Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisk øko barn i en verden af kød?

Grønne Børn

Malliara
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 9/5 2018 09:13

Hej alle.

Jeg er ny her på forummet, da jeg virkelig savner råd og input fra ligesindede. Min mand og jeg har en skøn datter på snart to år. Vi har lige fra start valgt, at hun spiser ovo-lakto vegetarisk som os, samt taget en beslutning om, at hun udelukkende får økologisk eller biodynamisk kost.

Vi har brugt lang tid på at lede efter en institution til hende, hvor disse valg kunne imødekommes. Hun går nu i en Steiner vuggestue/børnhave, som vi er rigtig glade for. Her er kosten 100 % økologisk og vegetarisk. Dette gælder dog ikke til forældrearrangementer, hvor forældregruppen medbringer både konventionelt dyrket mad samt kød. Ligesom der medbringes alt for meget sukker til vores smag til fødselsdage m.m. Så det som vi havde håbet og troet ville blive vores fristed, hvor vi ikke skulle bekymre os om den slags, er det altså ikke helt alligevel. Selv et sted som der, er vi åbenbart "de ekstreme".

De valg vi har truffet på vores datters vegne, kæmper vi meget med rent socialt. Vi har modvilligt fået vores familier til at forstå, at det er sådan vores datter spiser - også ude! Men det begrænser os rigtig meget socialt og det bliver sværere og sværere, jo ældre hun bliver. Der melder sig mange spørgsmål efterhånden, som jeg rigtig gerne ville have inspiration til, hvordan vi løser.

Legeaftaler?

Hvad gør man med legeaftaler? Efterhånden som vores datter bliver ældre, vil det blive mere og mere aktuelt. Men vi har virkelig ikke lyst til at sende hende med hjem til nogen, hvor hun bliver fyldt med noget, som strider så meget imod vores værdier. Samtidig vil vi jo ikke hæmme hendes sociale liv (med to mega introverte forældre har hun hårde nok vilkår i forvejen). Hvad gør I andre her? Lader I kun jeres børn lege hos nogen, der deler jeres værdier (og hvad hvis der i så fald ikke er nogen?) eller lukker I øjnene og går på kompromis, når jeres barn er ude hos andre?

At introducere barnet til kød?

Jeg mener, at det på sigt bør være min datters eget valg om hun vil spise kød eller ej. Så hvad gør man, hvis barnet giver udtryk for at have lyst til at prøve at smage kød? Umiddelbart har jeg ikke lyst til at hun skal smage det ude, fordi jeg er nervøs for, at hvis det er hos familie, så vil de forsøge at lokke/manipulere hende til at spise det (fordi de synes at det er noget pjat med de valg vi har taget). Derfor tænker jeg, at hvis hun udtrykker ønske om det, så skal vi måske selv stå for at lade hende prøve det?

Det ændrer jo dog ikke på, at der ikke bliver serveret kød herhjemme og det har jeg heller ikke tænkt mig at begynde på. Så det ville virke mærkeligt at servere her, men omvendt har jeg ikke lyst til at overlade det til nogen andre. Hvordan har I imødekommet jeres barns eventuelle nysgerrighed overfor kød?

Hvornår er hun gammel nok til information?

Jeg ville foretrække at tale med min datter om kød og hvad det egentlig er og hvad det indebærer, inden hun eventuelt får lov at prøve det. Men hvornår kan man tage den snak (i børnehøjde selvfølgelig)? Ligesom jeg ikke ønsker at nogen skal manipulere eller lokke hende til at spise kød, ønsker jeg heller ikke selv at gøre det modsatte. Jeg ønsker at informere hende sagligt og ikke lave en skræmmekampagne ud af det.

Jeg var selv meget glad for dyr og sensitiv som barn (kunne græde i timevis over dyreprogrammer i tv eller hvis katten fangede en mus) og hvis nogen havde taget snakken med mig som barn, så tror jeg, at jeg ville have valgt kødet fra langt tidligere end jeg gjorde. Jeg tror nærmest at mine forældre undgik at fortælle mig, hvad det egentlig var jeg spiste, fordi jeg var som jeg var. Den oplysning synes jeg at min datter skal have med i sit beslutningsgrundlag. Man må godt vide, hvad man putter i munden og hvor det kommer fra, på samme måde som jeg går op i at lære hende, hvor grøntsagerne osv. kommer fra.

Hvordan har I talt med jeres børn om emnet og hvor meget information har I givet dem - og i hvilken alder?

På forhånd tak for alle input. Vi føler os meget alene med vores værdier og holdninger herhjemme, og det er hverken forståelse eller opbakning vi møder mest af fra vores omgivelser. Og jeg synes, at det svært at balancere mellem at stå fast på vores værdier vs. ikke at hæmme vores barn i sociale sammenhænge. Jeg hader at de to ting overhovedet skal stå i modsætning til hinanden men må erkende, at det desværre er en realitet i mange sammenhænge.
Zhcoop
Forum-indlæg: 593
Opskrifter: 9
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/5 2018 00:46

Hej :]
Månebarnet har en masse om børne og plantespisning, kig bla. her:
https://maanebarnet.org/veganer/veganske-boern/born-veganisme/
https://maanebarnet.org/veganer/veganske-boern/
https://maanebarnet.org/veganer/veganske-boern/sundhed/
Jeg tror jeg ville sige det når barnet selv spurgte om hvorfor nogle spiser dyrene.

Håber du kan finde hjælp :]