Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gravid - et par spørgsmål og en forespørgsel!

 

Grønne Børn

-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Område: KBH
Dato: 19/8 2014 07:38

Hej veggies,
Jeg har netop testet positiv og skal have en bebs til næste forår!

Er kun omkring 1 måned henne og vil høre fra alle her kloge mennekser og I har gode råd til at være gravid og vegetar (overvejende vegansk!).???😄

Mener der er en vegansk multivitaminpille men kan ikke huske hvad den hedder- mon nogle kan hjælpe?

Derudover ville jeg høre om der var flere ny-gravide der ville være med til en slags grøn-mødregruppe? Hvor vi kan mødes og snakke om vores mave/bebser/mad og alt andet godt og blandet!
Jeg bor i KBH - så sig til hvis du er interessede og bor i hovedstadsområdet ! :D


Mama-hilsner fra mig!

PS er anonym her da min omgangskreds endnu ikke ved det (;
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 19/8 2014 10:29

Tillykke med graviditeten.

Der findes muligvis en del veganske multivitaminpiller, her er en af dem:
http://www.devanutrition.com/vegan_prenatal_multivitamin.html

Hvis du ellers spiser varieret så er det som regel tilstrækkeligt at supplere med B12 og d-vitamin. Det bedste er selvfølgelig at få taget en blodprøve, så du kan se hvordan dine nuværende vitamin lagre ser ud, i stedet for at overdosere det ene og andet vitamin, som du måske allerede har nok af.
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 19/8 2014 10:44 | Indlæg redigeret den: 19/8 2014 10:44

Tillykke med graviditeten!

Spis hvad du har lyst til, helt seriøst. det er mit eneste råd... :D jeg tror ikke det er godt at bekymre sig for meget og lave strenge regler og madplaner for sig selv.

og så kan jeg anbefale AminoJern, hvis du vil tage jerntilskud. Man skal kun tage én pille om dagen, det giver meget få eller ingen maveproblemer (forstoppelse) ift. andre præparater, det er 100% vegetabilsk og så er det meget billigere end fx Kräuterblut.

jeg tager en multivitaminpille uden jern og calcium (apovit fra apoteket), så jeg er sikker på ikke at få for meget af det. men strengt taget tror jeg ikke multivitamin er nødvendigt. De vigtigste vitaminer er fol/folinsyre, B12, D, jern og calcium. Calcium burde du kunne få nok af gennem kosten, men jeg tager alligevel et tilskud på 500mg om dagen.

ps. jeg er i 7. måned, men vi kan godt mødes alligevel :)
Fräulein
Forum-indlæg: 74
Område: Østjylland
Dato: 19/8 2014 17:33

Tillykke med de to streger ;)

Da jeg ventede min søn, ville jeg helst tage så lidt tilskud som overhovedet muligt, da jeg som regel helst undgår raffinerede sager.. Ja ja da - dem jeg nu har overskud til at forbigå!! ;) Og sådan noget som folinsyre er jeg ret skeptisk overfor!! Det er den kemiske version af folat, og er ikke særlig god for dig!! Tag hellere at spise dig til folat. Jeg læste i en bog ("Naturens vitaminer og mineraler" af Lisbeth Hagerup, 8.udgave), at gravide kvinder gerne skal have 500 mygram folat om dagen, 2,0 mygram B12, 900 mg calcium og over 15 mg jern.

500 mygram folat kan du finde i: 100 g broccoli (239 mygram) + 100 g frisk (ikke tilberedt!) spinat (220 mygram) - så er du oppe på 459 mygram og kan supplere med fx kikærter (180 mygram per 100 g), jordnødder (106 mygram per 100 g), avokado (91 mygram per 100 g), rød peber (88 mygram per 100 g) og meget meget mere!!!

Calcium skulle være vigtigt bl.a. for optagelse af D vitamin og B12 m.m og findes blandt meget mere i: hele sesamfrø (959 mg per 100 g), tang (690 mg per 100 g), mandler (256 mg per 100 g), grønkål (219 mg per 100 g), hørfrø (201 mg per 100 g) soyabønner (163 mg per 100g), spinat og tofu (hhv. 129 og 128 mg per 100 g) og meget mere.

Og ellers tænkte (og vil altid tænke) jeg, at når man bare spiser masser af frugt (bananer, appelsiner og ananas var et hit for mig) og bladgrønt, skal det nok gå det hele.... Dog stemmer jeg i, at D-vitamin især i den mørke tid samt B 12 kan blive nødvendigt at tage fra en æske...