Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Babyer og mad?

Grønne Børn

Sider: << < 1 2
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/11 2012 22:55 | Indlæg redigeret den: 9/11 2012 23:01

Iflg. denne officielle pjece er modermælksproduktionen og mælkens næringsindhold altid nøje afstemt med barnets alder.

http://www.sst.dk/publ/publ2003/vellykket_amning.pdf

Oplysninger om næringsindholdet i modermælk står i pjecens kapitel 4, ca. side 33-35.

Der er ingen grund til at påstå, at der ikke er næring nok i mælken - det skulle da lige være, hvis moderen selv spiser helt idiotisk - for meget kaffe, f.eks...;)

Der står bl.a. i pjecen, at protein-indholdet i modermælken falder, men samtidig står der, at det er en fordel, fordi det ellers ville belaste barnet sarte nyrer. Naturen er ganske smart.

Den der med, at børn skal ammes 6 måneder og så ikke mere, er mere politisk/økonomisk begrundet end ernæringsmæssigt begrundet. Kvinderne skal kostes ud på arbejdsmarkedet. Hos masser af folkeslag ammer man både 1, 2 og flere år.

Men selvfølgelig skal man sørge for, at ungen også så småt får noget fastere føde, og det gør du jo også. Hvad med at smugle lidt mos ind i grøden?

»Hun vokser, som hun skal, og er kvik og aktiv«. Naturligvis.:D

Der er også lidt læsestof her:

http://www.ammenet.dk/wiki/myter-om-amning#afsnit4
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Område: KBH
Dato: 11/11 2012 22:22

Pyha, det der ammenet er da helt genialt :D tak for linket. Jeg har heller aldrig rigtigt forstået, hvorfor, ernæringsmæssigt, at det er helt fint at modermælken skal på kraftigt tilbagetog og så i stedet erstattes af komælk, der jo er beregnet til kalve. Jeg mener, jeg har jo selv det bedste til hende og hun skal have det så længe hun vil og så længe det er muligt, efter jeg starter på arbejde i det nye år :)
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Område: KBH
Dato: 19/11 2012 20:08

Mrs Darling: tusind tak for tilbuddet :-)
Sider: << < 1 2