Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ny (næsten)-vegansk familie!

Grønne Børn

smh83
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 7/10 2016 16:00 | Indlæg redigeret den: 7/10 2016 16:06

Hej alle!

Jeg har været herinde for en del år siden, dengang jeg valgte at blive vegetar (det er vel snart 9 år siden). Jeg blev vegetar, og senere pescetar, for at gøre tingene lidt lettere. I dag har jeg mand (kødspiser) og to børn på 2 og 4 år (ammer altså ikke ikke). Jeg har egentlig længe gerne villet tage springet og blive veganer, fordi det grundlæggende er det, jeg mener er det rigtige - for dyrene, miljøet og sundheden. Men med en kødspisende mand og et krævende liv i det hele taget er det bare ikke blevet til noget. Men men men, nu har jeg fået manden med på ideen!! Og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for, at vi nu sammen som familie kan lægge vores kost og livstil om. Jeg vil dog gerne være helt sikker på, at mine unger (og os voksne selvfølgelig) får de vitaminer og mineraler, vi har behov for. Dvs. B12 osv. Hvilke kosttilskud kan I anbefale til børn og voksne, så vi er dækket ind? Den største udfordring bliver helt klart at droppe mælkeprodukter. Hvad skal jeg give mine børn, så jeg er sikker på, at de får hvad de skal have ift. kalcium?
Alle gode råd ved omlægning til en vegansk livsstil modtages med kyshånd! :-)
KH
AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 7/10 2016 18:40

Altså... I skal spise meget mærkeligt - jeg mener i valg af grøntsager og andre kornprodukter,for at komme i underskud af noget som helst.
Hvis I vælger nogle af opskrifterne her på siden, så vil jeg anbefale Lunas lune linse lunser... De smager anderledes end frikadeller, men det er den fornemmelse... og i får rigtig mange proteiner og sporstoffer.Her er meget inspiration. Hvis I vil have inspiration til en billigere - men økologisk - livstil, så se Veganer.nu...
Og vores børnebørn - synes vi er mærkelige - men de elsker den mad vi laver.... Og tro på det...
Har I set "Fork over Knives"? Gør det sammen...

hver gang vi har været faldet i, har vi hentet inspiration på hjemmesiden.

kh

Anni

Zhcoop
Forum-indlæg: 631
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/10 2016 20:29

http://vegetarforening.dk/sites/default/files/Babyfolder_05.pdf

https://maanebarnet.org/hvordan-veganer/veganer-og-foraelder/born-veganisme/

Et par links, og tror der er meget mere spændende info at hente, hvis man søger lidt rundt på internettet [: måske mere på engelsk. Håber det bliver sjovt og I får det godt sammen med projektet om plantemad [:
smh83
Forum-indlæg: 2
Dato: 17/10 2016 17:32

Mange tak for jeres svar ☺
Nu er der så sket det, at vi har opdaget, at min 2-årige datter er allergisk overfor soja og andre bælgfrugter (ikke jordnødder). Hvad gør vi nu? Det er jo noget af det mest basale i en vegansk kost
Zhcoop
Forum-indlæg: 631
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2016 17:53

Det behøver det ikke at være, man kan få proteiner andre steder fra, fx hampefrø, quinoa og sikkert mange flere (.. meget hurtigt google-søgning, kan nok gøres bedre :P)
http://www.onegreenplanet.org/natural-health/vegan-sources-of-protein/