Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor mange Grønne Børn bliver til Grønne Voksne?

Grønne Børn

Schopenhauer
Forum-indlæg: 43
Område: KBH
Dato: 17/6 2013 01:12 | Indlæg redigeret den: 17/6 2013 01:17

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget der ligner gode data.

Måske stiller jeg i virkeligheden spørgsmålet i det forkerte forum fordi det i ligeså høj grad handler om voksne.
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/6 2013 03:36

Hej S

efter flere årtiers grønt liv, synes det som om raten for fortsat vegetarisk livsstil ligger omkring de 10 % -
Iagttagelserne gælder årgangene 1950 - 60 -
Det er forhåbentlig en sag i bedring -

Venlig hilsen
Schopenhauer
Forum-indlæg: 43
Dato: 18/6 2013 00:02

Tak for svar vericon.

Av, jeg havde slet ikke forventet at tallet var så lavt. Selvom det kan være i bedring.

Jeg opfatter en del af jer er vegetarer- og veganere af hensynet til dyr. Jeg synes der på baggrund af tallene er betydelig spænding mellem det at være vegetar/veganer af hensyn til dyr og så bringe nyt barn til verden der med sandsynlighed bliver kødspiser. Det er det jeg ikke forstår.

Jeg skriver ikke for at fordømme, vi er kun mennesker, og jeg er sikkert allerede upopulær i 'mødregruppen' herinde.

Jeg forstår bare slet ikke tankegangen. Mange synes at gå i detaljer på pastil-niveau men vælter med sandsynlighed regnskabet ved at sætte et stamtræ af nye kødspisere i verden.
Veo
Forum-indlæg: 162
Dato: 18/6 2013 06:31

Opdragelsen har vel meget af sige.
Hvis jeg havde menneskebørn ville de blive opdraget med, at det at spise animalsk, er lige så forkert som at gå ud og slå tilfældige mennesker ihjel.

Og procenten på børn, der vokser op og bliver menneske-mordere er vel ret lille? ;)

Ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg fik sat en kødæder i verden!
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 18/6 2013 07:22

Jeg er sikker at hvis man selv er vegetar/veganer så er det det man lærer sine børn er det rigtigt. Men vi må jo erkende at vi lever i en verden hvor vi er et mindretal, og børn bliver altså påvirket af meget andet end deres forældre.
Især som teenager kan det være vigtigt at gøre lige præcis modsat!
Forældre kan forsøge at påvirke, men ikke bestemme, og børn påvirkes af mange ting, især store børn påvirkes af kammeraterne, så lad nu være med at starte en jagt på forældre hvis børn ender med at blive kødspisere, når børn vokser op har de altså også deres egen vilje.
Måske gør det en forskel alligevel for de har jo lært at der er masser af andre muiigheder, og de ved godt hvorfor deres forældre gør det, så måske er de ikke mega store kødspisere, men spiser også alt muligt andet.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 18/6 2013 13:47

udvikling sker ikke i spring, men bort set fra det så er de fleste menneskers kroppe udviklet væk fra animalsk føde de forstår det bare ikke eller de vil ik.

men det bevidsthedsmæssig skal nok også komme

alt vel her fra vh lu

ps jeg har valgt at leve vegansk, min datters mor af kød , og min datter vegetarisk så jeg synes det går den rigtige vej :)

vh lu
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Dato: 19/6 2013 13:23 | Indlæg redigeret den: 19/6 2013 13:26

To af mine bedsteforældre lever vegetarisk, mine forældre som kødædere, jeg selv vegansk.
Så måske det springer det en generation over, fordi børn trodser sine forældre, som Lene også skriver.

Men jeg har nu egentlig også tænkt det lidt omvendt; selvfølgelig er jeg bekymret over overbefolkningen, men omvendt så hvis man endelig skal ha børn er det da altid noget at børnene er lavet af "grønne gener", forstået på den måde at forældrene kan give noget fornuft/grønt livssyn videre til børnene, som stædige kødædere ikke besidder.
Tag for eksempel en ganske almindelig kødfamilie, som har været kødædere generationer, og bed dem om at leve grønnere eller blive en form for plantespiser. Nej vel? Men hvis denne familie nu i forvejen havde en eller flere veggies i familien, så kunne det være at flere turde "springe ud". Personligt havde jeg nok ikke selv turde springe ud som veggie, hvis ikke jeg havde mine bedsteforældres eksempel i ryggen.

Jeg vil til hver en tid "tilgive mig selv" at sætte en kødæder i verden. Hvis vi bliver ved KUN at se folk fuldstændig sort-hvidt (grøn/kød) så er det da klart de fleste bliver skræmt væk og aldrig bliver et hak grønnere.. Accept og inspiration er vejen frem, min holdning (men det er så en anden sag)

Bare lidt (ganske uvidenskabelige) tanker herfra.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 19/6 2013 13:32

ubs Det jeg mente med spring var for det enkle væsen vh lu
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Dato: 19/6 2013 20:07

Hej

Man kunne også spørge om børn skal ligne deres forældre -

Om børnene skal "præges" til at videreføre de meninger og traditioner som ophavet har om "at gå den rette vej og det hele af den"

Hvordan mange forældre kan være så sikre på at de gør det rette, med en så indtrængende overbevisning, kan man undre sig over.

Hvorledes kan man være så åbenbart grundløst klippefast overbevist ?

Hvor finder man begrundelsen for at ville bestemme hvad ens afkom skal mene og hvordan deres liv bør leves ?

Venlig hilsen
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Dato: 19/6 2013 20:53

Det kan man aldrig bestemme, kun vise dem hvad man selv mener, og så acepterer at de kan have en anden menig.
dompap
Forum-indlæg: 364
Dato: 21/6 2013 19:36

Jeg kender 4 personer der "opfostret" om hhv vegetare og pescetare. De er godt nok ikke så gamle (ældste 25, yngste 17), men de er alle sammen vegetarer nu. Jeg er meget nære venner med en af dem, og hun er meget pro-vegan. Så jeg er fortrøstningsfuld. :-)

Nogle venner og jeg snakkede om hvad vi ville gøre hvis vores barn/børn blev nazier (nu får jeg sikkert hug for at lave den her sammenligning - men for mig er kødspiseri og nazisme 2 ting der er helt uacceptable - <3 jer stadig VK) Første reaktion på spørgsmålet var at jeg ville slå hånden af dem. Men så kom jeg til at tænke på at det kommer man jo ingen vegne med. Det er vel bedre at være forstående, og så tænke sit, men holde det meget negative for sig selv, og så have en chance for at følge med i ens barns liv og så kunne præge det i den rigtige retning, og sige "du er sku lidt forkert på den søde" når der kommer en god anledning.

Det kommer jo også an på hvor gammel han/hun er, er hen 10 er det nok bare nysgerrighed og en fase. Men er vedkommende 20, er kampen sku nok tabt med mindre man har bedre sociale evner end mig, tihi. :p

Dog vil jeg aldrig, heller ikke fra mit eget, mulige afkom, have animalske produkter i mit hjem. Så hvis de vil være kødspisere, må de sku gøre det et andet sted. ("HEEEEEEEEEEEEJ, de sociale myndigheder", haha)
HydraId
Forum-indlæg: 8
Område: Østjylland
Dato: 8/7 2013 08:49

Jeg er vokset op i kollektiv hvor vi alle , 6 børn + 4 voksne, var vegetare de første mange år. Kødet sneg sig ind i kosten da vi børn blev ældre, dog var det altid vores eget kvæg/høns vi spiste. Min far har været vegetar siden før jeg blev født og er det stadigvæk, jeg har aldrig set ham spise kød, så for mig er det meget normalt at man ikke spiser kød til måltiderne. De andre 3 voksne er ikke vegetare som sådan den dag idag, men spiser ikke kød så ofte efter de er blevet lidt ældre.
Af os børn er min fætter og jeg vendt fuldstændig tilbage til vegetar livsstilen, de andre 4 tænker vist ikke så meget over det.
Jeg kan da bestemt mærke vi voksede op med et meget mindre indtag af kød, og grundet min far har jeg aldrig rigtig tænkt over at det kunne være unormalt ikke at spise kød, det var først da jeg ramte 14-15 år at det gik op for mig vi var meget anderledes på det punkt. Det har været let for mig at vende tilbage, da det grønne altid har fyldt meget i vores kost, så det var/er naturligt for mig at lave mad uden kød.
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 8/7 2013 20:12

jeg var grønt barn og er en grøn voksen og mine børn blir 100% sikkert også grønne voksne ( ;) )