Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

4 år og vegetar

Grønne Børn

Ladybird
Forum-indlæg: 2
Område: Sjælland
Dato: 2/3 2018 09:06

Hej, jeg håber I kan hjælpe mig herinde. Jeg/vi er rimelig meget i vildrede.

I efteråret blev der slagtet en hane i min datters børnehave. Det var frivilligt om man ville være med til dette og se det.
Efter dette, vil min datter ikke spise noget som helst kød eller fisk. Hun er lidt sensitiv og en stor dyreelsker, og hun synes at det er synd for dyrene.
Hun har aldrig været speciel glad for kød til aftensmad, kun lidt blødt kød eller hakkebøf. Men derudover glædeligt spist masser af laks og kød pålæg førhen.

Jeg har snakket med vores sundhedsplejerske for noget tid siden, men jeg syntes ikke rigtig jeg har fået ordentlig vejledning. Jeg tror ikke bare det er noget forbipasserende, at vores datter har den holdning, og det respekterer vi naturligvis.

Mig og hendes far, er ikke vegetarer, og derfor synes jeg det er svært hvad hun skal have at spise. Hun er også meget tilbageholden overfor de fleste grøntsager, bønner osv.

Hun skal have madpakke med i børnehaven, og det er ikke så spændende kun at give hende ostemadder med som pålæg.

Har I nogen gode råd ? Hvad kan jeg give hende med i madpakke ? og hvad med aftensmad ?
Lige nu spiser hun ikke rigtig aftensmad. Jeg har prøvet med diverse forskellige ting og laver altid noget jeg ved hun kan lide også. Men hun nægter at røre kød.
Igår da vi skulle lave aftensmad, sad hun ved køkkenbordet og kiggede på. Da jeg kom til kyllingekødet, så ville hun ned og ville ikke se på at jeg skar det ud, fordi hun synes det er synd for dem :/

Da hun var lille havde hun både kolik og mange mave smerter længe. Vi prøvede både at hun ikke fik mælkeprodukter overhovedet og at hun så gik over til laktosefri mælk. Så jeg er "vant" til, at hun skal på "speciel" kost og at det kræver lidt mere.
Vi bruger stadigvæk laktosefri mælk herhjemme.

Men synes virkelig det er svært det her :( Hun er jo i voksealderen og vi vil jo hende gerne det bedst mulige.
mor10
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 3/3 2018 16:45

Hej Ladybird

Velkommen til :)

Først og fremmest, så skal du ikke være bekymret for at din datter ikke kan få alt det hun har brug for uden kød (eller komælksprodukter såmænd). Du kan finde en masse inspiration til alle måltider inkl. madpakker her på siden under opskrifter.

Derudover er der et par blogs som jeg vil fremhæve:

Mia Sommer https://miasommer.wordpress.com/
Mia har skrevet en masse opskrifter på sin blog og udgivet to veganske kogebøger. Særligt den første, Vegansk velvære, er relevant for dig, da den indeholder et helt afsnit om plantemad til børn.

Johanne https://www.englerod.dk/

Thomas Erex https://thomaserex.com/

Jeg har selv et barn der er vegetar efter eget valg. Min erfaring er at omstillingen egentlig mest handler om vi voksnes vaner. De fleste af de retter du plejer at lave, kan formentlig laves vegetarisk ret let.
Spagetti med kødsovs f.eks. Lav grøntsagssovsen som du plejer, tilføj en dåse kidneybønner, men steg kødet til evt. kødspisere ved siden af. Så får alle det de gerne vil have uden at det har krævet ekstra arbejde.

I forbindelse med omstillingen fra kød til vegetarisk kost, så kan du bruge forskellige former for "køderstatning". Det er måske lidt ilde set blandt nogle, men det kan gøre omstillingen lettere.
Jeg har gode erfaringer med
Hälsan-produkter. Deres vego-strimlar og filletbitar fungerer ala kylling
Soy4u, er tørt granulat af sojabønner som kan bruges i stedet for fars fx. til spagetti og kødsovs.
Oumph. "Kød"-stykker med lækre krydringer.
Naturli' hakket, der har været meget omtalt på det seneste.

Du kan selv lave seitan, som kan bruges i stedet for kød. Det. Selv min baconelskende søn efterspørger mine seitanpølsehorn :) Der er mange opskrifter hvis du søger. Det kræver lidt mere, men er langt billigere end købeefterligningerne ovenfor.

En alsidig kost baseret på uforarbejdede råvarer vil give din datter alt hvad hun har brug for. Hvis du anvender "køderstatninger" i starten, så er det en udmærket proteinkilde, men det er ikke nødvendigt.
Din datter kan sagtens få alle de næringsstoffer hun har brug for også proteiner og kalk, selvom du måske har hørt det modsatte :) En vitaminpille med B12 er det eneste kosttilskud jeg vil anbefale.

Held og lykke :)