Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

ændre børns kostvaner hjemme, måske ude?

Grønne Børn

arrow
Forum-indlæg: 3
Område: Sydjylland
Dato: 2/2 2013 10:44 | Indlæg redigeret den: 2/2 2013 10:47

Hej.
Jeg er selv næsten lige begyndt på at skærer al kød fra min egen kost og vil gerne nå til hvor det bliver uden æg og alt for mange mejeriprodukter.

Jeg har to børn på næsten 2 og 4 og de er vant til at der bliver serveret kød hver aften.
(Jeg er selv vokset op med at spise kød og den øvrige famile rundt om os spiser kød)
Den ene spiser næsten ikke kød og den anden spiser lidt mere. Det er resurse spild og dyrt at købe kød for at smide så meget ud og så måden hvorpå dyrene bliver behandlet synes jeg aldeles ikke om.
Jeg har læst forskellige steder om det ved vegetar mad til børn og er kun blevet mere overbevist om at det er noget for os.

Jeg er dog usikker på hvordan jeg sørger for de får nok af af de vitaminers de skal have.
Jeg tænker også meget på hvordan når de i løbet af dagen er i insitutioner, dagpleje og børnehave.
Måske det kun skal være hjemme og så vælger de selv ude?

Jeg plejer at lave uge skema for hvad vi skal spise.
Hvad er godt at begynde med for børnene primært? og til weekenderne hvor det så er morgen, middag og aften.

Vi kan også lide de søde sager, men er slet ikke med på hvilke alternativer som er her?

Jeg håber nogle kan hjælpe mig/os på vej.
mvh.

GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 2/2 2013 16:25

syntes du skulle anskaffe dig grønneglæder, http://anima.dk/mediecenter/publikationer/andre-publikationer/groen-glaede
den vil give give dig svar på alt hvad du mangler, en uge plan for 4 uger for hver årstid mm
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Område: KBH
Dato: 2/2 2013 17:12

Yeah, just discovered that yesterday! Fantastic resource/download - and free!!! !ja
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 2/2 2013 17:28

Jeg er dog usikker på hvordan jeg sørger for de får nok af af de vitaminers de skal have.

Jeg har ofte oplevet det spørgsmål vedr. mine børn. Jeg plejer som regel at svare med at spørge hvordan DE sørger for at deres kødspisende børn får de vitaminer de skal have.

Det er faktisk en udmærket ide at bekymre sig om man nu får det man skal have. Det sjove er blot at de fleste først gør det i forbindelse med en vegetarisk kost. Faktisk er det nemmere at få sine vitaminer når man spiser nogle flere grøntsager i stedet for kød.

Hvis man ikke gider at bekymre sig en masse om man nu får nok, tilrådes det dog som minimum at indtage B12 hvis man spiser vegansk.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/2 2013 22:50 | Indlæg redigeret den: 2/2 2013 23:01

Du kan læse lidt her:

http://www.plantemad.dk/babymad.html

Trods artiklens titel er der også masser af info vedr. større børn.

Og her er en oversigt over råvarer med kostråd nederst i artiklen:

http://www.plantemad.dk/naeringsindhold.html

Hvis I spiser alsidigt - frugt, bladgrønt, grøntsager, krydderurter, rodfrugter, bælgfrugter, fuldkornsprodukter og en lille smule nødder og kerner - så får I, hvad I skal have helt automatisk, bortset fra D-vitamin og B12 (selv om du/I spiser æg, får I sandsynligvis ikke nok).

Man bør ikke lade børn selv bestemme deres kost før man ikke kan styre dem længere... Her må man være bestemt, også over for institutionspersonalet.

Søde sager erstattes først og fremmest med frugt af enhver art.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/2 2013 00:16

Der er sagt en masse godt, jeg vil bare sig velkommen, og Held og Lykke:-)
arrow
Forum-indlæg: 3
Område: Sydjylland
Dato: 6/2 2013 13:39

tak for velkommesten :)

Jeg vil helt sikkert se mere på grønneglæder.

Jeg har set meget på plantemad.dk og synes det er god viden at have med... ikke kun omkring børn.

Måske jeg blot skal slappe af for de spørger jo ikke til kødet alligevel.
Må så lige finde ud af hvordan bedsteforældrene for de vil nok mene at det er helt tosset af os :)

fandt dette link http://thomaserex.wordpress.com/guide-til-veganske-produkter/ som hjalp mig lidt igang også.

Så nu kører vi med en alsidig kost, så godt som muligt.
mvh.