Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk ernæring af småbørn?

Grønne Børn

Pogo
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 31/1 2013 20:25

Min kæreste og jeg har levet vegansk i omkring seks år og spiser rimelig sundt. Vi har en søn på tre mdr., som også gerne skulle spise vegansk, når vi starter med skemaden - og fremover. Men børn har jo andre behov end voksne og jeg ville høre om nogen kunne vejlede mig lidt om vegansk kost til småbørn?
Jeg ville fx gerne vide noget om hvordan min søn, gennem kosten, får de mineraler, vitaminer og fedtstoffer han skal bruge, for at udvikle sig optimalt. Og evt. nogle forslag til kosttilskud. Derudover ville jeg gerne vide hvilken form for protein, det er bedst at starte ud med; jeg tænker at fx røde linser og blendede nødder er mildest - men jeg ville meget gerne vide hvad der er bedst og hvad man helt skal undgå.

Vores sundhedsplejerske ved ikke så meget om vegetarisk eller vegansk ernæring af småbørn, så der er ikke meget hjælp at hente dér. Men vi vil gerne have veldokumenterede argumenter klar, til når hun fx foreslår leverpostejs-madder som en god måde at få jern på.

Håber at høre fra nogen af jer, der har erfaring på området.

p.s. opskrifter eller forslag til 'retter' er også velkomne (:
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/1 2013 20:39 | Indlæg redigeret den: 31/1 2013 20:45

Du finder de grundlæggende informationer her:

http://www.plantemad.dk/babymad.html

Ris, kartofler og frugt er bedst at begynde med. Bønner og linser fra 8 mdr. Nødder i form af nøddesmør først fra 1års-alderen pga. allergi-risikoen.
Pogo
Dato: 1/2 2013 15:09

Tak for linket Leif. Jeg så godt din tråd...

Men jeg har virkelig lidt tid til at læse det hele igennem, selvom det er spændende.

Så jeg håbede nogen ville give lidt småtips her på siden :)

Ved nogen fx hvad slags jernholdige grønsager eller frugter man kunne give?
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/2 2013 16:45

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_alphlist.asp
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 1/2 2013 18:12 | Indlæg redigeret den: 1/2 2013 18:32

Du skal ikke bekymre dig om de enkelte næringsstoffer (protein, jern, calcium, omega 3 osv.). De er der alle sammen (undtagen vitamin D og B12, men det ved du nok):

Fra 6 måneder til 2 år - afvænning

Fra naturens side elsker børn den søde smag (spidsen af tungen har smagsløg for sødt). Den første overgangskost, som påbegyndes omkring de seks måneder, kan omfatte kogt ris, majs, havre og andre korn- og melsorter, samt mosede kartofler og sødkartofler. Små børn elsker kogt og pureret frugt som f.eks. æbler, bananer og pærer. Kogte og purerede grøntsager har ofte en bitter smag, hvorfor f.eks. broccoli, blomkål, grønkål og spinat kan være sværere at indføre. Kogte bønner, grønærter og små stykker tofu kan indføres mellem syv og otte måneder. Enkle sunde snacks så som puffede eller poppede majs og ris kan være god fingermad.

Mosede avocadoer og forskellige former for nøddesmør, som kan smøres på brød, boller og kiks, kan introduceres, når barnet er ca. et år. Jordnødde- og anden nøddeallergi er ikke ualmindelig, så hvis der er bekymring på grund af allergi i familien, bør man undgå mistænkte fødevarer. Kogt mad tåles generelt bedre end rå mad, fordi opvarmningen nedbryder proteiner og kulhydrater, hvilket gør maden mere fordøjelig og mindre allergisk. Man kan minimere risikoen for at barnet får noget galt i halsen ved at blende maden eller skære den i små stykker.

Barnets mad kan nemt og billigt tilberedes hjemme, men mange forældre vælger kommercielt fremstillet babymad. Her er det vigtigt at kontrollere ingredienserne. De bør kun indeholde mosede og kogte korn, grøntsager og frugter uden tilsat salt eller sukker.

http://www.plantemad.dk/babymad.html

Småbørns stigende behov for jern efter seks måneder bør dækkes gennem fuldkornsgrød og mos af frugt og grøntsager med små indslag af f.eks. (knuste) hørfrø, (knuste) sesamfrø, risklid, hirse, frisk mynte, tørret abrikos m.m. samt C-vitaminholdig frugt- og grønt som f.eks. persille, solbær, grønkål, spinat m.m. Er man nervøs for jordbakterier, kan man vaske eller koge det grønne drys. Efter 7-8 mdr. kan langsomt suppleres med bælgfrugter.

http://www.plantemad.dk/jern.html
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 1/2 2013 22:02

Vi giver ikke L noget jerntilskud, vi giver ham alm. vegansk kost og så får han ind i mellem lidt brændenælde mel på sin havregrød. Vi sprang hele det der mos og grød stadie over. Jeg fuldammede til han var 6 mdr. gammel og så startede vi helt stille op. Jeg ved godt at der er andre herinde, der har startet før, men jeg er sikker på at det er bedst at vente.
L har fået og får havregrød f.eks. da det er en naturlig del af familiens kost, han spiser det selv med fingrene og ske. Men vi har aldrig rigtigt madet ham, han har selv fået lov til at opleve maden. Ellers fik han en kogt kartoffel, dampede æblebåde, kiks med mandelsmør, banan osv.

Der findes flere gode sider om baby led weaning på nettet, på engelsk. Men der er også en gruppe på facebook.

Jeg ammer stadig min søn, der er 13 mdr. nu, sammen med en varieret vegansk kost, så kan det ikke gå helt galt.

Kh Anja
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 2/2 2013 09:39 | Indlæg redigeret den: 2/2 2013 09:52

Hej Pogo :)

Du er meget velkommen til at kigge forbi min blog hvor jeg blandt andet skriver om vegansk ernæring til børn og babyer. Jeg er aktuel med en større artikel omkring vegansk Baby Led Weaning i næste udgave af Vegetaren, men du kan allerede nu finde det hele her:

http://www.maanemama.wordpress.com

Mht. kosttilskud giver vi kun vores søn d-dråber. I kan købe det vegansk på Vegan Wonderland eller VeganLife af mærket "VitaShine". B-12 vil vi give ham når han ikke får modermælk længere.

Stol på jer selv, I er godt i gang. :) Der er ikke noget der haster når jeres søn endnu kun er 3 måneder gammel, så I kan nå at blive meget klogere inden han skal i gang med fast føde.

Pogo
Dato: 10/2 2013 20:01

1000 tak for svar og links.

Håber så jeg kan svare for mig, når sundhedsplejersken kommer næste gang :)
Mrs Darling
Dato: 10/2 2013 21:08

Velbekommen, der er rigtigt mange, rigtigt sunde veganske børn :-)

Hvis der er noget fis med SP så bed om at få en anden, det er livet altså for kort til. Men jeg har personligt ikke mødt særligt meget modstand, hverken mht. vegansk kost, langtidsamning, samsovning, BLW, slyngning eller andet af det vi har valgt at bruge til vores barn.

kun lidt underlige spørgsmål, men det er jo så normalt efterhånden, det hele :D

Pøj pøj
Pogo
Dato: 11/2 2013 08:41

Godt at du ikke har haft problemer med din SP :) tror det også har noget med at gøre, at jeg bor i sønderjylland, her er der ikke mange der lever vegansk.
Vores SP foreslog, sidst hun var her, 'at vi da kunne give vores søn leverpostej-madder, fordi børn ikke kan få jern nok gennem vegetarisk kost - selv med de kosttilskud man bliver anbefalet. Det gjorde de andre vegetar familier, hun havde haft med at gøre.'
Det er selvfølgelig ikke noget vi kunne drømme om at give ham;)
Mrs Darling
Dato: 16/2 2013 18:43

ej en nederen bemærkning...

men ja de er nok ikke så vandt til veganere i sønderjylle...

Pøj pøj :-)
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 22/2 2013 21:58

Jeg ved ikke med jeres SP. Måske har du lyst til at fortælle hende, hvad I gør i stedet for for at få jern for at oplyse hende, men jeg ville nu bare sige ja ja og amen. Vores sundhedsplejerske har nogle meget faste meninger om, hvad vi skulle gøre - og vi valgte at glide af i stedet for at tage diskussionen og søge råd og vejledninger andre steder.
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 22/2 2013 22:13

PS Vi bor i København og vores overboer, der er 'flexitar' (eller hvad man kalder én, der ikke kan lide det meste kød og ikke har lyst til at spise det, hun kan lide, særligt tit) havde snakket om det med sin SP, og hun havde fået at vide, at hendes søn SKULLE have kød to gange om dagen. Jeg tror det er sådan en standard-en, som SP bliver uddannet i - det står også i SP-Helens bog om børn og mad.

Min SP og SP-Helen er også enige om at man ikke skal amme mere end en gang om dagen, når børn er over et år, men så til gengæld skal man hælde en del komælk i dem?!? Vores datter bliver ammet ca. 4 gange i døgnet (morgen, eftermiddag, aften og nat) og trives og udvikler sig som hun skal...

Hvis I har det fint med at læse engelsk, står der en hel del om ernæring og hvordan man får den i en bog, der hedder "New vegetarian baby" af Yntema & Beard

_Mia_
Forum-indlæg: 601
Dato: 23/2 2013 19:00

Jeg vil også til enhver tid foretrække at sige "ja-ja" til en sunhedsperson fremfor at indgå i en diskussion omkring ernæring. Ikke fordi jeg mangler argumenter eller føler mig usikker på mit valg, men fordi jeg højst sandsynlig ved mere om vegansk ernæring end de fleste sundhedspersoner, og jeg føler ikke noget behov for at skulle overbevise dem, hvilket sandsynligvis alligevel ikke vil ske. Jeg vil hellere bruge deres andre kompetencer og stille spørgsmål til det, som jeg ikke selv ved nok om.
Pogo
Dato: 18/3 2013 13:52

Besøget af sundhedsplejersken er vel overstået, vi tog ikke diskusionen op..

Hvordan får (jeres) børn b12 vitamin, efter i er holdt op med at amme? Findes der tygge tabletter, for vil ikke have min søn skal have det injiceret.
- har tænkt at fryse modermælk ned til en periode efter endt amning..
Druid
Forum-indlæg: 132
Område: Andet
Dato: 18/3 2013 14:41

Hej Pogo

jeg selv bruger den her spray en gang om dagen: http://www.veganlife.se/product.html/vitamin-b12-spray?category_id=12

der er til 175 dage i en flaske ;) man pumper bare et spray ind i munden og sluger - det smager lidt sødt og slet ikke dårligt som man ellers kunne frygte så måske det var en barnevenlig løsning? jeg ved så ikke lige hvor meget b12 et barn har brug for men da b12 er vandopløsligt så burde det ikke være farligt selv hvis han fik for meget ellers kan du måske bare give med nogle dages mellemrum så mængden passer ;)
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 18/3 2013 15:04

Nice spray. Og den b12 den har (metylkobalamin) er af den bedre slags i forhold til den der normalt er i vitaminpiller herhjemme (cyanocobalamin)? Ik? Jeg har glemt teorien.
Druid
Forum-indlæg: 132
Område: Andet
Dato: 18/3 2013 18:36

jo det har du helt ret dgj sprayen er metylkobalamin som er bedre end cyanocobalamin fordi den optages bedre og nemmere.
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 18/3 2013 19:53 | Indlæg redigeret den: 18/3 2013 19:53

Da jeg var barn fik jeg, og de andre børn i nabolaget, flydendende "vitaminpille"..
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 20/3 2013 09:43

Godt at høre Pogo! :)

Juno (9 måneder) bliver stadig ammet, men når han stopper har jeg også tænkt på dén spray Druid linker til.