Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Du ved, at du ikke har et vegekid, når...

Grønne Børn

Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Område: KBH
Dato: 14/11 2012 21:13

-Dit barn græder, når du serverer hummus på brød - ja, græder!

-Springer vegedellen over og kaster så meget ost i gabet som muligt

-Slikker smørret af bollen og smider den på gulvet bagefter

Jeg har læst så mange bøger om børn og vegetaropvækst om hvor godt og fint det er, og om, hvordan forfatternes børn selv elskede alle de her retter, som de tryllede frem til dem. Selvfølgelig bliver kogebogsforfattere nødt til at reklamere for sit produkt med solstrålehistorier, men ... Sådan er det bare ikke her. Det er ikke fordi jeg laver fedtfattig mad. Mit kid synes bare at den animalske del af vegetarkosten er alfa og omega i hendes kost. Bevares, der er da et par grøntsager hun godt kan lide, når de ikke er smurt ind i ostesovs - klassikerne agurk, tomat og majs.

Er der andre af jer, der har lignende erfaringer eller er min datter usædvanlig. Hvis I har, hvordan taklede I dem?

Gode råd/opskrifter er meget velkomne.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 14/11 2012 21:20

De skal bare se earthlings - hver dag, lige før aftensmad
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 14/11 2012 22:20

jeg tror slet ikke jeg spiste grøntsager som barn :D jeg spiste kød og havregrød og blev 5 meter høj XD grøntsagerne er jeg kommet efter siden....
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/11 2012 22:32

Hej evawj

Tja - fruen og jeg har 3 sønner som alle er vokset vegetarisk - det har der ikke rigtigt været problemer med -

Jeg ved ikke om det har haft betydning, men de fik serveret røde pølser til en børnefødselsdag og kastede op i så rigeligt mål -

Learning by doing o.s.v.

OK vi bruger mælk og diverse afledte produkter i afgrænset omfang - men alligevel -

Kig evt. ind på min profil - der er link til de opskrifter vi bruger -

Venlig hilsen
EnigmaDium
Forum-indlæg: 85
Dato: 14/11 2012 23:15

Mit kød elskende barn er rigtig glad for quorn og soyapøller :) Supper er som regel også et hit. Hun er glad for pitabrød med vegansk æggesalat, avokado, falafel eller hvad hun selv kan finde på af fjol (hun må gerne fjolle med maden, og finder på den måde på ret spændende ting!!)

Pøj pøj med det :)
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 15/11 2012 20:30

Min erfaring er at børnene spiser hvad der bliver serveret (efterhånden). Man skal blot blive ved med at servere det "rigtige" mad, uden at gøre et stort nummer ud af om de spiser det eller ej. Når de er blevet præsenteret for det nok gange, begynder de også at spise af det.
Jeg ville af flere årsager undlade at give dit barn ost. Når man har smag for det, er det nok svært at få de sunde ting til at hamle op.
Mht. smøret der bliver slikket af brødet, kender jeg godt til problemet. Mine børn ville spise af smørpakken med en ske, hvis de fik lov. Her skal kan man undlade at servere andet for dem, før de også har konsumeret brødet.
_Mia_
Forum-indlæg: 601
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 16/11 2012 11:13

Min søn spiser alt, hvad jeg serverer. Og hvis han ikke gør, er det fordi, at han ikke er sulten nok. Han var småtspisende, da han var mindre, men han er virkelig kommet godt efter det (nu er han 4½ år). Hvis du kun serverer de sunde og gode ting og undlader ostesovs osv., så vil hun før eller siden lære at elske det, som du serverer for hende :) Det handler virkelig om tilvænning!
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 16/11 2012 19:56

Tak for svarene. Jeg vil bare blive ved at servere vores mad for hende.

Vericon: hvor har jeg ondt af dine børn med de røde pølser. Jeg fik altid kvalme af pølser, selvom jeg engang godt kunne spise kød.
Nohr
Forum-indlæg: 85
Opskrifter: 2
Dato: 16/11 2012 20:40

Haha Røsle !