Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

To streger!

 

Grønne Børn

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
stjerne
Forum-indlæg: 209
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 23/9 2009 14:28

Rigtigt meget tillykke med graviditeten!

Jeg vil bare fortælle dig, at jeg har spist krydret og mad med chili under min graviditet. Det har gjort at mine børn bare har haft lettere ved at acceptere det i deres daglige mad.

Men selvfølgelig skal du passe på med at overdrive det.
JUNI
Forum-indlæg: 59
Område: KBH
Dato: 23/9 2009 14:46


Jeg ved at selvom inderne er til meget krydret mad, spiser de ikke chili under graviditeten. Mon der er en her inde som ved hvorfor?
SallyB
Forum-indlæg: 30
Område: KBH
Dato: 4/10 2009 10:16

Hej Ditte

Jeg er gravid i 17 uge. Jeg lever vegetarisk, men undgår så vidt muligt mælkeproduter og æg. Det eneste jeg gør er, at spise 800 mg kalk!

Jeg var til jordemoder i fredags, og babyen vokser fint og jeg har taget det på jeg skal (måske endda lidt for meget :) ). Din baby vil ikke komme til at lide nød, hvis du ikke får gode næringsstoffer, det vil du få manglerne ikke babyen. Så spis almindeligt sundt vege-mad - godt med grovegrøntsager, grove pastaer/ris og kartofler, masser af bønner, linser og tofu.

Jeg har haft kvalme indtil for 2 uger siden, og har kun kunne spise brød, avocado, frugt, salat og guf (!!!), men alt er altså fint med babyen. Den skal altså nok klare sig!

Som vegetar skal du undgå upasteuriserede oste, som veganer kan du spise alt!

Jeg har forreste købt to bøger, til når babyen kommer "feeding your infant with confidence" og "raising vegetarian children". De er begge rigtig gode, og kan findes på saxo.dk.

Jeg har ikke fået læst alle de andre indlæg til denne tråd, så jeg beklager, hvis jeg gentager resten af forummet :D

Mange hilsner Anette
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/10 2009 13:18

Hvis man lever nogenlunde sundt, som det ser ud til I gør, så burde man ikke mangle kalk. Hvis man alligevel mangler kalk, så er det fordi man udskiller for meget kalk, og så skal man ikke bare fylde mere på med mælk eller kalkpiller. Det gælder derimod om at forhindre kalktab! For meget kalk kan bl.a. give nyresten.

Kalktab opstår ved syreholdig mad, f.eks. kød, mælk og ost, men også ved salt, kaffe, the, cola og tobak. Undgår man disse ting og spiser bladgrøntsager, andre grøntsager, rodknolde, frugt, fuldkornsprodukter, bælgfrugter, nødder og kerner, så får man alt, hvad man har brug for. Er man gravid, skal man spise lidt mere af alt, ikke blot proteiner.

En fornuftig syre/base balance er 40/60.

Der findes ikke »kvalitetsproteiner«. Alle aminosyrer findes i alle grøntsager, men ikke lige meget i alle. Det er derfor, man skal spise alsidigt grønt.

Sojaprodukter er supersunde og sygdomsbekæmpende i små mængder (max. 5 % af kosten) - forudsat at de er traditionelt forarbejdede, dvs. sojamælk, sojayoghurt, tofu, tempeh, natto, miso og tamari. De moderne kunstprodukter som proteinpulver, sojabars, sojaburgere og hvad ved jeg er ikke sunde.

Der er masser af gode opskrifter i Lisbeth Tordendahl: »Grønne proteiner«, som kan anbefales - til trods for at hun ikke er vegetar og også vrøvler lidt i indledningen.

Og motion... også for gravide!

katchetowa
Forum-indlæg: 44
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 6/10 2009 21:54



De otte essentielle proteiner findes ikke i grøntsager.
De findes i en bønne,sojabønnen.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/10 2009 21:58

Vrøvl, Katchy... Se at komme ud af jordhulen!
katchetowa
Forum-indlæg: 44
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 6/10 2009 22:06



Du aner intet om det.
Desuden lever jeg ikke i jordhule.
men i villa.
Du kan give mig en oversigt over grøntsager hvor de otte essentielle proteiner findes?.
Der er dem som tror de kan leve af frugt.
jeg kender en som fik smadret maven af rawfood.Han spiste efter alle kunstens regler i den sjangre.
Der er mange påhit.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 6/10 2009 22:09

Katchetowa, læs lige lidt her inden du skriver mere; http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid :)
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 6/10 2009 22:17 | Indlæg redigeret den: 6/10 2009 22:22

Ellers er der en simpel oversigt her; http://www.naturodoc.com/library/nutrition/protein.htm

(Kender dog ikke personen der har lavet listen, det kan være at Leif også kommer efter mig nu :D Siden ser lidt sketchy ud).
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/10 2009 22:40

Naaaah, Rasmus, kun vil jeg sige, at man ikke behøver at gå til kommercielle pillepushere for at få sandheden at vide. I vores tilfælde her er den officielle Foodcomp lige så god, ja, faktisk bedre. De angiver mængderne af essentielle og ikke-essentielle aminosyrer i alle de hundredvis af råvarer, de lister op, inklusive frugt og grøntsager:

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_alphlist.asp
katchetowa
Forum-indlæg: 44
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 7/10 2009 14:21



Næsten er ikke, er.
Jeg har læst din artikel om essentielle proteiner.
Problemet med grøntsager og korn er at man skal indtage uanede mængder for at opretholde
det daglige kvantum.
jeg havde ret som skrevet tidligere at sojabønnen er den eneste som indeholder alle.
Problemet med soja er dens høje indhold af østrogener og kalium.
Et andet problem med soja er dens giftighed i forhold til f.eks mælk,som renser kroppen for giftstoffer.
Jeg drikker selv 1 liter kogt sojadrik om dagen og spiser to æg.
Hvis jeg ikke var mælke intolerent ville jeg absolut drikke mælk.
Mito
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 7/10 2009 14:52

Jeg er personligt glad for mit Hampe protein som indeholder alle 21 aminosyre inklusiv de 8 essentiellle.

Der er en oversigt på denne side: http://www.innvista.com/health/foods/hemp/seedprot.htm

Og stoler man ikke på den kan man finde samme info et væld af steder med en enkelt googel søgning.
Ser ingen grund til at fryte for lige netop protein det er det abselut mindste problem bare man spiser varieret.

Eneste problemer jeg kan se ved en vegansk koste kan være b12 og d vitamin.

Dog må det være et meget lille problem da vores venner kødpusherne nok skulle komme med flere og bedre videnskabelige argumenter for hvor farlig vores kost var for at få os tilbage på vognen igen.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 7/10 2009 15:51

Har du et link til det pulver du bruger Mito? Har selv en bøtte stående fra Manitoba Harvest, men bruger det dog kun som supplement hvis jeg en uge synes jeg har spist for lidt protein (dyrker alt for lidt motion, så har ikke ligefrem brug for at drikke det hver dag).
Mito
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 7/10 2009 16:11

Mit er også fra Manitoba Harvest har købt det her:

http://sunfood.dk/product112/category4/subcategory0/Hemp-Protein-Powder--Manotoba-Harvest

Bruger den også mest de dage jeg har styrketrænet men syntes også den er super i en morgen smoothie, den giver en virkelig lang mæthedsfornemmelse i forhold til hvis det bare er frugt og grønt der er i.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 7/10 2009 16:15

Ja okay, så bruger vi det samme :)
TobiasElof
Forum-indlæg: 403
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 7/10 2009 22:19 | Indlæg redigeret den: 7/10 2009 22:21

@Katchetowa

Når man diskuterer så er det rart for alle parter at man kommer med saglige argumenter i stedet, "min onkels kærestes mand har ondt i maven af at være rawfooder". Det kan jo sagtens passe, og i dette tilfælde gør det sikkert også. Ligeledes så må du komme med nogen kilder på at man ikke kan få nok protein som ren vegetar, i stedet for blot at synes det. Sådan er reglerne når man diskuterer ellers dør diskussionen. Og fred være med det, hvis man ikke ønsker at diskutere, men dette er dog et debatforum.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne få nok protein som vegetar, da der findes protein i al mad bortset fra ren sukker og olie.

Men måske tager jeg fejl? måske har jeg misforstået dig, som i at der ikke findes nogen grøntsager der indeholder alle aminosyrer. I så fald er mit svar: Og hvad så?
Det gør nemlig intet at man får proteinerne flere steder fra.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/10 2009 10:50

Sig mig lige engang: Er der noget galt med mig???

Ditte-Ka starter en glad tråd om graviditet, og en masse herlige kvinder ønsker hende tillykke og får sig en hyggesnak med gode råd osv. I det øjeblik jeg kommer med en kommentar, bliver tråden overtaget af kedsommelige hanhunde, der straks begynder at småskændes...

Sku vi ikke holde op med det?

Jeg vil gerne vende tilbage til emnet og supplere Blacks link til PCRM om vegetarisk babymad med et tilsvarende link om vegetarisk mad for gravide:

http://www.pcrm.org/health/veginfo/pregnancy.html

Held og lykke, Ditte!
katchetowa
Forum-indlæg: 44
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 8/10 2009 17:07



Til tobias.
(Det er ikke min onkels kæreste,det er en bekendt).Han er en ældre mand og har levet af rå kost
mange år.(han har ikke ondt i maven,den er ødelagt).
Varm mad har sin gavnlige virkning på fordøjelse og mave.
Rawfood er vel for de fleste en overgang.
100 gr grønt eller frugt indeholder 0.1 gr protein pr 100 gr.
Så hvis du skal have f.eks 80 gr protein om dagen skal du spise 80 kg frugt og grønt.
Proteiner komplementere hinanden.(de fleste ihverfald).Men.
Jeg så en dag en udsendelse om folk der kun spiste frugt,staklen var ved at hoppe op i loftet
af nervøsitet på grund af manglende næringstoffer.Han kommer til at betale sin pris før eller siden.
Han gjorde til og med styrketræning som kræver ekstra næring.Jeg havde en smule medlidenhed
med staklen.Sindet kan blive fikseret på en ide at det bliver vedkommendes undergang.
I et debatforum giver man sin mening til kende uanset om man bryder sig om andres eller ej.
Det er min mening om debat forum.
( Hunde er ikke lige min kop te eller jeg er ikke deres kop te.Katten er en god ven).
tillykke til de gravide kvinder.

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 8/10 2009 17:37

Ja, det var ret dårlig stil fra min side at vælte ind i tråden på den måde. Men tillykke Ditte, og held og lykke med det :)
Udlandsdansker
Forum-indlæg: 127
Område: Andet
Dato: 15/10 2009 19:30

Tillykke med graviditeten. Jeg er ogsaa gravid, mit barn (nr.2) forventes faerdigproduceret om 2 maaneder. Jeg har vaeret vegetar i ca. 1 maaned og jeg synes faktisk at min krop helt automatisk er begyndt at give mig en trang til flere noedder og kerner og isaer mandler. Kroppen er jo saa smart at isaer naar man er gravid faar man trang til det man har brug for. Jeg har faaet tjekket mit jernniveau og det er helt perfekt selvom jeg ikke tager tilskud. Jeg spiser nok 4-600 gram frugt dagligt udover maaltiderne -isaer ananas har jeg hele tiden lyst til. En vegetarisk kost er jo ofte saa sund at man ikke skal bekymre sig saa meget om vitaminer, proteiner osv. Men jeg forstaar godt dine bekymringer. Jeg har ogsaa taenkt mig snart at faa lavet et generelt tjeck hos laegen for en sikkerheds skyld.
Sider: << < 1 2 3 4 > >>