Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kommunen vil fjerne mit barn fordi jeg er veganer

Grønne Børn

Tanya
Forum-indlæg: 1
Område: Midtjylland
Dato: 23/1 2016 18:30

Hej I skønne mennesker! <3

Jeg er i den situation at jeg har en spiseforstyrrelse (anoreksi), og at jeg gerne vil have børn snarest muligt. Jeg er kommet op på den vægt jeg skal have, og nu mangler hovedet bare at følge med. Problemet er, at jeg synes selv jeg er rask, men det synes hospitalet og min familie ikke jeg er. Det skal også lige siges at jeg lider af depression og psykose, som jeg får medicin imod. Min mor har sagt til mig, at hvis jeg vælger at få et barn nu, så vil kommunen tage det, hvis jeg vælger at være vegetar/veganer imens, da de så ser det som en del af spiseforstyrrelsen. Hvordan forklarer jeg hospitalet og min familie at man sagtens kan være sund og få nok at spise selvom man er veganer?

Lige nu spiser jeg omkring 1200 kalorier om dagen, og det ved jeg godt ikke er nok, og at jeg normalt skal spise 2000 kalorier om dagen, men det er der problemet også kommer ind. Det er ikke fordi jeg ikke vil spise 2000 kalorier, men det er bare så svært for mig at spise nok. Jeg kan ikke lide nødder, olier eller andet med sundt fedt i, undtaget avocadoer. Jeg kan ikke lide pasta, kartofler eller brød. Jeg har prøvet at lave en kostplan nedenunder, som I kan kigge på, og kommentere på.

Morgen: All Bran med havremælk. 200 kalorier. 2 bananer. 200 kalorier.

Middag: Grøntsagsblanding på panden: svampe, peberfrugt, spinat, broccoli, asparges, og kartofler. 200 kalorier.

Snack: 2 mandariner, en appelsin, en grape. 400 kalorier.

Aften: Søde kartofler, salat lavet af agurk + squash + tomater. 300 kalorier.

Snack: 1 æble med peanutbutter. 150 kalorier. 1 banan. 100 kalorier.

Snack: 2 mandariner, 1 appelsin. 200 kalorier.

Har I flere idéer til fx. aftensmad? Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig. Der kommer nok flere spørgsmål løbende. :D

Kh Tanya. <3
IngerA
Forum-indlæg: 18
Område: Midtjylland
Dato: 23/1 2016 18:50

Jeg vil meget meget stærkt fraråde dig at få børn før du er meget mere ovenpå selv. Det er et stort ansvar at få børn og det kræver et stort overskud.
Om kommunen vil fjerne dit barn er der jo ingen der kan forudse, men du vil helt sikkert komme under skarp observation.
Jeg synes du skal bruge rigtig lang tid på at tage dig af dig selv ( være mor for dig selv ) give dig selv opmærksomhed og omsorg og få din spiseforstyrelse under kontrol.

Alt godt Inger
Fräulein
Forum-indlæg: 73
Område: Østjylland
Dato: 23/1 2016 19:42

Jeg er meget enig med Inger: Det er en voldsom omvæltning at få barn, og hvis man kan så bare lidt tvivl om, hvorvidt ens psyke ville kunne kapere store udsving og dét at gå på total kompromis med sig selv og sine behov, tror jeg bestemt også, man gør det kommende barn en tjeneste ved at lade tiden gøre et helende, modnende stykke arbejde, så man efter så hård en proces, som du har været igennem, kan blive HELT stærk og klar.

Heldigvis har lysten til at få børn det jo blot med at vokse ;) Og at udskyde baby et år eller hvad der skal til, gør ikke den store forskel... :)

Derudover vil jeg lige dele min tanke: Hold op, det må være hårdt og opslidende at være under skarpt opsyn BÅDE fordi man skal tage på OG fordi 'de' mener, du burde spise animalsk!! Medfølende thumps-up til dig! Det er så skørt, som lægers (og det generelle) syn på kost for en spiseforstyrret hænger sammen med fedt... Fløde, ost, kød, smør. Mer', mer', mer'! I stedet for at spise (som du siger) nok! Og få opbygget gode muskler!

Men jeg håber for dig, at du er på god vej til at vende tilbage til et godt liv med alt, hvad det for dig indebærer! Og at du med tiden kan komme mere og mere væk fra at tænke i kalorier og tal, da dette jo netop er med til at understrege et unaturligt forhold til mad :/ <3

Held og lykke!!
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 24/1 2016 09:34

Jeg kan se I ønsker jer 5 børn i din profil. Jeg synes I skulle overveje om der ikke er mennesker nok på denne klode i forvejen. Sorry hvis det lyder lidt kynisk, men som jeg ser det er den allermest natur/dyre/miljø/klima-skadelige handling man kan udføre i dagens verden, faktisk at få børn. Vi har allerede fortrængt langt størstedelen af de vilde dyr med vores vækst, det er på høje tid at vende den.

Billie
Forum-indlæg: 98
Opskrifter: 2
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/1 2016 10:19

Hej Tanya.
Din kostplan kan jeg ikke give gode råd om, for det ved jeg ikke nok om - er sikker på der nogen, som er meget inde i kosten herinde, som kan komme med gode råd.
Men jeg er enig med de andre - jeg synes du skal bruge din energi på selv at komme i balance, før du overhovedet overvejer at få børn. Det synes jeg, du skylder et kommende barn. Jeg synes altid, det må være barnets tarv fremfor alt andet og når man kæmper med både anoreksi, depression og psykose, har jeg svært ved at se, hvordan man kan tilbyde et lille, krævende barn, det barnet har brug for. Jeg ved at medicin for depression øger chancerne for at barnet bliver autist og så er der også det arvelige, man skal overveje.
Jeg er ked af, hvis ovenstående virker barskt, men måske skulle du lytte til din familie og dine læger. Nogle gange kan man ikke selv se sin situation "klart" - især ikke hvis man brændende ønsker sig et barn.
Bortset fra det kan et barn sagtens opvokse som veganer - man kan jo altid alliere sig med en enæringsekspert, som kan lave kostplaner til barnet, så man ved, at barnet er dækket ind i de forskellige livsstadier. Min veninde fik barn for et år siden og mødte megen modstand fra sundhedsplejersken, hvilket gjorde hende usikker på, om hun gjorde det rigtige, så hun får hjælp fra en kostvejleder og det har hjulpet hende gevaldigt, for så har man ligesom noget konkret og fagligt, man kan falde tilbage på, når man møder modstand i omverdenen - og det vil du helt sikkert komme til.
Vh Ann Jeanette
Billie
Dato: 24/1 2016 10:22

Ulrik
Jeg er helt enig med dig!
Og skal man absolut have børn, fordi man på ingen måde kan leve uden, kan man i det mindste nøjes med et enkelt - i.m.o.
Billie
Dato: 24/1 2016 10:35

http://diaetist-felding.dk

Det er hende her min veninde bruger - hun er klinisk diætisk og vejleder i vegetarisk og vegansk kost og super sød og forstående. Tænker hun også vil kunne hjælpe dig med en kostplan til dig selv, så du bedre kan forklare dine læger og din familie, at du godt kan leve sundt og balanceret uden animalske produkter i din kost. Måske de vil respektere det lidt mere, end hvis du bare selv prøver at forklare det, hvis du rent faktisk har en konkret kostplan, som viser at du er dækket ind med alt, hvad du har brug for, såfremt du følger planen.
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 24/1 2016 12:07

Prøv at bruge et program som cronometer. Det er gratis og man kan se hvor meget man ca. får af de forskellige aminosyrer, fedtsyrer, kulhydrater, vitaminer og mineraler og hvor tæt man er på at komme op på 100 % af det anbefalede af hvert næringsstof.
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Dato: 24/1 2016 13:51

Kære Tanya.....selvom det nok ikke er det ønsker at høre tilslutter jeg mig også de andre. Et barn er et KÆMPE ansvar og kræver noget overskud både psykisk og fysisk. Selvom du ikke har bedt om et godt råd får du det alligevel, hvad med at få en hund eller en kat sammen indtil du er mere i balance med dig selv???

Du er S ung og har masser af år til at få børn i. At sætte børn i verden ændrer ikke på de udfordringer du har, tværtimod, du får endnu flere af dem <3

Jeg ønsker for dig at du lærer tage hånd om dig selv og være din egen kærlige mor <3
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Dato: 24/1 2016 13:52

det DU ønsker at høre....

og du er Så ung....skulle der stå ;)
Billie
Dato: 24/1 2016 17:58 | Indlæg redigeret den: 24/1 2016 18:01

Det kunne være godt hvis du tilføjede linser, kikærter eller bønner til nogle af dine måltider. Ved ikke om du kan lide det? Falafler? Blomkålspizza hvor bunden er lavet af blomkål i stedet for brød. Erstatningsprodukter som pølser, burgere, nuggets? - som supplement altså så du får nogle flere kcal indenbords.
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 25/1 2016 10:44

Med forbehold for at virke ubehøvlet, så er problemet i din situation vel egentligt ikke at du er veganer. Det er vel grundlæggende ikke derfor at kommunen vil fjerne dit barn, men i stedet at du er kræsen og spiser for lidt. Håber det giver mening - kærlighed herfra.
Zhcoop
Forum-indlæg: 635
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/1 2016 00:32 | Indlæg redigeret den: 28/1 2016 21:14

Jeg ville ikke få børn hvis jeg var på medicin og ikke havde styr på min egen situation.
Du er, som andre også pointere, stadig MEGET ung, og der er masser af år endnu til at lave børn, det er først når du kommer op imod de 35-40 år (afhængig af din krop) du kraftigt skal til at overveje om du skal have børn eller ej.

Jeg har selv overvejet børn flere gange, og jeg er ikke helt klar endnu, og ved at jeg har en 5-10 år før det kan begynde at blive svært at få børn - du skal ikke lade dig stresse af statens propaganda om at vi skal lave børn tidligst muligt plus at tage en videregående uddannelse, og gerne inden for samme tidsramme, det er helt umenneskeligt, og ingen der kan gennemføre uden at gå ned med stress, psykose eller andet møg.

Tag det stille og rolig, få ro i dit sind og din krop, og trap evt ned af medicinen, så fosteret ikke tager skade, jeg ved ikke med sikkerhed om det tager skade, men ville ikke selv eksperimentere med den slags...

Udfordre din kræsenhed, lær dig selv og dine grænser at kende, generelt; bare brug tiden på at finde ud af hvad du vil give videre til dine børn, dine værdier, din levemåde, dit livssyn - jeg tænker man skal være åben, men ikke overfor hvem/hvad som helst (fx jehovas vidner :P spøg til side) - fordyb dig i dig selv, så du ikke skal til at udleve en rejse ind i dig selv, mens du har et lille barn der kræver du er tilstede 110%

Håber dig alt vel i fremtiden :] jeg er sikker på at du nok skal blive en bedre udgave af dig selv, så længe du kæmper for det, og det lyder det som om du er klar på/i gang allerede.
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Dato: 27/1 2016 17:01

Jeg lider selv af en alvorlig spiseforstyrrelse, så jeg forstår hvad du gennemgår. Jeg har dog svært ved at forstå hvordan tanken om at få børn kommer fra når du er i den situation du er i. Jeg ved godt at mange, der lider af sygdomme som os, ofte er i selvfornægtelse og har svært ved at se hvor syge de er(dette problem har jeg dog aldrig selv haft, så derfor har jeg desværre lidt svært ved at relatere på lige det punkt, så undskyld min uforståen), men lad mig gøre en ting klart: Tallet på vægten definerer IKKE om du er rask. Jo, det fysiske er selvfølgelig en faktor, men når du skriver at du indtager ca. 1200 kalorier om dagen og viser os denne kostplan(100% respekt for at du prøver, misforstå mig endelig ikke!) og jeg læser dit træningsprogram i din profil, så har jeg sjældent hørt om nogen(og jeg kender ederbambusseme mange andre med spiseforstyrrelser efter mine 8 år i behandlingssystemet), der var så syg og kørte sig selv så hårdt... Du træner så meget, at der absolut ikke er plads til andet hvis du da også skal kunne trække vejret, og det sidste der er plads til i et liv med den mængde træning og det kostindtag er et(eller flere) børn... Min undren er også lidt om du overhovedet KAN få børn? Jeg har selv et langt mildere træningsprogram(selvom mine læger stadig siger jeg skal skære ned) og et indtag på 2500kcal om dagen og JEG har ikke haft menstruation siden tidernes morgen og mine hormontal er helt fucked og det forstår jeg ærlig talt ikke hvis dine ikke er med den træning og det indtag..

Igen, misforstå ikke mit svar, som måske kan lyde en anelse hårdt, det er langt fra ment sådan, jeg er bare forvirret/overrasket/undrende og et eller andet sted også chokeret over hvordan du overhovedet holder dig i live med det kalorieunderskud du må være i :)
Jeg vil rigtig gerne hjælpe alt hvad jeg kan!!! Du må endelig skrive til mig, hvis der er noget som helst jeg kan gøre eller du har brug for støtte eller et lyttende øre! :)
Jeg synes selvfølgelig at det er awesome at du vil prøve at øge dit indtag af kalorier, jeg ville nok hvis jeg var dig, spise noget mere til frokosten end bare pandestegt grønt, det er det eneste jeg lige ville sætte en finger på til en start, for hvis du kan formå at gå fra de 1200 til omkring 1600-1700 til en start, så synes jeg at det er skidt godt og synes også dine madvalg ser fornuftige ud. Madens volume er noget man skal vænne sig til, men det kommer hurtigt. Men uanset hvad du spiser, så er det fuldstændig alfa og omega at du skærer ned på din træning.. 12km løb om dagen + alt det andet? Spørg dig selv hvad du får ud af det, det gavner ikke din form og selvom du måske har en passion for dine forskellige aktiviteter, så kan det umuligt bringe livskvalitet i de mængder.. Du træner mere end en professionel atlet.. Det nedbryder din krop, især med det kalorieindtag.. Lov mig, please, at du vil skære ned.. Jeg får helt ondt i maven af at kigge på det program.. Det er vejen til den sikre død, uanset hvad du vejer... Men i hvert fald tillykke med at have nået din målvægt, jeg har også selv lige nået min målvægt for ganske, ganske kort tid siden og det er noget af det hårdeste, så jeg ved hvad du går igennem!

Tag en dag af gangen, et skridt af gangen.. Lav en liste med rationelle argumenter for hvorfor dine mål vil gavne dig.. Kig på den når spiseforstyrrelsen river i dig.. Find nogle motiverede sange, der bevæger dig følelsesmæssigt i en retning væk fra spiseforstyrrelsen.. Det lyder måske som et mærkeligt råd, men det er noget, der hjælper mig. Sange, der minder mig om hvad der var før, der giver mig styrke og husker mig på hvem jeg er.. Og brug dine pårørende.. Ræk ud efter støtte og opbakning.. Brug evt instagram, lav en recovery-profil, det har hjulpet mig grænseløst, fordi communitiet for "recovery" derinde er så fantastisk!

Og hæng i alt hvad du kan! Lad ikke sygdommen narre dig til at du er rask! Det kan godt være du er normal på vægten, men dine handlinger er noget af det mest spiseforstyrrede jeg længe har set(og jeg har som sagt set meget)..

Sender dig en masse kram og en masse styrke!!! Og positiv energi! Det er det værd, når man kommer ud på det anden side!! :)
Ukendt
Forum-indlæg: 31
Dato: 28/1 2016 21:02

HighCarbDk har virkelig ret! Blev chokeret over hvor meget du træner! Omkring 8 timer OM DAGEN!!! Du burde næsten ikke træne så meget, når nu du har en spiseforstyrrelse...

Jeg bliver også virkelig overrasket, hvis du endnu har din menstruation? Dit træningsprogram ser utrolig hårdt ud - i sær når man ser på hvor lidt du spiser! :(

Måske kan din drøm om at få et barn motiverer dig til at komme op i vægt? Hverdag spise lidt mere og træne lidt mindre. Små skridt !ja