Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Datter vegetar - hvad skal jeg være opmærksom på

 

Grønne Børn

Anna76
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 2/1 2015 11:00

Hej,

Jeg har netop fundet dette forum og har fundet en masse inspiration til vegetarmad, hvilket jo er fantastisk.

Jeg er ikke selv vegetar, men har en datter der mere eller mindre har levet som vegetar det meste af sit liv - det er ikke bare en fiks ide hun har, hun bryder sig simpelthen ikke om kød. Det er nok ikke helt rigtigt at skrive, at hun har levet som vegetar, for hun har blot undladt at spise kød og spist tilbehøret, hvilket jo ikke på sigt giver hende de rigtige vitaminer og mineraler.

Mit spørgsmål til jer er om I kan hjælpe mig med lidt inspiration til hvordan jeg bedst muligt får indarbejdet nogle sunde vaner for min datter, så hun ikke kommer til at mangle noget. Jeg forestiller mig, at hun vil vælge kød fra resten af sit liv - hun er 12 år nu, så det er nok på tide at jeg begynder at tage det alvorligt og få indarbejdet nogle sunde vaner hos hende, som hun kan tage med sig videre.

Hvis I har nogle gode links, bøger eller blot gode råd, så vil jeg blive meget glad. Vi kan ikke leve vegetarisk derhjemme, da jeg samtidig har en søn, der elsker kød, så det ville være synd for ham.



pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 2/1 2015 13:06

Hmm, prøv som udgangspunkt at se, om din datter nogenlunde opfylder de her krav i sin daglige kost:

- 3 portioner stivelse (kartofler, havregryn, brød osv - 1 portion er ca. 1 stor kartoffel, 1 bolle, 1 skål havregryn, pasta osv)

- 3 portioner fedt (1 portion er fx. 1 tsk olie, 1 tsk smør, ½ avokado osv)

- 3 portioner protein (1 portion er fx en del kikærter eller bønner eller andre bælgfrugter, 1 æg, 1 lille håndfuld nødder)

- 3 portioner mælkeprodukter (fx yoghurt, mælk, ost. Hvis din datter ikke spiser særlig meget af dette, kan hun også få kalcium gennem tahin, som er sesamsmør, eller bare sesam i ren form)

- 6 portioner frugt og grønt (1 portion kan fx være 1 tomat/gulerod/anden grøntsag, 1 æble, 2 blommer, 1 banan osv.)

Det er ikke svært at få opfyldt alle de ernæringsmæssige krav, selvom man ikke spiser kød. Det, som jeg har skrevet til dig her, er noget, jeg har fra bogen "I love nem vegetarisk". De behøver ikke være opfyldt slavisk. Jeg er selv 16 år og jeg ved, at så længe jeg får nogle bælgfrugter, frugt og grønt og dertil supplerer med nogle få animalske produkter som lidt yoghurt eller æg, så får jeg alt det, jeg har brug for. Det kan være en god idé at din datter får lidt mere at spise, end hun plejer, hvis hun udelukkende lever af planter.

Held og lykke :) og hvor er det fint, at du gerne vil hjælpe din datter. Det kunne mine forældre godt lære lidt af ;)
Kappa
Forum-indlæg: 288
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/1 2015 22:22

Jeg tager kosttilskud dagligt (såfremt jeg husker det), blot for at være på den sikre side. Jeg tænker faktisk ikke så meget i, hvad jeg indtager, netop grundet tilskudet, fandt dog denne side, der muligvis er et meget godt pejlemærke til de forskellige ting https://www.vegansociety.com/resources/nutrition-health/vitamins-minerals-and-more/all-our-nutrients

Jeg ved, at Oliver Hovmand har skrevet nogle bøger om det grønne liv, skal dog ikke sige, hvorvidt han har skrevet om mineraler og vitaminer, men det er nok er kig værd :)

Hvis du skulle finde tvivl om noget, så kan du spørge på vegan.com

Jeg håber, du kan finde noget!
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 3/1 2015 07:17

Som vegetar er det ikke det store man har brug for i kosttilskud så længe man spiser varieret.

Hvis hun spiser æg og mælkeprodukter har hun ikke brug for B12, hvilket (så vidt jeg ved) er det eneste som veganere bliver nødt til at tage ved siden af deres kost.

Hvis i er i tvivl om hun får det hun har brug for kan man altid få tjekket vitaminniveau og levertal hos lægen, og som Kappa skriver kan hun tage en multivitaminpille hvis det viser sig at hun har svært ved at få sine vitaminer gennem maden.

Held og lykke til dig og din datter :)
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 3/1 2015 07:22 | Indlæg redigeret den: 3/1 2015 10:31

D vitamin er også vigtigt at tage om vinteren. Det gælder for både vegetarer og kødædere. D2(ergocalciferol) er vegetarisk og D3(cholecalciferol) er ikke(bortset fra vitashine).
Kilroy
Forum-indlæg: 2894
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/1 2015 08:23

Hvor er det sejt af din datter og dig :D
Brug opskrifterne herinde og find hendes kommende favoritter.
Lav store mængder og frys ned i mindre portioner, som er nemme lige at hive op til et måltid, f.eks. er det dejligt at have en masse grønsagsdeller til madpakken eller en kartoffelsalat eller et stykke rugbrød :)
Grøn Glæde er en god basisbog, som også indeholder meget om ernæring, og den kan downloades gratis eller købes hos Anima til under 100,-
Held med det hele !!
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 3/1 2015 19:01 | Indlæg redigeret den: 3/1 2015 19:13

Jeg tænker at det vil være vigtigt at når I andre får kød, at der så er et alternativ til datteren, altså fx nogle bønner/linser/kikærter/tofu/falafel/quorn eller hvad hun nu kan lide. Og så sørge for at der altid er rigeligt med kartofler/pasta/ris og grønsager.
Hvis I ikke gider at stå og lave to slags mad hver dag, kan I jo evt. lave en stor portion fx bønne-deller og fryse ned og lige varme med til maden. Det samme kan gøres med falafler og hvis det skal være helt simpelt kan nogle stegte kikærter fra dåse også være tilstrækkeligt. De kan også steges i krydderier og lidt grønt og kommes i en stor skål, så der er til et par dage og så lige varmes når I skal spise :)
Daloon har også lavet nogle herlige grønsagsbøffer for nylig, sådan en kan jo lige smides i mikroovnen når maden skal på bordet.

Hun kommer ikke til at mangle noget såfremt hun spiser nok :)

Tilskud behøver hun ikke at tage, hvis hun får rigeligt med frugt og grønt. Ikke medmindre hun vælger også at droppe mælkeprodukter og æg, så skal hun bare have b12-tilskud som det eneste.
Calcium fås gennem grønne bladgrønsager, fx spinat, broccoli, ærter samt calciumberiget plantedrik og sojayoghurt, mandler, brød, havregryn etc. Så mælkeprodukter er ikke nødvendige. Og når man ikke spiser animalsk protein, bliver ens behov for calcium også meget mindre, da man så ikke tisser det ud med urinen.


Uhh og så vil jeg(nu da I spørger efter links) foreslå jer at sætte jer ind i hvilke bevæggrunde, der kan være til at man bliver vegetar eller veganer. Der er en film, der er rigtig god at se: "Forks over Knives": http://documentaryaddict.com/forks+over+knives-9636-doc.html

Derudover er der et rigtig godt foredrag:



Så ved I lidt om emnet og det er altid et godt udgangspunkt :)
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 606
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 5/1 2015 23:09

Du har allerede fået mange gode svar - jeg vil desuden også anbefale dig at gå på opdagelse i trådene herinde, bl.a. vil du finde tråde, der omhandler, hvordan andre klarer det, når familien ikke spiser samme kost, dvs. når et familiemedlem er vegetar/veganer blandt altspisende.

En af de mange udfordringer, der ofte dukker op med en vegetar/veganer i familien, er, hvordan man får lavet en god madpakke. I kan få meget god inspiration af Kirsten Skaarups bog "Den lille grønne for madpakkespisere". Den kan lånes på biblioteket, hvor I i øvrigt også kan finde mange gode grønne kogebøger med masser af inspiration til hverdag og fest. Se også efter Lisbeth Tordendahl's "Grønne proteiner", som foruden en masse gode opskrifter også har en god indledning med indføring i grøn kost.

Det er superdejligt at læse, at du gerne vil hjælpe din datter til sunde madvaner. Husk at din kødelskende søn også har brug for at blive lært op hjemmefra med sunde madvaner, så selv om han elsker kød, vil det være godt for ham - og resten af familien - med et par kødløse dage om ugen (læs sundhedsstyrelsens kostråd). På sådanne kødløse dage vil din datter så kunne føle, at hun spiser det samme som alle andre og ikke skiller sig ud - det kunne jo være et fint skulderklap at give hende. <3

Gaia
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 7/2 2015 12:58

Hej Anna. Har også 2 børn der helt ikke vil spise kød, nok pga mig. Jeg er ikke selv vegetar, jeg elsker bare grønsager, frugt, nødder og bønner ;)

Hvis du er i tvivl så snak altid med din læge, i kan få taget nogle blodprøver for at se om hun mangler noget, så som D, omga3, jern og calcium. Osv. ved ikke om i kan li asiask mad. Men er selv helt vild med vegetarisk vellyst som er en bog. Som de skriver i den, alle vegetariske opskrifter kan der tilsættes kød ;) men der er også mange andre gode ting i den. Og for kød spiser er det sund at ha 1-2 dage om ugen hvor vi ikke spiser kød :) men du skriver at hun er 12 år. Jeg ville vælge at få taget de blodpøver, da hun er ved at være teenager og det er meget vigtigt for hende af hun får alle næringstofferne for at udvikle sig, så hun ikke får problemer med sine led der gøre ondt, bliver træt, humør svingninger og alt det ;)