Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Nybegynder vegetarbørn

Grønne Børn

henster
Forum-indlæg: 3
Område: KBH
Dato: 21/8 2013 09:46

Kære alle veganere/vegetarer mv.

Vi er en familie på fire, 2 voksne og 2 børn på hhv. 4 og 6 år. For fire mdr. siden valgte vi (de voksne) at lægge vores kost om, så vi nu er blevet pescetarianere (forhåbentlig kan vi på sigt også lægge dette fra os). Det har naturligvis været en kæmpe omvæltning for os alle, specielt børnene fordi at begrebet sundhed er ret abstrakt for dem. Vores fire-årlige dreng har været lidt nemmere at få med på vognen - han fortæller selv, at han ikke spiser kød når han er hos sine venner. Med vores seks-årlige datter står det lidt værre til. Hun spiser det vi serverer for hende, men jeg må nok ærligt erkende, at jeg tror hun vil benytte enhver chance der er får at få noget kød og også mejeriprodukter indenbords.

Det gør det heller ikke nemmere når der ikke rigtig er nogen forståelse for det fra omverdenen (skole, fritidshjem, børnehave osv.). Jeg har nu to gange fået smidt i hovedet, at der jo ikke foreligger nogen lægeerklæring på det. Jeg har lidt svært ved at acceptere, at selvom det er mig der er forælder må jeg ikke bestemme, hvad mine børn må spise og ikke spise - hvad gør I?

Og hvordan får jeg bedst mine børn involveret i vores "projekt" om man så må sige?

Alle ideer og forslag modtages med kyshånd.

De bedste hilsner

Henriette
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 21/8 2013 13:27

føler helt med dig husk b12 tilskud og d2 efter år og vinder omni vegan multig kan moske være godt at tage en pille morgen en til aften
MariaMaria
Forum-indlæg: 163
Område: Sydjylland
Dato: 21/8 2013 16:47

Hej henster! Hvor dejligt at i har valgt en grønnere livsstil. Jeg er pt. au pair for tre drenge på 6, 9 og 11, og de har indtil videre været meget positive overfor min veganske livsstil, fordi jeg fra start involverede dem i madlavningen. Når de får lov til at blande ting, røre i gryder, putte kryderier i og forme små veggedeller, er det meget nemmere at få dem til at prøve nye ting. Det er nemmere at få maden til at glide ned, hvis de selv har lavet det og er stolte af det. En anden ting vil nogle gange gør, er at holde konkurrencer. Så skærer vi en masse frugt og grønt ud og anrettet fint på en tallerken, og så skiftes de til at vælge en frugt/grøntsag. De der så spiser den, får et point, og de der er kræsne får ingen points. Så kommet konkurrencegenet virkelig op i dem, og de glemmer helt at være kræsne. Kortfattet: involver dem k madlavningen og gør det til en sjov leg :-)

Håber du kan bruge mine råd.

- Maria
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 21/8 2013 19:38

Jeg er så forarget over det med institutionerne! Det kan simpelthen ikke være rigtigt.

I den børnehave, jeg har arbejdet i, havde vi alverdens allergikere og børn af religiøse, der udelukkede forskellige fødevarer. Det tog vi selvfølgelig hensyn til. Det er ikke sværere, end at der hænges en planche op på stuen, hvor der står, hvad de forskellige børn ikke skal have at spise.

Optimalt kunne man jo lave mad, som alle kunne spise -ahem, vegansk - men selv hvis man ikke vil det, kan man sagtens tage hensyn til alle børn. Nogle gange bliver deres tallerken måske lidt sørgelig, men der må forældrene jo så evt. hjælpe til. Der bliver jo lavet madplaner, så man kan følge med i, hvad børnene får serveret, så der skulle det kunne ses, hvornår det er nødvendigt.

Skal man også have lægeerklæring på, at man ikke spiser grise, hvis man er muslim? Jeg gætter på nej. Man må nemlig gerne undskylde med religion, men at tage et oplyst valg om, hvad og hvem man ikke vil spise af forskellige årsager, det må man ikke.

Det er fandme ikke i orden!

Så hvad gør vi? Vi klager og protesterer! Hvis du bliver bedt om lægeerklæring, så spørg om de også beder religiøse om lægeerklæring. Skulle de sige, at de tager særligt hensyn til religiøse... Jamen, så er du da lige blevet religiøs. Din Gud har fortalt dig, hvad du skal spise. Sådan.

Latterligt.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 22/8 2013 10:43 | Indlæg redigeret den: 22/8 2013 18:15

Det gør det heller ikke nemmere når der ikke rigtig er nogen forståelse for det fra omverdenen (skole, fritidshjem, børnehave osv.). Jeg har nu to gange fået smidt i hovedet, at der jo ikke foreligger nogen lægeerklæring på det.

That sounds unbelievable! I work in a "fritidshjem". I have also worked in a kindergarten. As such, I´ve come across children who don´t eat various food for all kinds of reasons: allergies, sickness, etc., and it´s never been a problem. I´m pretty sure we´de look at veg/religious diets in exactly the same way. We just take the parents´word and accomodate them as best we can. Sometimes we take trips into town with the children so they can point out and buy the food they eat. Sometimes their parents come with food if it´s a festive meal. Sometimes, we provide extras and alternatives to what´s available on a given day. Perhaps it might be possible for you to come with some of these suggestions. With a little goodwill, it should not be a problem. Demanding a doctor´s certificate sounds totally out of order.
Mette-
Forum-indlæg: 485
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 22/8 2013 16:57

Hej Henster,

Velkommen til :)

Jeg er lidt nysgerrig.. jeg kan se, at du bor i Københavns Kommune. Alle daginstitutioner i Københavns Kommune, skal som minimum tilbyde vegetarkost. Er det vegetarkost de ikke vil imødekomme eller er det fravalget af mælk?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/8 2013 21:06

Hej og velkommen til:-)
Jeg arbejder i en sfo, og er selv veganer. Vi tager lidt hensyn til forskellige ting, men man er da altid velkommen til at have noget med hvis man ikke spiser det vi serverer.
Som ansat i en børneinstitution skal man støtte op om forældrene, dvs at hvis forældrene ikke vil have deres børn spiser kød, så serverer man ikke kød for børnene, længere er den ikke!