Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarbaby og fiskeolie???

Grønne Børn

dyrelykkegaard
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 10/10 2012 08:59

Vi lever 100 % vegetarisk og det samme gør vores baby. Rebecca Pearson skriver i sin bog at man ikke bør undgå at give fiskeolie, fordi hørfrøolie ikke kan give det samme og baby kommer derfor til at mangle noget. Jeg har svært ved at tro at dette kan være rigtigt, men ved ikke helt nok om det - måske nogle af jer gør??

Det er bl.a. følgende tekst jeg referer til:

"Omega 3
Vil du gerne være sikker på, at dit barns hjerne og syn udvikler sig, som det skal? Så giv dit barn omega-3 i form af fiskeolie. Nej, det er ikke vegetarisk, men gør det alligevel. Jeg anbefaler en helt bestemt ren og koncentreret olie, nemlig Omega-3 fra Nordic Naturals, ½ tsk daligt til alle børn. Så får dit barn de supernødvendige fedtstoffer DHA og EPA til nervecellerne i hjernen og øjets nethinde. Der er ikke nok omega-3 i modermælkserstatning, og det er meget vanskeligt at omdanne omega-3 fra hørfrøolie til EPA og DHA. Mangel på disse fedtsyrer kan påvirke dit barns indlæring, sprogudvikling, syn og hjernevækst negativt og øge risikoen for betændelse i tarmen."

Søs
Forum-indlæg: 94
Område: Midtjylland
Dato: 10/10 2012 10:44

Det lyder næsten som en salgstale for et bestemt produkt...hmm.. Men jeg aner simpelthen ikke noget om det.

Hvad gør Afrikanske børn, der lever i midten af afrika og derfor ikke har adgang til fisk? Er de blinde og dumme allesammen?
- Jeg tror umiddelbart, så er det helt rigtigt at børn og voksne har brug for omega 3 + 6 fedtsyrerne. De ER essentielle- MEN de findes altså også andre steder.

Det må kunne slåes op?
/søs
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 10/10 2012 11:57

problemet er, at man endnu ikke ved med 100% sikkerhed om Ala-omega-3 er nok.

Man kan dog få vegetabilsk Dha og Epa omega-3 fra alger, hvilket jeg selv tager.
dyrelykkegaard
Forum-indlæg: 4
Dato: 10/10 2012 12:19

Tak for tippet om omega-3 fra alger. Det vil jeg straks få fat i. Er det blot på apoteket eller matas du kan købe det? Eller spiser du blot en masser alger? :-) Hellere på den sikre side - dog helst uden fisk indblandet. Nu håber jeg blot at det ikke har manglet for meget under min graviditet :-(
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 10/10 2012 13:09

Der er ikke meget man ved med 100% sikkerhed. Dog ved man at der lever/har levet en meget stor del af verdens befolkning som hverken spiser fisk eller alger. Endda også uden at indtage fiskeolie.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/10 2012 17:08 | Indlæg redigeret den: 10/10 2012 17:56

Søs - you got it!

Når evolutionen kun lader små mængder af DHA og EPA optage af organismen, så er der nok en grund til det. Jeg mener, man skal være varsom med at forbedre naturen, før man ved noget konkret. Det er lige så farligt med for meget af noget, som for lidt af noget.

Konkret ved vi følgende:

http://www.plantemad.dk/olie.html

Det er vigtigere at nedsætte sit indtag af omega 6, end det er at forøge sit indtag af omega 3. Disse to fedtsyrer konkurrerer nemlig om at blive optaget i kroppen (de benytter sig af samme nedbrydningsenzym). Hvis vi får for meget omega 6, producerer kroppen for meget af den kræftfremkaldende arachidonsyre og for lidt DHA/EPA. Men hvis vi får for meget omega 3, stiger risikoen for diabetes 2 og prostatakræft samt »småting« som beskadiget immunsystem, stigende tilbøjelighed til blødninger m.m. Vi bør spise sådan nogenlunde lige meget af hver.

http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Omega-3-ALA-intakes-enough-for-EPA-DPA-levels-for-non-fish-eaters

Det sundeste for en gravid - og dermed for ungen - er at spise ren plantemad med vægt på mørkegrønne bladgrøntsager. Herved får man både folat, jern, calcium, omega 3 og omega 6 i præcis de nødvendige mængder. Det eneste, man i så tilfælde skal indtage »kunstigt«, er B12- og D-vitamin.

For resten: Rebecca Pearson er et vrøvlehoved. Hun anbefaler dyremælk (hendes eget ord), æg, fiskeolie, levertran, bipollen, propolis, probiotika og bakterier fra lort.

http://vegetarkontakt.dk/?-baby-bog=98073
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 11/10 2012 08:52

Hej Søs

Der findes små mængder EPA og DHA omega-3 olier i æg og mælk.
Men ligesom dig, så er det rart at være på den sikre side,..

Du kan købe vegetabilsk EPA og DHA i Svergie men ikke i Danmark. Jeg har købt mit på nettet.

http://www.optimumnutritionists.com/pages/shop/omega-3/dha-epa-from-algae.php

Bemærk også at algeolie kan være bedre end fiskeolie, da
"Sustainably grown in steel tanks it offers a viable affordable alternative to a fish oil industry on the brink of environmental collapse through over fishing and pollution.

It also avoids the problem of oceanic pollution , toxins such as mercury, PCBs and fire retardents"

Men hvis det endelig er, så er der masser af babyer derude, som ikke får DHA og EPA. Hvis du ammer din baby, så burde hen også få DHA og EPA fra modermælken.

Jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at jeg ikke er ernæringseksepert. Prøv evt. at gå ind på Vegan Society's hjemmeside...
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 11/10 2012 13:56

Jeg spiser også algeolie men jeg har ikke kunnet finde dem andre steder end på nettet. Jeg kender til to mærker: v-pure og opti3 den sidste har også d3-vitamin i kapslerne
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/10 2012 14:02 | Indlæg redigeret den: 11/10 2012 14:20

I æg findes 0,178 g DHA pr. 100 g, men ingen EPA.

I mælk findes hverken DHA eller EPA.
-----------

John McDougall om Omega 3 og essentielle fedtsyrer
(Oversat fra John McDougall: »The Starch Solution«, side 122-123.)

Du har sikkert hørt, at mennesker er nødt til at spise fisk for at få de essentielle fedtsyrer EPA og DHA, fordi vi ikke kan selv kan danne tilstrækkelige mængder, men det er simpelthen ikke sandt. Forskningen har vist, at mænd, kvinder, børn og gravide omdanner små, men akkurat passende mængder ALA til EPA og DHA uden hjælp fra fisk (2-9).

Omega 3-fedtsyren DHA findes i høje koncentrationer i nervesystemet, hvilket har ledt visse mennesker til at tro, at fisk og fiskeolie kan forbedre vores mentale sundhed og beskytte os mod neurologiske sygdomme. Der er imidlertid ingen beviser [evidence] på, at der opstår demens eller andre tilstande af nedsatte mentale funktioner hos befolknings-grupper, som får alle deres essentielle fedtsyrer fra planter og har lavt indtag af EPA eller DHA fra fisk eller kosttilskud (10-12).

Forskningen viser endvidere, at mennesker, som spiser masser af fisk, har nogenlunde samme risiko for at udvikle demens og Alzheimer's som dem, der ikke spiser fisk (13-14). Og folk på vegetarisk kost vurderer sig selv som havende »bedre humør [better mood]« dobbelt så ofte som kødspisere og har halvt så lille risiko for demens (12,15).

Børn født af mødre, der har taget tilskud af DHA under graviditeten, har ikke vist nogen forbedringer af deres neurologiske funktioner vurderet efter deres visuelle udvikling tidligt i livet (16).

En kritisk oversigt over den videnskabelige litteratur vedrørende essentielle fedtsyrer af John Langdon, professor i biologi og antropologi ved universitetet i Indianapolis, konkluderer: »Der er ingen beviser [evidence] på, at en kost der bygger på landbaserede fødekæder og med traditionel plejepraksis ikke kan levere passende niveauer af DHA eller andre omega 3-fedtsyrer. I konsekvens heraf må den hypotese, at DHA har været en begrænsende ressource i den menneskelige hjernes udvikling anses for at være ubegrundet« (5).

Dette betyder, at hvis vi spiser naturlig plantemad, så vil vi altid og gennem alle stadier af livet få tilstrækkeligt med DHA og andre omega 3-fedtsyrer.

Tallene i parentes henviser til de videnskabelige kilder, som alle kan ses og kontrolleres (links) på

http://www.plantemad.dk/olie.html

Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 11/10 2012 16:01

Rebecca Pearson .... jeg er ikke umiddelbart den store fan, meget af det hun kommer med, ved de fleste, der bare har været lidt øko interesserede de sidste par år... og så koster det penge og hun er ganske glad for kød og mælk...
Søs
Forum-indlæg: 94
Område: Midtjylland
Dato: 21/10 2012 12:27

Jeg sidder lige nu og ser en video, fundet på Leif's hjemmeside (:) ) og kom til at tænke på denne tråd:

Se (34:00) ca. omkring Omega3
-

_Mia_
Forum-indlæg: 601
Opskrifter: 7
Dato: 9/11 2012 13:01 | Indlæg redigeret den: 9/11 2012 13:02

Dyrelykkegaard, du skal ikke bekymre dig om, om du har manglet noget under din graviditet. Da jeg var gravid med mit første barn, var jeg ikke opmærksom på omega-3. Jeg spiste bare sund, vegansk mad. Og min søn er helt sund og rask og endda meget kvik ;) Jeg må dog indrømme, at jeg under min nuværende graviditet spiser omega-3 fra alger, og jeg putter kværnede hørfrø på min morgenmad hver morgen. Jeg ved godt, at det muligvis er spild af penge at købe de dyre omega-3 piller, men jeg har valgt at gøre det alligevel, fordi det giver mig "ro i sjælen." Jeg er dog også ret selektiv, når det kommer til tilskud, for jeg tager ikke jerntilskud, selvom det anbefales til gravide, for det mener jeg ikke, at jeg har brug for. Min blodprocent er fin, og jeg føler mig ikke ekstra træt. Jeg tror langt hen ad vejen, at en sund, vegansk kost er det bedste, vi kan gøre for os selv og vores børn, og tilskud er skabt for at få penge ud af os. Vi giver villigt de penge, fordi vi er så bekymrede, og det kan fjerne lidt af vores bekymring.