Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Babyer og mad?

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Område: KBH
Dato: 15/10 2012 16:39

Hej alle,
Jeg er ved at finde nogle børn jeg kan passe fuld tid og læser en masse på nettet (interesserer mig meget for børns udvikling selvom der nok går nogle år før jeg selv skal være forælder ;) )
Er der nogle der kan liste mad op i forhold til hvornår /hvor meget babyer må få?
Der står ALLE steder at små børn skal have sødmælk, ost etc. - for hvad? kalk? hvordan kan man dække dette i stedet? Og hvordan forklarer man hvad der er skidt ved mælk uden at være for prædikende?

Kan børn på 7-9 måneder godt få bønner? (grønne bønner/kidney bønner osv)
Hvad med hummus?
Hvordan er det med nødder ?
Hvordan er det med selleri/spinat/persille og børn i den alder (7-9 måneder)?

Bare kom med alle de inputs i kan komme i tanke om, er meget nysgerrig!
Det er altså ikke et konkret spørgsmål mere nysgerrighed om ernærings rigtig mad til babies ;)
Mr Madsen
Forum-indlæg: 267
Dato: 15/10 2012 18:37

sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 15/10 2012 18:42

Børn op til 3 år må ikke få nødder, rå gulerødder og popcorn(tror jeg nok) pga. kvælningsfare. Ellers er der vist ikke noget at passe på, så længe kosten er vegansk. I starten (op til min. 6 mdr. skal de udelukkende have modersmælk) er det smart at mose maden. Vores datter på 2.5 år har altid levet vegansk, og hun mangler, ifølge vores læge, ikke noget. Hun spiser dog også alt hvad vi serverer for hende.
Jeg vil prøve at få min kone, som har en del mere erfaring med kosten, til at skrive et par bevingede ord til dine spørgsmål.
-Nanna91-
Dato: 15/10 2012 18:48

Tak for jeres respons! :D
LineS
Forum-indlæg: 29
Dato: 15/10 2012 19:46

Da vores mindste var baby, gik hun gradvist over til fast føde fra 6 mdr. alderen. Hun fik havregrød m. banan eller kartoffel/grøntsagsmos, hvor grøntsagerne ofte varierede. Alt kan moses sammen med lidt kartoffel. Da hun var fortrolig med mad og begyndte at tygge lidt, fik hun brød med hummus, linsepostej, avokado osv. og smagte på al den mad vi andre spiste.

Det har aldrig været vores tanke at erstatte komælk med noget andet for at give hende kalk nok. Det kommer naturligt gennem grøntsager og postevand. Desuden "skal" små børn drikke mælk for fedtets skyld, og det kan også fås på anden måde. Jeg ammede hende ved siden af den faste føde, indtil hun var 13 mdr., for at give hende de bedste betingelser og være sikker på, hun fik "det, hun skulle have".

Nødder må de rigtignok ikke få før 3 år (samt gulerødder og popkorn). Plantemælk holdt vi også igen med det første år - kun i sjældne tilfælde igennem madlavningen fik hun det. Der er også nogle "regler" ang. nitratholdige grøntsager som spinat, selleri osv., der ikke anbefales før de 6 mdr. og anbefales i begrænset mængde derefter op til 1 år. Du kan læse noget om det her: http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/Spaed_og_smaaboern/forside.htm

VH Line (sax's kone) :)
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 15/10 2012 20:46

Hej Grislingen. Min søn er 9,5 mdr. gammel og bliver stadig ammet. Han skal ikke have komælk, nogensinde forhåbentligt.

Han får typisk følgende at spise:

Morgen: havregrød (vand+havregryn+tidselolie) eller øllebrød og lidt frisk frugt eller fx. en sveske eller abrikos, der har ligget kort i blød, hertil vand.

Formiddag: en riskiks eller fuldkornskiks og frugt. vand.

frokost: brød, med forskelligt pålæg fx. hummus, tomatspread, avokado, banan, deller eller lign. vi laver det meste selv. eller spinatbolle med mandelsmør, tahin eller lign. lidt dampede grøntsager, frugt og vand.

eftermiddag: frugt og en kiks

Aften: samme som os andre: pizza, lasagne, deller med kartofler og sovs, pasta med tomatsovs og grøntsager osv. osv.

Linus spiser selv og bliver ikke rigtigt madet, hvis han afviser noget af det vi får, tilbyder jeg ham en riskiks eller hvad jeg lige har så han altid bliver mæt. Han får bryst flere gange om dagen, men om 1 mdr. skal han starte i vuggestue og så skal vi jo trappe lidt ned, desværre.

Du er meget velkommen til at skrive til mig, hvis du har nogle spørgsmål.

Skal du være privat børnepasser? Hvor? Jeg er ikke så glad for den vuggestue vi har fået plads til Linus i så det kunne måske være interessant for os, hvis det ikke går godt, men min mand har muskelsvind og har ikke mulighed for at tage langt omkring desværre.

Mvh Anja
-Nanna91-
Dato: 15/10 2012 21:14

Tak for de gode inputs fra vegemødrene! Jamen det er Københavns kommune der har en ordning hvor man kan betale hvad der svarer til en institutionsplads og så betaler kommunen resten - du kan se mere om det på kommunens hjemmeside. Jeg kendte ikke ordningen før men har nu fået arrangeret mig nogle samtaler hos forældre rundt omkring i byen :)
Mrs Darling
Dato: 16/10 2012 10:32

Jeg tænkte nok det var i Kbh, men hvor i Kbh? Skal børnene passes hos dig eller hos forældrene eller hvordan? :D
-Nanna91-
Dato: 16/10 2012 12:54

I mit tilfælde har jeg ikke selv mulighed for at lægge hus (lejlighed til) så jeg leder efter nogle børn hvor jeg kan passe i deres eget hjem. Har fx lige været til samtale med to forældre par som begge søger en passer og skal så passe begge deres børn på skift i deres hjem. Men det er sådan set en ret fleksibel ordning, der er mange passere der har ordninger hos dem selv hvor de har 2-4 børn af gangen fuldtid :-)
Synes selv det er ret smart!
-Nanna91-
Dato: 16/10 2012 12:55

Dette link viser de børnepassere der leder efter børn i kbh (inkl. mig selv ;) ) :
http://www.opslagstavle.kk.dk/opslag.asp?tid=2&tavle=dagpleje&action=show&kid=17
Mrs Darling
Dato: 16/10 2012 13:11

ja jeg kender det godt :)
-Nanna91-
Dato: 16/10 2012 13:17

:D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2012 11:40

Anja - hvorfor netop tidselolie? Der er jo ingen omega 3, kun omega 6...
kramme
Forum-indlæg: 116
Dato: 17/10 2012 12:27

http://www.pcrm.org/search/?cid=263
Leif Varmark
Dato: 17/10 2012 16:39

Ja, og her er John McDougalls nyeste artikel om børn og mad:

http://www.drmcdougall.com/misc/2012nl/sep/children.htm
Mrs Darling
Dato: 17/10 2012 19:33

det ved jeg ikke Leif, jeg skifter mellem de forskellige olier, men jeg skal hellere bruge hvad? Hørfrøolie og hvad mere? :D
Leif Varmark
Dato: 18/10 2012 18:51 | Indlæg redigeret den: 18/10 2012 18:59

Det bedste er slet ikke at give ham olie af nogen art.

Det er bedre at kværne en halv spiseskefuld hørfrø i hans havregrød eller øllebrød og så trappe det op til en hel spiseskefuld, når han bliver over et år.

Bemærk, at John McDougall (ovenstående link) ikke siger noget om olie til børn. Efter 1 år kan de få lidt avocadomos og nøddesmør lige som andre mennesker.
Mrs Darling
Dato: 19/10 2012 17:28

Leif: Linus får allerede avokado og nøddesmør nu (mandelsmør og tahin) hvorfor efter 1 år?
Jeg troede det var helt ok med olie når de er så små...
Jeg tænker bare at han er jo ikke barn, men baby...
Hold op det er forvirrende..
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 9/11 2012 22:02

Grisling, jeg ved ikke, om du er vegetar eller veganer, men honning er helt vildt farligt for børn under et år. Og sukker er vist noget snask, man skal vente med så længe som muligt ;)

Tak, Mrs Darling, med din plan. Det er den mest gennemskuelige jeg har set indtil nu :-)

Vi giver også Hayley avokado - efter sundhedsplejerskens anbefaling (Hayley er ikke den tykkeste af alle babyer, og har aldrig været det). Så vidt jeg har forstået det, handler det med nødder om, at de er meget allergene. Hvis der ikke er allergier eller astma i den nærmeste familie, kan du give ham det, men hvis der er, skal du spørge din læge om råd (står der i en bog, jeg har).

Vores sundhedsplejerske er helt oppe i det røde felt over, at jeg ammer mere end fire gange om dagen (Hayley er ni måneder), Men hun er meget småtspisende og nægter mos (vil selv!). Det eneste hun tolerer at få puttet i munden af mig er grød. Til gengæld labber hun mælk i sig og mange gange synes jeg, at hun har spist så lidt, og så får hun min mælk, som jo passer lige til hende. Det vi får at vide er, at hun ikke får næring nok af modermælken. Er der nogen, der ved hvad det er for nogen ting, hun får for lidt af? Hun vokser som hun skal og er kvik og aktiv.

Mrs Darling
Dato: 9/11 2012 22:39

Evawj: jeg ammer også stadig Linus en 4 gange i døgnet ca og han er 10 måneder og 9 dage. Du må endeligt skrive hvis du mangler noget inspiration eller et eller andet :D
Sider: 1 2 > >>