Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vuggestuer på Nørrebro. Og Rudolf Steiner?

Grønne Børn

h.e.l.e.n.e
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 7/10 2014 17:18 | Indlæg redigeret den: 7/10 2014 17:21

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg tænkte der sikkert var nogen her som kunne svare på:

1. Jeg har skrevet min søn op til et par Rudolf Steiner- institutioner. (Både vuggestue og børnehave) Jeg har forsøgt at spørge ind til om de kan sige noget om den forventede/gennemsnitlige ventetid, men får simpelthen ikke svar. Så nu tænkte jeg at jeg ville spørge nogen som har egne erfaringer med dette. Har du børn i en RS-instituion, og hvor lang tid stod I på venteliste? Jeg har ingen idé om jeg kan regne med 6 måneder eller 6 år. (Ved selvfølgelig godt at mange ting spiller ind, som f.eks om har søskende i institutionen) Jeg overvejer f.eks om jeg skal sende ham i en almindelig vuggestue først, som ikke er integreret men lille og tryg, for så at regne med at han får plads i en RS børnehave bagefter. Men synes det er et lidt svært at regne ud hvad der er bedst.

2. Har I andre kommentarer/erfaringer vedrørende Rudolf Steiner vuggestuer og børnehaver i København?

3. Kan I anbefale en god vuggestue på Nørrebro? (Jeg har skrevet ham op til to, som jeg har hørt skulle være gode, og den ene er pescetarisk. Men jeg kender dem ikke personligt. Den ene er integreret, den anden er ikke)
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 29/10 2014 06:56

Hej Helene,
jeg kan nok ikke hjælpe dig sååå meget da jeg endnu ikke har børn, men får et til april så har da selv kigget på hvilke muligheder der er. Desuden har jeg selv passet børn på fuld tid i kbh's kommune og arbejder i integreret institution.

Kan desværre ikke hjælpe dig ift RS-institutioner (er det pga kostpolitik eller er det konceptet du ønsker det hvis man må spørge?)

Jeg vil anbefale dig at kigge efter privatbørnepasning, kig på: kk.dk/opslagstavle

- Først og fremmest da der er laaaange ventelister til stort set ALT i kbh og den ordning er lavet fordi kommunen simpelthen ikke kan leve op til en garanteret plads.
- Næst og fremmest da det er en super god måde at introducere sit barn til at komme væk hjemmefra/sige farvel til mor og far (og det er også tit godt for forældrene ;) ). Det giver en blid start på institutionslivet, giver rolige omgivelser/børn og STOR medbestemmelse fra forældre. Du har mulighed for at få barnet passet i dit eget hjem eller aflevere i et andet hjem :)
- Sidst og fremmest, den store medbestemmelse - er sikker at langt de fleste børnepasser vil være helt samarbejdsvillige ift kost - og du som forældre har virkelig meget at skulle have sagt.

Derudover - uanset hvad du vælger - sørg for at besøge de steder du skriver din søn op til :) Der er stor forskel på det skrevne og hvad der sker i praksis. Langt de fleste har store ambitioner og gode intentioner, men har svært ved at leve op til det (pga ledelse og/eller ressourcer).
Jeg vil hellere have mit barn et sted hvor der er tid, nærvær og overskud til h*n - og så må maden kommer i anden række :)

Nå lidt tanker herfra - jeg har nemlig selv planer om at få min børn passet i den private ordning (gennem kommunen), og først ved en to års alderen få h*n i en integreret institution (gerne udflytter med grøn kostpolitik eller madpakker hjemmefra ;) )
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 29/10 2014 07:00

hov og lidt mere konkret, jeg har selv kigget lidt på denne:
http://bsbstengade.mdi.dk

De serverer både kødmad og vegetarmad - og så virker det umiddelbart som om de er ret samarbejdsvillige ift maden :) De har gode åbningstider og så er det ikke kæmpestort selvom den er integreret :)