerninger og gode råd, som enhver mor og far kan bruge, tøver han ikke med en skarp kritik af fødevareindustrien, som han anklager for at have skabt en verdensomspændende epidemi af kroniske sygdomme blandt børn og voksne udelukkende af profithensyn.
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 1/10 2012 16:23

Tak! :D
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 1/10 2012 20:00

Tak for linket Leif..

hvad tænker du når han skriver at vi ikke skal tage ekstra D-vitamin? Solen er så stærk og fyldt med skadelige stråler, at vi ikke kan udsætte vores små nyfødte for sollys før de er 1 år gamle, det fraråder sundhedsstyrelsen. Og babyer skal derfor have d-vit dråber.

Infants and children need sunshine for many reasons, including the production of vitamin D. The amount of exposure depends on factors such as skin pigmentation, latitude, season of year, and time of day. In general, about two hours a week of exposure to face and hands is sufficient for light-skinned children. Vitamin D supplements will not replace sunshine and have multiple adverse effects. I do not recommend vitamin D supplements in the forms of fortified-foods or pills (expect under extreme situations). Vitamin D is not of concern on my starch-based diet.

Er vi som bor over 37grader Nord i extreme situationer?
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 1/10 2012 21:54

Jeg ved ikke nok om børn under et år. Umiddelbart tænker jeg, at vore forfædre næppe har ventet et år, inden de udsatte deres unger for solens stråler, men om det har været usundt eller atmosfæren dengang var mere beskyttende ved jeg ikke. Sikkert er det imidlertid, at de ikke gav børnene vitamindråber, men det er nok bedst, at vi gør det i dag.

Men generelt må man som nordeuropæer sige, at sol er godt, men den skinner helt afgjort ikke nok på vore breddegrader, og de fleste af os opholder os mest indendøre (har indearbejde, bil, fjernsyn, computere etc.). Så jeg kan ikke se, hvordan vi kan undgå tilskud med D-vitamin - især ikke, da nyere forskning mere og mere peger på, at de hidtidige anbefalinger sandsynligvis er alt for lave. Men derfor mener jeg selvfølgelig stadig, at vi skal sørge for at få så meget solskin, vi kan - altså minimum de her berømte 15-20 minutter om dagen på ansigt, hænder og arme.

McDougalls hævder, at D-vitamintilskud har masser af alvorlige konsekvenser, men det har jeg svært ved at se. Han kan selvfølgelig henvise til en del undersøgelser, men jeg synes, der er flere undersøgelser, der peger i den modsatte retning. Jeg bygger min D-vitamin-holdning på Michael F. Holick, som er en af verdens fremmeste D-vitamin-forskere:

http://www.plantemad.dk/d_vitamin.html

Fra denne side er der også links til andre eksperter, bl.a. McDougall.