Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvordan får vi en ny livsstil

 

Grønne Børn

minusbøf
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 25/1 2014 17:31 | Indlæg redigeret den: 25/1 2014 17:37

Hej, min lille familie bevæger sig mere og mere i veganer retningen men vi har nogle udfordringer. Synes det er svært 100 procent men det er der vi arbejder hen ad. Først vil jeg lige starte med at jeg hele mit liv har undgået hvad der hedder pels, skin osv. Maden er en lidt større udfordring. Kød undgår jeg så vidt muligt men det er udfordrende med varieret kost eftersom jeg ikke kan li grønsager (meget få) og det samme med min datter. Så synes det er svært. Vi har dog siden min datter blev født undgået alt der indeholder mælk (mælkeintolerence) så soja produkter er vi vant til. Vi bliver nok aldrig 100 procent veganer - da der er nogle sider af veganer livsstilen jeg ikke er enig i men så tæt på som muligt.

Hvordan griber jeg det an mht. til maden når vi ikke kan spise så mange grønsager? kødet er som ikke et problem at undvære men søger nogle alternativer til grønsager?
Danepunk
Forum-indlæg: 45
Område: KBH
Dato: 25/1 2014 17:59

Svedigt nok. Big !ja til jeres nye livsstil!

Kan ikke li grøntsager? Det må være noget i skal vende jer til, med mindre det er noget i jeres gener, som jeg aldrig har hørt om? Grøntsager er det bedste I kan fylde på jeres krop, det er naturens vildeste og mest helbredende brændstof. Iceberg, tomat og agurk kan hurtigt blive kedeligt, men har i prøvet alle grøntsagerne i de forskellige supermarkeder? Man kan lave nogle super fucking nice salater ved at blande alt muligt sammen, også med frugter så det bliver lidt sødt.

Lav noget motion og lav en lækker smooties med, gulerødder, bananer, æbler og appelsiner bagefter som belønning.

I kan også se opskrifter fra nogle af de der blogbæster. mad med medfølelse kan måske bruges som inspiration?
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Område: Sjælland
Dato: 25/1 2014 18:45 | Indlæg redigeret den: 25/1 2014 18:46

Tillykke med valget! Det er super fedt at I har taget beslutningen også selvom grøntsager ikke falder i jeres smager! !ja

Nu har jeg selv været meget kræsen, så jeg kan godt sætte mig ind i, at det ikke bare er sådan at spise en masse grønt, hvis man ikke kan lide det. Og an på datterens alder endnu sværere at få hende til det.

Men der er altså ikke så meget andet at gøre end at prøve sig frem. Du siger I ikke kan lide så mange grøntsager, men hvilke kan I lide? Så kan I jo tage udgangspunkt i dem. Og er der ikke også mange andre end dem I har prøvet og ikke kan lide? Det kunne være I kunne lide nogle af dem, som I endnu ikke har prøvet. Og så er der det ved grøntsager, at de ændrer sig an på hvordan de er tilberedt. Jeg kan virkelig ikke lide rødbedesuppe. Men jeg har lært at spise bagte rødbeder og rødbedebøffer.
Prøv også at overvej hvad det er I ikke kan lide, hver gang du tænker "neeeej, den synes jeg ikke om." Er det smagen? Konsistensen? Noget andet? For så ved du hvad det er der skal ændres under tilberedning.

Så prøv at lade være med at tænke, at du ikke kan lide grøntsager, men bare at du endnu ikke har fundet ud af hvilke du synes om. Tag det lidt af gangen og prøv dig frem - spørg gerne om hjælp.

I salater kan du lave en lækker dressing at komme over. Det kan også tage lidt af smagen. Brug generelt massere af krydderier, hvis det er smagen, der er et problem.

Og så bag, steg, spis rå og eksperimenter. Bare tænk på hvor anderledes en gulerod er i tekstur og smag når den er henholdsvis revet, skåret i stave, fintsnittet og stegt med andre grøntsager, soyasauce og krydderier eller bagt i ovnen med forskellige krydderier. Bare fordi man ikke kan lide den ene version kan det jo være en af de 3 andre falder i ens smag.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/1 2014 18:53

Vil bare sige tillykke og velkommen til:)
minusbøf
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 25/1 2014 20:22

Tak, mht til grønsager kan jeg li agurk, majs, ærter, rødbede, pastinak og gulerødder.. Min datter vil kun spise gulerødder.. Alt der hedder salat kan jeg bare ikke få ned.. Både smag og konsistent. Og så skal de have været i ovn det meste.. Min datter er meget kræsen så det er særligt svært med hende, hverken ris, kartofler osv. Kan friste.. Men må til at kigge nogle opskrifter herinde og ja så prøve mig frem :)
minusbøf
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 25/1 2014 20:29

En anden udfordring JEG har er at min mave har været træls i mange år så er igang med undersøgelser.. Påtænker glutenallergi, så er faktisk så langt i kost at gå helt uden kød og gluten og så gå helt over til rawfood og økologi..
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 608
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 25/1 2014 22:54


Jeg kæmper også med familiemedlemmer, som ikke bryder sig meget om grøntsager og sniger sig uden om, hvis det kan lade sig gøre. Problemet er desværre at den som mindst bryder sig om grøntsager også er den der har mest brug for dem pga af overvægt og medfølgende sygdomme, så jeg har i mange år "smuglet" og "snydt" grøntsager ind, dér hvor jeg kan.

- Kartoffelmosen er opgraderet til rodfrugtsmos med sweet potatoes, gulerødder, pastinak, persillerødder, selleri, bladselleri og nogle gange også broccoli. Alt koges mørt og moses med stavblenderen, smages til med bouillon, tamari, basilikum, salt og peber.

- Da vedkommende hverken er vegetar eller veganer tilsættes kødsovsen/millionbøffen masser af løg, revet gulerod og squash. Tilsvarende sovse kan laves med hakket champignon, løg, revet gulerod og squash. Ligeledes kan farsen til deller, kødboller og farsbrød tilsætte revne grøntsager.

- Dej til brød og boller tilsættes revet æble, gulerod, squash eller rødbede (rødbede giver flotte lyserøde "prinsesseboller")

- Bernaisesaucen laves af 1 løg, et par lyse rodfrugter, en enkelt gulerod, måske lidt selleri, som skæres småt, koges og blendes. Jævnes med lidt majsstivelse og smages til med estragon, salt og peber.

- Andre hvide sovse laves af blomkål, som skæres i buketter, og stilken i stykker, koges, vandet hældes fra, kålen blendes, jævnes med lidt majsstivelse, smages til med gærflager, salt og peber. Sovsen kan bruges som "oste"sovs til pasta, eller smages til med persille til persillesovs.

- Bagte kartofler og rodfrugter er fin basis for en urtefars.

- Wokretter indeholder masser af grøntsager, og den gode krydrede smag plejer at kunne lokke dem ned. Og hvis ikke ris er så spændende, så plejer nudler (fuldkorns!) at være det. Jeg plejer at skulle lave mindst dobbelt portion, for børnene vil også have det med i en plastbox som madpakke næste dag - og skal de ikke i skole spiser de det som både morgenmad og frokost!

- De få grønne salater vedkommende kan lide får vi ofte, men ind imellem forsøger jeg også at variere dem ved at tilsætte noget nyt, eller ved at lave noget helt andet men med nogle af de grøntsager jeg ved vedkommende kan lide.

- Supper kan også være en mulighed. Og hvis suppen skal blendes kan der skjules en hel del af de grøntsager, som vedkommende ellers ikke spiser.

- Smoothies kan tilsættes grøntsager - uden at de kan smages.

- Hvis du ikke kan lige slatten salat, så prøv med spidskål eller rødkål skåret fint ud. Det bruger jeg meget, for det er lækkert sprødt og har en mild og god smag. Broccolisalat er også fantastisk, selv mit grønsagshadende familiemedlem elsker broccolisalaten, så dér har jeg virkelig ramt plet.

Mit "problembarn" er en voksen, men jeg har da været igennem fasen med mere eller mindre kræsne børn også, ja, jeg vil da sige, at selv om det er blevet bedre, så er den ene af mine teenagedøtre ret kræsen mht til grøntsager. Men da børnene var mindre var de meget med til både at bestemme hvilke grøntsager, vi skulle købe, hvilke der skulle serveres til det pågældende måltid, og hvordan de skulle skæres ud. Især spørgsmålet "Hvordan skal jeg skære det?" har være oppe meget ofte, og jeg har dels svaret, at den der skærer ud, også bestemmer hvordan det skal se ud, så svaret har været "Sådan som du selv synes, det er lækrest", og dels har jeg bestræbt mig på at lære børnene, at man kan lave det sjovt - lange tynde gulerods- og agurkestænger, cubanske agurkeblomster, strimler lavet med skrælleren, små tern, store tern, både osv. Men netop at være med til at bestemme, at være med til at tilberede, at være med til at anrette har stor betydning for lysten til at smage og spise maden. Derudover er det også vigtigt at respektere, at der er ting, man ikke kan lide - vi har meget ofte en masse mindre skåle med forskelligt grønt på bordet, fordi vi alle har forskellig smag, og det kan være meget bremsende for appetitten at se noget, man virkelig ikke bryder sig om, blandet sammen med det, man godt kan lide. Og særlig spændende er det da heller ikke, at se den salat, man har brugt tid og kræfter på at kreere, blive splittet ad i atomer på barnets tallerken for, at alt det "ulækre" kan blive samlet i en større og større bunke - og det er jo desuden også madspild at skulle smide det frasorterede ud.

Da jeg gik over til den veganske kost for knap et år siden, var der også grøntsager, jeg af forskellige grunde rynkede på næsen af, men i løbet af dette år har min smag udviklet sig, og mit mod og min lyst til at eksperimentere har overvundet mine fordomme mod disse grøntsager. Det er ikke mange måneder siden, jeg købte min første selleriknold, for jeg troede ikke, at selleri var noget for mig, men hold da op, hvor er jeg kommet til at holde af den grimme med skønne knold!

Så fat mod - vov at turde smage, eksperimentere og nyde jeres nye kost.