Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp til at blive mælkefri

 

Grønne Børn

RebeccaSelmer
Forum-indlæg: 29
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 16/11 2013 09:34 | Indlæg redigeret den: 16/11 2013 09:35

Hej jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

Vi har inden for det sidste år gennemgået store forandringer herhjemme, blandt andet er vi skiftet over så vi stort set kun spiser økologiske madvarer og bruger så vidt muligt miljømærkede husholdningsmidler...
I sommers skiftede vi over til glutenfri kost, hvilket har givet hele familien meget mere energi, og nu har vi skåret rigtig meget ned på vores kødindtag... Vi er hjemme stoppet helt med at spise kød fra firbende dyr af miljømæssige grunde, men spiser stadigvæk engang imellem økologisk kylling og derudover får vi fisk og æg hver dag.

Vi er nu også blevet enige om at droppe mælkeprodukterne... netop pga miljømæssige årsager og for at se om det kan hjælpe på vores allergi og astma.

Jeg håber at i herinde kan hjælpe mig lidt på vej til et liv uden så meget kød og uden mælkeprodukter, jeg er specielt opmærksom på hvordan vores datter på 9 mdr. får alle de næringsstoffer m.m. hun har brug for, som hun ellers ville få via mælken... Vi giver hende dog fortsat mælkebaseret MME (jeg var desværre nødt til at stoppe amningen da hun var 6 mdr) indtil hun fylder et år og må få vitaminpiller.

Lige nu ser hendes kost således ud:

Hun får havregrød lavet på vand og mandelmælkspulver til morgenmad, med frugtmos og oliven - raps eller hørfrøolie... Hertil drikker hun en lille kop soyamælk, rismælk eller appelsin juice.

Om formiddagen får hun et stykke frugt (banan, pærer eller blomme) samt 180 ml. MME

Til frokost får hun 1 - 2 skiver brød (lavet af quinoa-, ris-, boghvede- og hirsemel, majsstivelse, div. tørret frugt og sesam/hørfrø) som pålæg får hun hanegals kødpølse, tun, makrel eller kyllinge leverpostej (øko), hertil får hun vand

Eftermiddag får hun en bolle (lavet af kikærte-, ris-, majs- og boghvedemel samt majsstivelse, og sesamfrø) med søbogaards æblesødede marmelade, hertil drikker hun vand.

til aftensmad får hun det samme som os, hvilket hovedsageligt et vegetarmad, bestående af min. 3 forskellige slags grøntsager + bønner, linser, æg eller tofu...

Omkring kl. 22 får hun igen 180 ml. MME

Desuden får hun tilskud af D-vitamin.

Hvilke ting skal vi være særligt opmærksomme på med hensyn til at fjerne komælk fra hendes kost (har bl.a. læst at soyamælk ikke anbefales til børn under 3 år)? Og hvad med vores egen kost?
Charlot
Forum-indlæg: 23
Område: Midtjylland
Dato: 16/11 2013 22:03

Hej Rselmer :-)
Jeg tror ikke du skal være bekymret over at din datter ikke får komælk, og slet ikke inden hun er 1 år. Da jeg var i en mødregruppe for ca. 6 år siden, var der både en englænder og en tysker i gruppen, og der viste det sig, at i både England og Tyskland fraråder de børn under 1 år at få alm. Komælk. Det samme gælder i Sverige fandt vi ud af.
Her kunne jeg godt mistænke Arla for at have lidt for meget magt i Danmark...
Ellers kan jeg anbefale Politikens bog der hedder 'Barnemad'. Der er nogle rigtig gode opskrifter, samt Info om ernæring til børn. Der er også mange vegetariske opskrifter, samt retter med fisk.
Ellers gælder det vel om, at spise mad i alle regnbuens farver af frugter, bær, grøntsager osv. For at få flest af de vigtige vitaminer og mineraler- Har jeg hørt ihvertfald :-)


RebeccaSelmer
Forum-indlæg: 29
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 17/11 2013 07:28

Hej Charlot
Tak for svar :)
Jeg brugte hele dagen igår på at kigge på forskellige sider på nettet og fandt frem til at børn har brug for mælk (komælk, MME eller amning) frem til de er min. to år gamle... Og da MME er baseret på komælk har vi besluttet a vores datter får MME til hun er ca. 11 mdr. og herefter økologisk sødmælk indtil hun er ca. 2 år, herefter kan vi kører hende over på mælkefri kost også...

Sandra H
Forum-indlæg: 6
Område: Nordjylland
Dato: 17/11 2013 08:30

Hej

Jeg blev interviewet netop omkring det emne og du kan finde lydfilen på min hjemmeside:
http://keepitsimple.mono.net/dengrnnelge2 (i venstre spalte- interview med Anette Opdrup om børn og vegansk kost).

Håber det kan hjælpe:-)

Sandra
RebeccaSelmer
Forum-indlæg: 29
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 17/11 2013 08:50

Tak Sandra... det vil jeg lytte til senere når jeg har lidt bedre tid :)
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/11 2013 09:35

off

jeg vil bare gerne lige stille og roligt sige FEEEEEEEEEEEDT en vegansk læge.

vh lu
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 17/11 2013 14:15 | Indlæg redigeret den: 17/11 2013 15:02

Hej rselmer.

Prøv at spørge _Mia_ og Luma_Månebarn om gode råd, da de begge opfostrer deres børn vegansk, da det jo ikke er sikkert, de lige får læst her i tråden så send dem en pb..
De har iøvrigt hver deres gode madblogs hjemmesider, hvor de også har skrevet noget om børn og veganisme.

http://www.miasommer.wordpress.com

http://www.hijaluna.wordpress.com

:)
Naebdyret
Forum-indlæg: 18
Område: KBH
Dato: 20/11 2013 11:05

hej rsemler :)
det lyder osm om i er gode til at variere kosten - dog ville jeg passe utrolig meget på med hvor meget sojabaseret mad i giver jeres baby! det kan være utrolig farligt! bivirkningerne er mange men hvis du siger i allerede døjer med astma er soja ikke anbefalelsesværdigt.. derudover har soja meget planteøstrogen dvs. det kan på børn virke som at give dem p-piller! nogen bivirkninger kan afhjælpes ved at købe øko-soja (ellers er det ofte GMO) det er bare langt fra alle..
håber du kan bruge det! og super fedt at i tager initiativ! :D
RebeccaSelmer
Forum-indlæg: 29
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 20/11 2013 16:03

Hej Naebdyret
Har godt læst at det om soya... det eneste vi bruger ind imellem (måske 2 gange i ugen) er soya mælk (øko) og soyafløde (øko) og det er kun til madlavning, vores datter har kun fået det at drikke den ene gang, ellers får hun vand og juice... :)