Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetariske madpakker

 

Grønne Børn

herdin
Forum-indlæg: 82
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 2/9 2013 17:52

Hej alle.
Jeg er sikker på, at der nok er skrevet en del om dette før, men jeg er rimelig ny herinde, så det er en debat, der er gledet mig forbi.
Sagen er, at jeg i dag gav mine børn en madpakke (hver) med, hvor der kun var plantebaseret kost, bortset fra ét stykke brød med et lille stykke kødpålæg på. Jeg har ikke på nogen måde ville presse vegetarisme ned over dem, men der er flere ting, der støtter disse nye madpakker:

1. De kommer oftere og oftere hjem med spist brød og grønt, men uspist kødpålæg.
2. De foretrækker mindst fire andre fødevaregrupper før kød (frugt, gnavegrønt, brød og pasta).
3. De elsker dyr og kan godt forstå, hvorfor jeg ikke vil spise dyr.
4. Deres smag i kød er uendelig smal (leverpostej og salami - intet andet).
5. Jeg ved efterhånden så meget om, hvad kød gør ved kroppe at jeg ikke længere kan forsvare at benytte mine børn som skraldespande.
6. Den 7-årige sagde i dag: Mor, det var den bedste madpakke, du har lavet. Vil du ikke hjælpe mig med at spise flere planter. Jeg tror ikke, jeg vil spise kød. Jeg tror ikke, jeg har brug for det, for jeg er jo ikke en leopard. Jeg overdriver ikke på nogen måde dette udsagn. Det var - så ordret som muligt - det, han sagde .

Og nu er jeg så der, hvor jeg gerne vil have lidt inspiration til, hvad I andre putter på brødet i madpakken. Han er rigtig glad for æg, men jeg vil helst undgå æg, hvis det kan lade sig gøre. Den yngste på 4 år er vildt glad for figen-pålæg og kan sagtens undvære kød, men figen-pålæg er ikke liiiiige så smukt i længden. Også han er glad for æg.

Gode idéer modtages med kyshånd, så det hele ikke går op i agurkemadder.

En glad mor.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/9 2013 18:13

http://vegetarkontakt.dk/?-vegansk-madpakke=13429



>5. Jeg ved efterhånden så meget om, hvad kød gør ved kroppe at jeg ikke længere kan forsvare at benytte mine børn som skraldespande.

kunne du ikke tænke dig at hænge lidt ud med min datters mor :)
herdin
Forum-indlæg: 82
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 2/9 2013 18:30

Lucifer: Mine to yngstes far er inkarneret kødspiser og vil naturligvis ikke køre vegetarstilen, når børnene er hos ham. Han synes jeg er en hippie. Men de to har lært, at der er forskel på, hvordan det er hos mor (og mors efterhånen vegetar-kæreste) og hos far, og det navigerer de forbavsende godt i. Men heldigvis spiser de sig - også hos deres far - mest mætte i frugt, gulerødder og brød.

Tak for linket.
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Område: KBH
Dato: 3/9 2013 11:56

Lån "Den lille grønne for madpakkespisere" af Kirsten Skaarup på biblioteket og køb den efterfølgende hvis I ikke kan leve uden! Prøv også at lede efter smørrepålæg- og spred-opskrifterne herinde, så du har noget at putte på brøddet og se hvad dine børn kan lide.
herdin
Forum-indlæg: 82
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 3/9 2013 18:45

Tak Bodil :)
SKJ
Forum-indlæg: 13
Område: Nordjylland
Dato: 4/1 2014 09:39 | Indlæg redigeret den: 4/1 2014 09:40

"Den lille grønne for madpakkespisere" findes både i en version fra 2012 og den oprindelige fra 1989; begge er rigtig gode.

Men ellers kan jeg anbefale "The Vegan Lunchbox" og "Ta' madpakken med" af Beagle Iuel Brockdorff. Sidstnævnte er ikke vegetarisk / vegansk, men der er mange god opskrifter i :)

Ellers er det her mine egne forslag til smørepålæg til f.eks. en klap-sammen mad!

Vegansk smørepålæg

100 g kogte bønner
100 g tofu

Smagsforslag:

 Grillede grøntsager: squash, aubergine, peberfrugt
 Garam Masala
 Karry og karse
 Spinat og græskarkerner
 Hvidløg og purløg
 Pesto: mynte, persille, basilikum, timian, citrontimian, løvstikke
 Ærter og mynte
 Hakkede bagte peberfrugter og hvidløg, basilikum
 Revet rødbede og peberrod
 Ajavar
 Hakkede grønne peberkorn, peber og kapers
 Dampet broccoli og ingefær
 Stegte svampe og salvie
 Stærk chutney med hakkede rosiner
 Sauterede porrer og estragon
 Soltørrede tomater, hvidløg og basilikum
 Bagte hvidløg, syltet citron og raz-el-hanout
 Ingefær, citron og chili
 Syltet agurk, dild og radiser
 Finthakket fennikel, løg og revet æble
 Revet rødbede, citron, persille og kapers
 Kogte rødbeder, tahin, hvidløg og persille
 Bagte rodfrugter, timian og citron
 Blomkål, kapers og løg



Mikkelsen
Forum-indlæg: 77
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 4/1 2014 10:42

Du kan også lave smørepålæg super hurtigt :)

- Kog nogle solsikkekerner i et par minutter
- Hæld vandet fra
- Blend i en foodprocesser sammen med soltørrede tomater
- Evt. lidt olie eller vand efter den konsistens du vil have
- Så kan du krydre det lidt forsigtigt efter hvor stærkt det må være, når det nu er dine unger det er til :)