Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Min kæreste forstår mig ikke!

Grønne Børn

Emily2
Forum-indlæg: 3
Område: Midtjylland
Dato: 6/1 2016 17:42

Hej alle derude,

Jeg har valgt at lave endnu et indlæg, da jeg fik så god respons på det første. Situationen er sådan at jeg er veganer (selvfølgelig), men det er min kæreste ikke. Han spiser kød, mælkeprodukter og alt det der, og det har jeg accepteret, for jeg kan ikke gøre noget for at ændre det. MEN vi skal snart have vores første barn, og han vil ikke have vores barn bliver veganer, men det vil jeg. Han siger at hvis vores barn skal være veganer, så er jeg børnemishandler. Han spurgte mig om jeg vil tvinge vores barn til ikke at spise kød og slik (da det meste indeholder gelatine og mælk), hvor jeg så svarede at jeg ikke ville have han/hun skulle spise dyr, men gerne må spise slik der ikke indeholder gelatine eller mælk (eller æg!), og mig bekendt så kan man få chokolade, vingummi, skumfiduser osv, som er veganske. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, men jeg har lagt søvnløs pga det, og jeg har været ked af det, for jeg kan ikke holde ud at tænke på at skulle dræbe nogle dyr... Overvejer at udgive nogle børnebøger om at være veganer, for jeg er nemlig forfatter. Hvad synes I om det?

Kh Emily.
Fräulein
Forum-indlæg: 73
Område: Østjylland
Dato: 6/1 2016 19:13

Først og fremmest tillykke med, at du venter dig! <3

Det lyder svært at dele livet og snart et barn med, som ikke har forstået, hvorfor du har valgt at leve, som du gør. Har du tidligere forklaret ham, hvordan det påvirker dig, at han ikke kan følge dig?

Og er der andre grunde end etik og dyrevelfærd (meget gode grunde efter min mening ;) ) der har fået dig til at leve vegansk?
For ift at opfostre et barn sammen, kommer man helt automatisk ind på barnets sundhed. Du kan jo fortælle din kæreste om alle de fordele der er ved at lade barnet spise vegansk. Kig evt på DVF nye pjece.. Den ligger i på denne sides forum under et andet emne. Eller læs en masse om vegansk sundhed versus animalsk usundhed på plantemad.dk :)

Veganer eller ej, så er det vel altid at foretrække at kunne vælge noget TIL senere, end at skulle AFvænne sig noget, ikke? Desuden kommer barnet først senere til at begribe, hvad det indebærer at spise dyr, og så kan det sagtens slv tage stilling. Indtil må barnet jo guides...

Børnebøger på dansk om veganisme lyder som en rigtig fin idé ;)
Mic
Forum-indlæg: 198
Område: KBH
Dato: 7/1 2016 01:15 | Indlæg redigeret den: 7/1 2016 01:24

Tillykke med den lille på vej :D

Du er godt nok op imod stærke kræfter fra både kæreste og familie, men det bunder i en stor uvidenhed fra deres side. Og de bliver desværre ved med at bekræfte hinanden i et miskmask af forkerte oplysninger. Noget de faktisk ikke kan bebrejdes, efter hvad man normalt hører og læser i pressen.

Jeg mener helt klart, at du som mor har det sidste og afgørende ord :) Når det er sagt, mener jeg også du har brug for noget krudt til at fastholde din beslutning midt i \"meningsstormen\". og måske blødgøre din kæreste lidt.

Jeg vil foreslå, at du fremfører nogle af de helbredsmæssige fordele der er ved en vegansk kost. Kærlighed til barnet er naturligvis at sørge for, at det får et langt, sundt og lykkeligt liv. Du må derfor bevæbne dig med en vifte af nyttig viden omkring sundhed f.eks. reduceret risiko for cancer:

http://www.huffingtonpost.com/kathy-freston/vegan-diet-cancer_b_2250052.html

En anden fordel ved en helt plantebaseret kost er reduceret risiko for hjerte-kar sygdomme både hos børn og voksne:

http://www.treehugger.com/health/vegan-diet-best-reducing-heart-disease-risk-children.html

Francis Kenter, mor til Tom på fem, der led af astma og Ben på tolv, der havde ADHD og koncentrationsbesvær, blev begge helbredt efter to uger på en 100% raw food vegan kost. Denne vigtige bid information fremgik ikke af udsendelsen \"Drengen der lever af rawfood\", som de deltog i. Det var børnenes sygdom der gjorde, at hun valgte denne veganske kostform for familien. Jeg har fundet hendes beretning om hvorfor hun valgte rawfood:

https://consciousconsumernetwork.tv/francis-kenter-talks-to-freedom-central/

Her er et par andre eksempler på de sunde egenskaber ved planteguf:

http://www.forksoverknives.com/why-moms-should-want-vegan-children/

http://www.ecorazzi.com/2012/10/16/4-diseases-and-health-problems-a-vegan-diet-will-help-prevent/

Der findes masser af information på et niveau din familie kan finde relevant. Desværre er ikke alle empatiske nok overfor dyrs lidelser til at ville blive vegetar/veganer. Derfor kan dette aspekt om de sygdomsforebyggende egenskaber ved en plantebaserede kost være en vink med en vognstang :)

Husk lige at næsten alle videnskabelige undersøgelser om kost helt eller delvist er finasieret af kød- mejeri- eller medicinalindustrien. Gæt så hvilke konklusioner de ønsker at fremme...

Lev som den ideelle veganer, så dine blodprøver bliver perfekte og dit barn smukt og sundt :D

Det vil også give et godt grundlag for nogle dejlige børnebøger.

Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Opskrifter: 4
Område: Nordjylland
Dato: 5/2 2016 12:30

Hej Emily.

Åh jeg føler med dig. Det gør jeg virkelig! Jeg føler mig selv lidt i samme situation. Udover at vores søn som nu er 1år+, kun var 9md da jeg blev veganer og han spiser stadig kød og mælk, som min kæreste tilbyder ham til aftensmaden og så er han lige begyndt i vuggestuen og her for han også ikke vegansk mad. Og det er jeg virkelig ked af.
Læs evt. mit indlæg "Den eneste veganer jeg kender er mig"

Jeg har brugt meget tid og energi på at sætte mig ind i det helbredsmæssige aspekt. Det har givet mig meget viden omkring alt muligt, som jeg er glad for at kende til og det bygger en god grundviden for mig, som jeg kan holde fast i, når min kæreste mener at kød og mælk er det vigtigste i verden....
Men det er også hårdt at få vished om, når min kæreste så ikke vil lytte.
Det håber jeg virkelig din kæreste vil. Jeg håber han vil være åben for det du kommer med. Og du må virkelig tænke over hvordan du griber det an og kommer ud med det, sådan han vil have et openmind. Se hvad der virker for jer og hvordan i kan takle det bedst at snakke om de her svære emner.

Vi har i hvert fald meget svært ved det lige nu og det er der mange grunde til.

Jeg vil gerne sparre mere med dig hvis du har lyst til det.

Jeg kunne også sende mange links :-S x-)

Dette er ikke desideret vegansk, og derfor måske en god indgangvinkel.
http://www.kropsinstituttet.dk/blog/2015/1/13/er-du-sur

Egentlig siger alle det samme når det gælder sundhed: "Spis mere fugt og grønt!"

Og det kan klart anbefales at abonnere eller bare se videoer på youtube. Det er meget bekræftigende for mig.

En video omkring udviklingen i USA, der sker virkelig noget derovre.

Det er foredrag synes jeg var rigtig godt da jeg startede min jurnie. +Han har sådan en god udståling.

Mennesker har jagtet i millioner af år, men det gør os ikke biologisk set kødædere. Det her shit er "logik for burhøns" :-S

De her dudes er ret sjove