Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

vitaminer til 1-årig

 

Grønne Børn

Hvid Nerie
Forum-indlæg: 34
Område: KBH
Dato: 15/8 2014 22:15

Efter snak med både læge og sundhedsplejerske, har jeg fået to forskellige meninger om hvordan jeg skal supplere med vitaminer til min dreng.
Mit eget udgangspunkt var, at supplere kun med B-12, (da jeg mener at han er godt dækket ind på alle andre fronter) og så ellers fortsætte med flydende d-dråber og jern, men min læge mener, at en multivitamin er sagen. Min sundhedsplejerske er ikke sikker på, at en multivitamin alene kan gøre det, og begyndte da også at snakke om dobbeltdosis multivitamin (hvilket altså ikke kommer til at ske), eller i hvert fald multivitamin plus enkeltvitaminer. Så jeg er lidt i tvivl. Hvordan supplerer I?

Er i øvrigt ny herinde, så hej til jer alle :)
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 16/8 2014 07:01

Hej Nerie

Vi har siden 2 ugers alderen givet vores datter på nu 16 måneder d-dråber. D-dråberne har vi droppet her i sommermånederne, hvor hun ofte har været ude i solen. Jerndråber har hun fået minimum hver anden dag fra hun var 6 måneder til omkring de 12 måneder. B12 har vi givet hende minimum hver anden dag også, siden hun var 6 måneder gammel. Hun har ikke fået taget en blodprøve men trives godt på alle måder og udvikler sig hurtigt motorisk og sprogligt. Vi spiser som regel den samme mad i familien, og jeg fik taget en blodprøve for cirka 1 år siden efter cirka 7 år som veganer, som ikke viste noget unormalt med hensyn til målte vitaminer og jeg supplerer selv kun med b12. Derfor antager jeg at min datter får hvad hun skal have.
Reborn
Forum-indlæg: 182
Område: Sjælland
Dato: 16/8 2014 08:50

Hej Hvid Nerie

Velkommen hertil :)

Nu skriver du ikke om noget meget væsentligt -hvor gammelt barnet er, så jeg gætter 10-18 mdr. Altså er amningen langsomt ved at blive nedtrappet. Det ville ellers være det optimale at fortsætte så længe som muligt. Modermælken har stor indflydelse på hjernens opbygning og udvikling.

God ide at fravælge multivitamin piller og nøjes med b12 og D. Over 90% af vores vitamin-og mineralpiller er syntetiske og ikke ligefrem sunde. Vil du vide mere om fremstillingen af dem, så læs denne bog:

http://www.amazon.co.uk/Supplements-Exposed-Vitamins-Minerals-Effects/dp/1601630905/ref=sr_1_6?s=books&ie=UTF8&qid=1408168907&sr=1-6&keywords=brian+clement

Vil du gøre det bedste med hensyn til næringsstoffer, så vælg de naturlige. Lav din egen friskpressede juice af grøntsager (aldrig færdigkøbt). For sødme er gulerødder gode -og rødbeder, men de kan være stærke og må derfor optrappes langsomt. Et enkelt æble af og til er fint, men ikke frugt. Alt for meget sukker. Det er nødvendigt at skifte imellem forskellige grøntsager hver uge for at dække næringsområdet bedst muligt, men det er sikkert ikke noget nyt for dig :)

Husk juicen er et supplement, fordi der ingen fiber er. Derfor normal veggie kost og måske lidt grøn smoothies med en bund af f.eks. gulerodssaft.

http://www.livestrong.com/article/554536-juicing-vegetables-for-babies/
src="//www.youtube.com/embed/NyIb1EsCN6w" allowfullscreen>


https://www.youtube.com/results?search_query=friskpresset+juice+s%C3%A5dan+kommer+du+i+gang
src="//www.youtube.com/embed/G1H3HphM7YQ" allowfullscreen>


Lykke til :)

Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 16/8 2014 12:17

Har de sagt hvorfor de mener dit barn skal have tilført vitaminpiller? Altså mangler dit barn rent faktisk noget, eller er det lægens og sygeplejerskens manglende ernæringsviden inden for plantespiseri der er ligger til grund?
Hvid Nerie
Forum-indlæg: 34
Område: KBH
Dato: 16/8 2014 14:23

Hej allesammen :)
Tusind tak for svar.
Han fylder et år her den 25. august, og vi ammer fortsat. Jeg lagde vores kost om for 3 måneder siden, og i forbindelse med lægebesøg spurgte jeg hende til råds ang. supplement, hvortil hun anbefalede en multivitamin-pille, når han blev et år. Ikke noget argument for det... så vidst bare ren lægelogik "sådan plejer man at gøre".

Han har ikke fået taget blodprøver, men her 3 måneder efter lægebesøget fik vi besøg af sundhedsplejersken, som (ligesom jeg) ikke er i tvivl om, at han trives. Men hun mente jo, at når man anbefaler altspisende børn en enkelt multivitamin, så burde min dreng jo have ekstra eller ligefrem dobbelt.
Selv mener jeg, at jeg har rigtig godt styr på hans kost, at han spiser meget varieret og med sandsynlighed får flere vitaminer ud af sin mad end det altspisende barn. Så derfor havde jeg til start tænkt kun at supplere med B-12, D-dråber og jern, som I jo også anbefaler. Men så kom den der lille nagende tvivl... får han nu også nok?
Jeg prøver at se på ham, og han udvikler sig jo helt, som han skal, men ellers kan en blodprøve jo give et sikkert svar. Vil bare så nødigt stikke i min lille prut :(
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 17/8 2014 10:14

Jeg vil først sige, at jeg ikke ved meget om ernæring til små børn, endnu. Men jeg tror (!) at grunden til at "man" anbefaler små børn generelt at ta en multivitaminpille kan være fordi en gennemsnitsforælder måske ikke tænker over barnets ernæring og hvilke vitaminer og mineraler man får hvor. Men det lyder som om det er noget du har sat dig lidt ind i (?) så jeg tænker umiddelbart at det ikke er nødvendigt med andet end det, du selv skriver. Det er dumt at tage en multivitaminpille hvis man er dækket ind, da man altså godt kan overdosere visse vitaminer.
Jeg ville dog vælge en blodprøve for at få ro i sindet - måske om et par måneder. Det er ikke sjovt at skulle stikke i ham, men hvis du er i tvivl om hvorvidt han er dækket ind, så synes jeg det er det mest ansvarlige at gøre. Så ondt gør det heller ikke - siger jeg, som er MEGET nåleskræk og fik taget en blodprøve for nogle uger siden :)
Hvid Nerie
Forum-indlæg: 34
Område: KBH
Dato: 20/8 2014 13:48

Inkognito, I hvilken form får din datter B-12? Jeg har lige været på apoteket, og fik at vide, at jeg kun kan få B-12 til børn som injektion hos lægen. Det synes jeg er lige drastisk nok.
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 21/8 2014 18:50

Nerie

Min datter er glad for:

http://www.devanutrition.com/vitamin_b12.html

Jeg plejer at skære dem i kvarte, dvs. at hun får 250 ug pr stykke. De opløses nemt i munden og smager lidt sødt.
Fräulein
Forum-indlæg: 74
Område: Østjylland
Dato: 24/8 2014 16:35

Jeg har tænkt på netop det samme: hvordan giver man en 1-årig B12? Det er jo nemt med D-dråber fx
Men ja, det er da ret voldsomt med injektion!! :/
Dog bryder jeg mig heller ikke om at skulle give min dreng folinsyre, som findes i de piller, du henviser til, Inkognito...

Hmm... Hvordan pokker giver man dem så B12? Han spiser i forvejen alt det jord, han kan ;)
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 25/8 2014 09:40 | Indlæg redigeret den: 25/8 2014 10:04

Fräulein

Så vidt jeg ved findes der ikke nogen studier der viser en negativ effekt ved et højt indtag af b12 og moderat indtag af \"folic acid\".

Da jeg sidst fik målt mit b12 niveau i 2013, efter 7 år som veganer, var det på 272 pmol/l, hvilket anses for værende normalt, da det er inde for 200 pmol/l - 900 pmol/l. Dette er på trods af at jeg spiser op til 1000 ug pr tablet, 2-3 gange i ugen.

Jeg har også nogle 100 ug b12 tabeletter, fra et andet mærke, der er nemme at knuse og smide oven på morgenmaden, som jeg veksler lidt i mellem, disse indeholder vist ikke \"folic acid\":

http://www.veganicity.com/Vitamin-B12-100mcg.html

Fra hvad jeg har læst rundt omkring, er mit indtryk af b12 og \"folic acid\", at kroppen tager det den har brug for og smider resten ud. :)

The risk of toxicity from folic acid is low, because folate is a water-soluble vitamin and is regularly removed from the body through urine.

Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Folic_acid#Toxicity

There have been studies that showed no adverse consequences of doses above the RDA.

Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12#Recommended_intake
Hvid Nerie
Forum-indlæg: 34
Område: KBH
Dato: 25/8 2014 17:11

Jeg ved ik helt om jeg er så vild med at skulle dele pillen, hvis de ik har sådan en dele-streg. Det er vidst noget med, at indholdet ik er ligeligt fordelt i pillen så... Nu har jeg lige fundet denne spray, men hvor mange spray skal han mon ha... 1-2?
http://www.iherb.com/pure-vegan-homocysteine-control-natural-fruit-punch-flavor-2-fl-oz/17794
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/8 2014 17:54

Amy : Har de sagt hvorfor de mener dit barn skal have tilført vitaminpiller? Altså mangler dit barn rent faktisk noget, eller er det lægens og sygeplejerskens manglende ernæringsviden inden for plantespiseri der er ligger til grund?


Jeg tænker lidt det samme. Tvivler også på at et barn allerede kan være i stor mangel allerede som kun 1 årig. Der kan måske være grund til at give b12 dråber, om ikke andet, så fordi det ellers kan blive et problem senere hen. Men ud over det, er det næppe nødvendigt med tilskud. Måske dog d vitamin hvis han ikke får noget sol.



Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 25/8 2014 18:54

Nerie

Det er vidst noget med, at indholdet ik er ligeligt fordelt i pillen så...


Den køber jeg ikke. Jeg er sikker på at b12-vitaminet er homogent fordelt i de piller jeg har købt.

Aros

Der er desværre set eksempler på nyfødte med b12 mangel. Ligeledes er der også set eksempler på 6-9 måneder gamle baby'er der udvikler svær mangel på b12, så de skal indlægges, fordi moderens brystmælk ikke indeholder tilstrækkeligt.

An often catastrophic syndrome affects infants born to
vegan mothers or mothers with mild, undiagnosed PA with
subnormal breast milk cobalamin content who rely heavily
on breast-feeding their babies (136–139). These children
often develop severe neurologic complications including
seizures and developmental problems, whereas the
mothers have only asymptomatic SCCD. The frequency is
unknown, but it may be the most common cause of clinical
cobalamin deficiency in babies.


Dietary deficiency of vitamin B12 from
vegetarianism is increasing, particularly in Asia, North
America, and Europe. Breast-fed infants of vitamin B12–
deficient vegan mothers are at risk of severe developmental
abnormalities, growth failure, anemia, lower academic
performance, attentional deficits, and delinquent behavior
(121).


Kilde:
Modern Nutrition in Health and Disease, 11th Edition.
Hvid Nerie
Forum-indlæg: 34
Område: KBH
Dato: 25/8 2014 19:02

Nå, den havde de så ikke på lager... for faen da!
Fräulein
Forum-indlæg: 74
Område: Østjylland
Dato: 25/8 2014 19:04

Jeg hæfter mig ved, at folin er den kemiske udgave af folat, og jeg vil selvfølgelig hellere have det naturlige!!! Jeg har ofte hørt, folin er skadeligt (!!!) for én... Det holder jeg mig til... Især når jeg nu kan få mit daglige behov folat gennem grøn kost, hvorfor så vælge en kemisk udgave??

B12 har jeg ingen indvendinger imod...

Aros: kan man få b12-dråber?? Det ville være sagen (tror jeg) ! :)
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/8 2014 18:56

http://videnskab.dk/krop-sundhed/amning-kan-betyde-b12-underskud-hos-babyer
Jeg smider lige det her for at vise noget nyt omkring b12
Måling

Lægemidlet metformin er et almindeligt lægemiddel mod diabetes, som flere millioner mennesker får dagligt. En af de almindelige bivirkninger ved metformin er, at patienternes niveau af B12 falder. Derfor får de indsprøjtninger med B12-vitamin for at kompensere. Men det er måske slet ikke nødvendigt.

Som en del af sin ph.d. har Eva Greibe og hendes forskerkollegaer lavet et studie på rotter, der også fik lægemidlet metformin.

Niveauet af B12 i rotternes blod faldt ganske rigtigt, men som de første undersøgte forskerne også niveauet af B12 i rotternes væv, altså dér hvor vitaminet faktisk skal bruges. Og her var niveauet højere end normalt. Andre forskere har efterfølgende fundet samme resultat i et studie med mennesker.

Er for meget B12 skadeligt?

Det tyder altså på, at metformin medfører nedsat indhold af B12, men at patienterne har en bedre transport fra blodet og ud i vævet.

Det får Eva Greibe og kollegaerne til at efterlyse mere forskning. Som nævnt får nogle af de diabetespatienter, der bliver behandlet med metformin, indsprøjtet B12, hvilket muligvis er unødvendigt.

Og selvom videnskaben endnu ikke har fundet nogle bivirkninger ved at få for meget B12 påpeger Eva Greibe, at det ikke betyder, at det ikke kan være skadeligt.

»Vi har det sådan med mange vitaminer, at vi tror, at jo mere vi får, jo bedre. Men i forskerkredse er vi lidt mere skeptiske. Ingen større studier har egentlig undersøgt, om det er skadeligt at få for meget B12. Det er ikke afklaret, om det kan have en skadelig effekt på lang sigt,« siger Eva Greibe. 

Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 27/8 2014 17:41

Det burde ikke være farligt at få høje doser vandopløselige vitaminer, som fx B12. Så vidt jeg har forstået ryger overskydende vandopløselige vitaminer ud med fæces, og så er den historie ovre :) Det er straks værre med fedtopløselige vitaminer, dem skal man ikke overdosere, da de lagres i fedtdepoterne.
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 27/8 2014 21:03

Nerie og Fräulein

Hvad er jeres b12 niveauer? Hvilket b12 tilskud spiser I og hvor meget?

Min kæreste lå i 2014 på ~250 pmol/l og jeg i 2013 på 272 pmol/l. Vi har været veganere i henholdsvis 10 og 7 år.
Hvid Nerie
Forum-indlæg: 34
Område: KBH
Dato: 28/8 2014 17:21

Inkognito
Vi ændrede kost for 3 måneder siden, så jeg har ikke suppleret endnu, og kender ikke mit niveau. Har fundet nogle dråber: http://www.iherb.com/California-Xtracts-B-12-Liquid-Sublingual-Raspberry-1-000-mcg-1-fl-oz-30-ml/47163#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=b-12%20liquid&rc=81&sr=null&ic=3
Dem tænker jeg, vi alle kan tage. Dog ikke i påskrevet mængde, da det langt vil overstige den gængse anbefaling.